Plynovy/benzinovy varic
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
Plynovy/benzinovy varic
od djx1 » sob kvě 5, 2007 20:54
Mam doma VarII a s velkou spokojenosti ho pouzivam. Ale rikam si, ze obcas jsou problemy s kartusema. Tady ve Skotsku prevladaji napichovaci, ikdyz i sroubovaci jsou.
Tak me napadl benzinak...Ale o nem jsem zas neslysel moc dobrych veci. Silena drina, nez se to zapali, spina, smrad, poruchovost.
No pak me napadlo vzit i tohle. Kamarad to vozi leta po Evrope a spokojen:-) Ale zas si rikam...to je ruskej varic z minuleho stoleti.
Co poradite? Pripadne jaky benzinak (vsechnozrout) by jste doporucili...
Dik
od Hafi » sob kvě 5, 2007 21:19
A pokud prekonas (psychicky) pocatecni cenu (ta se ti ale vrati v cene paliva za tech 12 mesicu urcite) tak uz je na muj vkus jedino nevyhodou vaha.
Omnifuel zere benzin, naftu a je i pripojitelnej na sroubovaci kartuše, ten whisperlite totez, jen nema to pripojeni na plyn. Ale naftu jsem ani u jednoho nezkousel.
Co se tyce spinivosti-ano, ale kdyz to dam do pytliku tak to nejak nevadi, stejne tak z toho dycky ukapne kapka benzinu a je to cejtit, ale to se taky da prezit, pac to rychle vyprcha.
poruchovost-nerekl bych, naopak mi to prijde lepší. třeba var poleješ vodou a nevaří než vyschne, to u benzinaku neni. ale myslim ze bych rpeferoval treba primusy než msr. MAj totiz kovovy pumpy-neznicitelny. U toho msr nam praskla cast toho pistu, ale jen ten kousek o ktery se opira prst.
Ale treba ted sem mel ten primus na vikend na slovensku a jelikoz sem ho dlouho nepoužíval tak trochu vyschla ta kožená část pístu a pak to spatne tlakovalo. Ale vsechno jsou to opravy resitelny rucne v ramci nejakejch peti minut.
Co se tyce rozdelani, tak to trva par desitek sekund. chce to cvik. pak to vari tak nejak stejne rychle jako na varu, zalezi na cem jedes, technickej je lepsi, klasickej autobenzin (a je jedno jestli bezolovnatej nebo ne) trosku hur a trosku cudi ale jde to. Ale kdyz k tomu hodis bombu tak to je rychlejsi nez var, pac to predehrejva plyn, nektery lepsi plynovy to delaj taky.
Jako nevyhodu bych tez videl ze nejde varit ve stanu, coz kdyz e hnusne je docela blby.
Vyhody jako dostupnost paliva a tak ti sou jasný, ne?
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
od djx1 » sob kvě 5, 2007 21:30
To, ze je po pouziti spinavej mi az zas nevadi. Vaha mi taky nevadi. Cena...a taky ne . Ja vidim vyhodu v tom, ze nemusim porad premyslet, zda mam dost plynu a zda bych nemel nekam zajet do mesta, do outdoorshopu a koupit bombu. To me na kole vzdy otravuje. Pak takove to setreni, aby cloveku zbyl plyn na ranni salek caje Takhle vim, ze denne potkam spoustu benzinek a kdyz budu doternej, tak ten litr benzinu muzu dostat i zadara od nejakeho cepujiciho cloveka:-)
Samozrejme bych bral i Var. Vazi prd a nestrati se. Spis mi jde o to, zda je vyhodne investovat do benzinaku.
Urcite bych pak chtel vsezrouta a i na kartuse...
od Horal Fanda » sob kvě 5, 2007 21:31
ty kamna jsou zajímavá možnost, ale myslím, že to je neskladné a zdlouhavé. Mám jak Var2, tak i benzíňák. Na takovouto delší cestu bychj vzal asi benzíňák. Nejsem fundovaný v tom, abych porovnával jednotlivé typy, tak spíše jen k pověrám o složitosti zapalování vařiče.
