navazani na lano bez mezijisteni

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Používáte soubežný postup na laně bez mezijištění?

na krátkém laně (guide style) - běžně
1
17%
na dlouhém laně - běžně
1
17%
na krátkém laně (guide style) - vyjímečně
1
17%
na dlouhém laně - vyjímečně
1
17%
vůbec
2
33%
 
Celkem hlasů : 6

navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod AdamP » čtv črc 18, 2013 14:17

Přečetl sem už snad všechny známější knihy v češtině a angličtině, nespočet článků různý úrovně, ale pořád nechápu jak to má fungovat - za předpokladu, že to má i jiný smysl než psychickou podporu a partnerství na život a na smrt za cenu většího rizika pro všechny zúčastněné.
Respektive nerozumím proč někdo použije tento postup raději než freesolo, nebo simulclimb tam kde se nechce ztrácet čas s odvazováním a balením lana.
Nemám na mysli postup na ledovci nebo hřebenu nebo mírnym nástupu, ale ve vertikále, kde by pád měl vážné následky.

varianta 1)
soubežný postup na "dlouhém" laně ve dvou a více lidech

Možná byl blbej překlad nebo sem si to sám špatně vyložil, ale od Schubertovejch testů se snad ví, že to prostě slouží jen ke pádu celého družstva namísto jednotlivce.
Viděl sem to snad i na fotkách lidí zkušených (Horolezců), při čtení reportů nabývám dojmu že to občas používá většina lezců.


varianta 2)
soubežný postup na kratkém (2-20m) laně, leader občas nad těžším úsekem zastaví a dobírá rukama(!?!) v lepšim případě přes smyci na hrotu + půlloďák nebo zašláplej pikl, občas i dva druholezci, někdy má leader v ruce pár smyček lana jindy je rovnou přivázanej k druholezcům.

Jako jednoho klienta na 2m laně v ukloněnym/policoidnim/atp. terénu s kouskem lana v ruce ... namáklej člověk s pár kilama navíc oproti druholezci co má sakra rychlý reflexi pád druholezece zachytí asi s dostatečnou jistotou aby to stálo za to.
Ale pád prvolezce, delší lano > 4m, nebo když budou dva druholezci (jeden spadne a ten druhej klient to imho nedá taky) už se snad dá chytit jen při jištění v sedě (=zapřenej za šutrem atp.) a lano by nesmělo bejt jen v ruce, tj. aspoň jištění přes tělo nebo pikl...


Nemám v plánu to nikde používat (pokud se nepletu), ale dlouhodobě mi to vrtá hlavou a taky bych měl rád do budoucna 100% jistotu, že neplácám (<=málo praxe,žadný zkušený v ruce) až budu někde na kopci trvat na tom, že souběžnej postup bez mezijištění prostě ne.
AdamP
nováček
nováček
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř pro 7, 2011 12:37

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod eimles » čtv črc 18, 2013 14:32

tak ono jde o tu rychlost když ze 6kového terénu se dostaneš do 3kového, a pak kvůli tomu morálu.
Ti co tvrdí že cesta může být cíl, žádného cíle obvykle nedosáhli.
Uživatelský avatar
eimles
účastník
účastník
 
Příspěvky: 450
Registrován: úte bře 27, 2007 12:37
Bydliště: kousek od Horní Suché

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Voko » čtv črc 18, 2013 14:42

TOTO jsi četl? myslím, že je tam vše vysvětlené.
Má zkušenost - neumím to a jako méně zkušený v lanové dvojce jsem tak zdržoval, takže to nemělo valný přínos v rychlejším postupu. Chce se to sehrát a nacvičit postup. Vědět, že to zvládnou oba lezci a že to použijí ve správném terénu.
Po sehrání se spolulezcem je to použitelné na delších rampách a snadném terénu, kdy se posuneš o jednu, nebo dvě lanové délky bez štandování -tak jak už psal Eimles.
Uživatelský avatar
Voko
účastník
účastník
 
Příspěvky: 931
Registrován: pon bře 23, 2009 20:28
Bydliště: Ostrava

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Trafikant » čtv črc 18, 2013 15:25

Vždycky jde o to, jak to vyhovuje konkrétní dvojce.

My v lehčích úsecích buď jdeme úplně sólo s lanama v batozích, nebo jsme navázaní a "jednou za čas" prvolezec něco obhodí či rychle založí a parťák postupuje přiměřeně rychle a matroš následně sbírá.

Způsob volíme dle terénu.

Nejvíc psycho zatím byl jeden drytoolový úsek tak za 4, celkem vysoko a relativně exponovaný, který jsme lezli volně a sólo (pomohli jsme si rukama), pak ještě vlastně přelez jednoho strmého žlabu, kde se to celkem drolilo a propadávali jsme se, takže u první skály jsme pak honem honem zakládali friendy a cvakali se do nich :D.