Vlastním MSR XGK Expedition. Sice stojí docela pálku, ale má spalovat vše, od benzínu, přes petrolej po naftu.
Nejvíce spaluji technický benzín nebo autobenzín. Asi kdybych to dělal na čas, tak od vytáhnutí pytlíku s vařičem po položení ešusu na hořák to nebude déle než 3 minuty. Otevřeš lahev s benzínem, našroubuješ pumpu, napumpuješ, připojíš vařič, otevřeš ventil, stříkneš trochu paliva, podpálíš, necháš zplynovat (cca půl minuty), jak začne hučet, tak otevřít ventil a už to jede. Běžně vaříme v předsíňce stanu. Časem získáš praxi v tom, jak málo paliva stačí ke zplyňování.
Jako kdy jsem se s ním trápil, tak bylo v 5300 m n.m. s nepálským petrolejem (taková modrá břečka), u kterého jsem musel použít tak deci jen na zplyňování a z vařiče jsem musel udělat ohnivou kouli. Akci zapalování jsem ale nedělal ve stanu. Pokud budeš s ním chtít jet i jinam, než po Evropě, tak bych uvažoval nad tím, aby spaloval všechno. Neumím si teda představit spalování nafty, ale v nouzi jde asi vše.
Vaření je sice méně komfortní, musíš jídlo hlídat a poctivě míchat. Rychlost je stejná jak u plyňáku, možná mírně nižší.
-
Horal Fanda - účastník
- Příspěvky: 418
- Registrován: pon říj 4, 2004 16:47
- Bydliště: Šťáhlavice - Plzeňsko
od djx1 » sob kvě 5, 2007 21:44
Horal Fanda píše:Ahoj,
ty kamna jsou zajímavá možnost, ale myslím, že to je neskladné a zdlouhavé.
Jojo...jsou...a projel s snima celou Evropu. A cele se vejdou do esaku, takze jsou mala:-)
Horal Fanda píše: Pokud budeš s ním chtít jet i jinam, než po Evropě, tak bych uvažoval nad tím, aby spaloval všechno.
Prave ze myslim i do budoucnosti, takze tim padem jsou kaminka zapomenuta:-) A jak jsem psal. Mam rad volnost a nerad porad neco schanim a omezuji se:-) A to hledani bomby me vzdy stvalo. Navic treba tady ve Skotsku maji kartuse vsude (i v Tescu na kraji mesta), ale prevazne napichovaci. Sroubovaci jen ve specialnich outdoorshopech. A ty nejsou vsude.
Takze asi zacnu vybirat benzinak:-)
od Hafi » sob kvě 5, 2007 21:55
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
od Hafi » sob kvě 5, 2007 22:01
djx1 píše:Takze asi zacnu vybirat benzinak:-)
po dlouhem hledani (z toho co je k dispozici v cr, tedy msr, primus, karrimor, nevim co mas ve skotsku) tak jsem vybral tento a pri trose sikovnosti je bezproblemu
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
od Horal Fanda » sob kvě 5, 2007 22:05
Hafi píše:no tak ve stanu bych si to fakt nelajsk...urcite ne autobenzin, mozna tak technickej.
Pisu v predsince, coz je trochu rozdil a nechavam v horni casti vstupu diru na vetrani. Jinak co jsem vypozoroval, tak technicky benzin ma mensi vyhrevnost nez autobenzin. Jinak zkus si nekdy varit venku pri vetru a teplote treba -10°C. Ten vykon, co dava varic ti vyrazne eliminuje teplota s vetrem, ktera ti bude chladit esus. A na ledovcove plani nesezenes jine zavetri nez tu predsin stanu.
-
Horal Fanda - účastník
- Příspěvky: 418
- Registrován: pon říj 4, 2004 16:47
- Bydliště: Šťáhlavice - Plzeňsko
od Hafi » sob kvě 5, 2007 22:13
Horal Fanda píše:Hafi píše:no tak ve stanu bych si to fakt nelajsk...urcite ne autobenzin, mozna tak technickej.
Pisu v predsince, coz je trochu rozdil a nechavam v horni casti vstupu diru na vetrani.
tak o predsince jsme mluvili oba, ani me nenapadlo to delat primo ve stanu. nevim, slysel jsem ze nekdo varil takto ve stanu a ty oxidy buhviceho ho zabili aniz by to postreh. A vim ze jsem na (olovnatym) benzinu varil na balkone, ale byl takovej dost uzavrenej, nefoukal vitr a ja sedel primo nad tim a po chvili se mi z toho docela znatelne motala hlava...ohodnotil bych to tak na 3-4 piva Jinak v ty predsince...mozna s vyraznym vetranim by to slo...
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
od djx1 » sob kvě 5, 2007 22:19
Hafi píše:djx1 píše:Takze asi zacnu vybirat benzinak:-)
po dlouhem hledani (z toho co je k dispozici v cr, tedy msr, primus, karrimor, nevim co mas ve skotsku) tak jsem vybral tento a pri trose sikovnosti je bezproblemu
Asi bych omezil ten plyn a sel do klasiky...MSR:-) VarII mam natolik rad, ze ho na kole budu tahat porad...vzdyt ma jen par gramu:-)
od Hafi » sob kvě 5, 2007 23:00
no jak uz jsem psal vyse, velkou vyhodu primusu vidim ve materialu pumpy...hlavne v zime plast krehne a ... Ale uznavam ze naopak msr ma pohodlnejsi pripojeni varice k pumpe. nemusi se sroubovat. To u primusu je ten zavit kvuli ty univerzalnosti.djx1 píše:Asi bych omezil ten plyn a sel do klasiky...MSR:-)
jeste me napadla jedna vlasnost a takova napul (ne)vyhoda benzinaku vuci VARu. Hori mnohem intenzivneji a v podstate nejde stlumit. proste regulace plamene je od "moc" po "strasne moc". Takze kdyz se ma neco x minut varit, tak ty to sice dost rychle uvedes do varu, ale pak ti z toho strasne rychle zmizne voda a pritom to je este tvrdy. Treba se do dobrych hostincu jsme museli dat mnohem vic vody nez kdyz varime na VARu. Coz ale je docela nevyhoda, pokud musis vodou setrit. Krom toho je dost dulezity to michat. Nevim jak treba fandovo xgk, ale ten primus presto ze ma DVE nezavisly stahovani plamene, sel regulovat dost blbe a nejvetsiho rozdilu se dosahlo tim ze se to mene natlakovalo (btw, u vsech varicu jsem postradal vypousteci ventil na pretlak z lahve) ten whisperlite byl celkove slabsi a taky dost spinavej a my sme k tomu nemeli tu cistici sadu, takze nevaril tolik, ale v tom minimalnim pripade zhruba na urovni VARU s novou bombou vytocenyho na max. jako nejaka vyraznejsi regulovatelnost by byla dobra, ale co sem tak slysel tak si nevyberes, pry ma velmi slusnou regulovatelnost msr dragonfly, ale ten je za drazsi, tezsi a je na vetsi vareni, proste stavenej aby unes v pohode kotlik.
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
od Rujir » ned kvě 6, 2007 12:56
od uplne jinej martin » ned kvě 6, 2007 13:03
jen kdybys měl zájem, v německu teď mají primus multifuel za bratru 1700káčé v přepočtu.
-
uplne jinej martin - nadšenec
- Příspěvky: 1763
- Registrován: ned led 9, 2005 21:41
- Bydliště: Pragl
od Hafi » ned kvě 6, 2007 13:12
uplne jinej martin píše:Nazdárek,
jen kdybys měl zájem, v německu teď mají primus multifuel za bratru 1700káčé v přepočtu.
multifuel neni omnifuel. nejede na naftu. Aspon myslim, ze to tak je.
-
Hafi - Moderátor
- Příspěvky: 8430
- Registrován: pát led 5, 2007 10:28
- Bydliště: Už zas Praha :-(
Re: Plynovy/benzinovy varic
od Tomík » pon říj 22, 2007 12:50
djx1 píše:Tak jsem tak v poslednich dnech premyslel o varici. V pristim roce se snad konecne uskutecnime s pritelkyni nejakou delsi akci na kolech po Evrope (6-12 mesicu).
Mam doma VarII a s velkou spokojenosti ho pouzivam. Ale rikam si, ze obcas jsou problemy s kartusema. Tady ve Skotsku prevladaji napichovaci, ikdyz i sroubovaci jsou.
Tak me napadl benzinak...Ale o nem jsem zas neslysel moc dobrych veci. Silena drina, nez se to zapali, spina, smrad, poruchovost.
No pak me napadlo vzit i tohle. Kamarad to vozi leta po Evrope a spokojen:-) Ale zas si rikam...to je ruskej varic z minuleho stoleti.
Co poradite? Pripadne jaky benzinak (vsechnozrout) by jste doporucili...
Dik
Už jsi ten problém vyřešil? Jestli ne, pak ti osobně (jako že používám benzíňák opravdu hodně) doporučím zůstat u toho Varu Teda, pokud pořád řešíš s kolem po Evropě. Kartuše seženeš všude (v Evropě), konfort obsluhy nesrovnatelnej.
Pokud začneš řešit vařič na ledovec. To bude jiná. A pokud vařič do oblastí mimo civilizaci, anebo třeba jen ruský hory, tak to zase bude jiná. Pak bez rozpaků doporučím nějaký to MSRko, se kterám mám nejlepší zkušenosti, páč špína, smrad, poruchovost ani šílená dřina než se to zapálí, nejsou tak šílený jak si asi predstavujes. Běžně s tím vařím uvnitř ve stanu, používal v poměrně náročných podmínkách a nikdy to nezklamalo - jo jasně, potřebuje trochu údržby, je těžší, nemá malou spotřebu (na objem - zas to ale vychází mnohonásobně levněji).
-
Tomík - Moderátor
- Příspěvky: 3070
- Registrován: stř říj 17, 2007 12:00
- Bydliště: Když nejsem v Praze, tak Horní Police u České Lípy, a jinak všelikdes :-)
od chonda » pon říj 22, 2007 17:09
- chonda
- účastník
- Příspěvky: 763
- Registrován: pát srp 11, 2006 22:44
od pripluv » pon říj 22, 2007 20:25
od Tomík » úte říj 23, 2007 1:37
chonda píše:Já bych zvolil asi taky Var + dřívkáč - je to ideální zálohovej vařič, protože pro něj palivo seženeš všude...
Jen trošku záleží na tom, kam jezdíš
Celkem vzato lze slušně garantovat, že nad čtyři tisíce dřívkáč možná nakrmíš v tropech. Zato za polárem budeš mít s krmením problém už nad tisíc
@Přípluv: Taky mám dvě MSRka a dva plyňáky (VAR a Epi-Gaz), a po ČR vozívám obvykle ten VAR, neb su a/ línej b/ jezdívám dost do chráněnek a nerad provokuju ohníčkařením (tudíž zas platí to za A - jsem línej honit se s ochranáři )
-
Tomík - Moderátor
- Příspěvky: 3070
- Registrován: stř říj 17, 2007 12:00
- Bydliště: Když nejsem v Praze, tak Horní Police u České Lípy, a jinak všelikdes :-)
od poldík » úte říj 23, 2007 7:21
-
poldík - outdoor maniak
- Příspěvky: 5737
- Registrován: čtv lis 23, 2006 10:06
- Bydliště: Zastávka u Brna (lont kósek vod štatlu)
od pripluv » úte říj 23, 2007 13:21
od poldík » úte říj 23, 2007 15:32
S tou hospodou případně h.chatou máš sice pravdu, ale lecky se stává že jdeš trasu na který ani jedno nemáš. A důvod číslo dvě je že to taháš sebou taky jako rezervu, kdyby se něco podělalo, a ty bys musel třeba bivakovat.Přípluv píše:Když už jsem někde v CHKO, tak ten plyn mám taky, ale zjistilj jsem, že když nebudu venku vařit a jednou za víkend se nažeru někde v hospodě, tak ušetřím hromadu času (do hospody vlezeš stejně) .
-
poldík - outdoor maniak
- Příspěvky: 5737
- Registrován: čtv lis 23, 2006 10:06
- Bydliště: Zastávka u Brna (lont kósek vod štatlu)
od chonda » úte říj 23, 2007 15:49
Tomík píše:chonda píše:Já bych zvolil asi taky Var + dřívkáč - je to ideální zálohovej vařič, protože pro něj palivo seženeš všude...
Jen trošku záleží na tom, kam jezdíš
Celkem vzato lze slušně garantovat, že nad čtyři tisíce dřívkáč možná nakrmíš v tropech. Zato za polárem budeš mít s krmením problém už nad tisíc
nj, jenže tady je to o vařiči pro cyklovýlet - představa cyklisty na ledovci je pro mě dost úsměvná, i když už bych se asi nedivil ničemu
Takže dřívkáč do hor moc dobrej není, s tím se nedá než souhlasit...
- chonda
- účastník
- Příspěvky: 763
- Registrován: pát srp 11, 2006 22:44
od pripluv » úte říj 23, 2007 16:44
Oxidy a peroxidy, možná i kysličníky
od Howadoor » úte říj 23, 2007 17:08
Hafi píše:Horal Fanda píše:Hafi píše:no tak ve stanu bych si to fakt nelajsk...urcite ne autobenzin, mozna tak technickej.
Pisu v predsince, coz je trochu rozdil a nechavam v horni casti vstupu diru na vetrani.
tak o predsince jsme mluvili oba, ani me nenapadlo to delat primo ve stanu. nevim, slysel jsem ze nekdo varil takto ve stanu a ty oxidy buhviceho ho zabili aniz by to postreh. A vim ze jsem na (olovnatym) benzinu varil na balkone, ale byl takovej dost uzavrenej, nefoukal vitr a ja sedel primo nad tim a po chvili se mi z toho docela znatelne motala hlava...ohodnotil bych to tak na 3-4 piva Jinak v ty predsince...mozna s vyraznym vetranim by to slo...
Nebuďte tak zbabělí, vařím na benzínu (jakémkoli) i petroleji i těch asijských svinstvech ve stanu celkem pravidelně. Když říkám ve stanu, myslím ve stanu, ne v předsíňce, ostatně mé ubohé chudé stany ani žádné předsíňky nemají. Nikdy se nic nestalo, jen ve Ferrinu Monster Lite jsem se dusil výrazně víc než jindy. V jiných stanech to bylo naprosto bez potíží. Pchá, oxidy.
Re: Oxidy a peroxidy, možná i kysličníky
od Rujir » úte říj 23, 2007 17:21
Howadoor píše:Pchá, oxidy.
Re: Plynovy/benzinovy varic
od agentw4c » stř bře 18, 2009 17:52
nemel nekdo tento varic v ruce, jak se jevi v porovnani s Primus Omnifuel
http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?1079 ... multifuel-
http://www.odoo.tv/Markill-Phoenix.397.0.html
Dik
- agentw4c
- účastník
- Příspěvky: 481
- Registrován: stř úno 7, 2007 14:09
Re: Plynovy/benzinovy varic
od KupoDivu » stř dub 8, 2009 20:51
- KupoDivu
- nováček
- Příspěvky: 2
- Registrován: čtv čer 19, 2008 17:10
Zpět na Vařiče, zapalovače, nádobí, vaření