Čistě sólo:

https://www.dropbox.com/s/5l0tef0mwn7v1 ... .39.32.jpg
https://www.dropbox.com/s/0f7l9o6p2n8af ... 131359.jpg

Souběžné lezení s občasným mezijištěním:

https://www.dropbox.com/s/yxynvy65jjw7v ... .47.38.jpg
Uživatelský avatar
Trafikant
účastník
účastník
 
Příspěvky: 998
Registrován: pát led 9, 2009 22:54

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod dudy » čtv črc 18, 2013 18:35

AdamP píše:.........až budu někde na kopci trvat na tom, že souběžnej postup bez mezijištění prostě ne.


A vo tom to právě je!
Každej slušnej parťák respektuje (pokud to nejni vyloženě vo hubu, nebo hysterickej rozmar) slabšího v družsvu. Proto by družstvo taky mělo bejt vyrovnaný a né bušič a vozejk co dobře jistí.
Na druhou stranu si tak asi nikdy nevylezeš Mordwand za vosum hodin.
Zas vopačně. Pokud umíš hovínko (to neni nic osobního na nikoho, jakože ouplný jelita, co dou s vůdcem a pindaj, do toho rači nemaj kecat), je lepší věřit vůdci, co už to párkrát dělal. Ale von takový umělce zpravidla, když dojde na lámání chleba, pošle tam kam patřej: do doliny, na překližku. I když i po jeho boku se můžeš zabít.



Technicky to funguje tak, jak psal Trafikant. Mezi prvolezcem a druhym je vždycky něco založený a tak tlama je zlá, ale dá se přežít. Vobčas. A hlavně je to kolikrát lotynka: zhynou kvůlivá riskantnímu postupu a nebo proto že sme pomalý?

A společnej postup na laně bez mezijištění, nebo na ledovcovi?
To je, kuci, to PŘÁTELSTVÍ NA LANĚ!
Možná ti pomůžu, možná scípnem voba.
Ale to už se dneska asi moc nenosí.
Proč bych měl zakalit kvůli cizí chybě? Že?

Apropó: Kdo je to ten "Leader"? To je ten samej, jak sme mu dřívávjejc řikali prvolezec?
Přílohy
IMG.jpg
Zdroj: Smiech na lane, Ivan Bajo.
IMG.jpg (145.04 KiB) Zobrazeno 8464 krát
Uživatelský avatar
dudy
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3965
Registrován: úte pro 20, 2011 6:38
Bydliště: HLMP

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Ricci70 » pát črc 19, 2013 7:12

Otázka zněla asi jasně - navázaní bez průběžného jištění, tj.dvojka leze neobtížný terén a první ani nezakládá hroty, což poté průběžně sbírá druhák apod.

Nevím, zdá se mi, že to je otázka citu, zkušenosti, obtížnosti, času apod. Délka lana mezi dvojicí, která postupuje bez mezijištění je hodně důležitá. V Alpách při velké expozici a obtížnosti I.-II. jsme byli s manžou navázáni na 6m pro případ, že by někdo uklouzl a druhý se chytí nějakého ostrohu apod. Na takové délce druhý neulítne nějak hluboko, takže se to dá chytit, styl postupu, rychlost atp. se tomuto musí přízpůsobit.

Minulý týden jsme lezli na Gerlach západní stěnou a pak sestupovali Batizovským žlabem, který byl v horní třetině plný sněhu, takže jsme vršek sestupovali kolem žlabu, snad terénem II.-III., navázaní na cca 12 m a občasně se jistili svrchu přes pevné kameny, kdyby ten dole ujel, tak ho druhý přes kámen v poho udrží...

Ricci
Nahoře/na hoře nemyslím, páč nechám vše za sebou dole. To je pro mne pravý smysl, na kopci jen být...
Ricci70
nováček
nováček
 
Příspěvky: 83
Registrován: čtv čer 28, 2012 14:21
Bydliště: Lužické hory and Earth.

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod pavproch » pát črc 19, 2013 7:38

asitaknějak jak píše ricci... dyž to není extra strmé/exponované, tak navázaní nakrátko bez mezijištění (bo i dyby jeden spadnul/klouznul, tak sa neletí volným pádem, tím pádem to není šupa a dá sa chytit a lano sa v položeném taky vleče po skále, čili tření+ případně sa o něco zachytí samo), v exponovanějším/strmějším navázaní na dlůho s min 2x mezijištěním.

btw, co ste lezli v Z stěně?
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28324
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Eric » pát črc 19, 2013 10:25

Este sa to nosi. S partakom mame nevyslovenu dohodu, ze ked jeden, tak aj druhy a sme s tym uzrozumeni. Samozrejme, ze zalezi od terenu, mnoho toho lezieme aj solo, ale vacsinou, hlavne pri dlhych vystupoch, sa cloveku nechce stale zbalovat a rozbalovat lano. Dlzku si upravujeme podla povahy terenu. Na naklonenom svahu typu Pallavicini je to samozrejme otazne a na 99 % ked spadne jeden, leti aj druhy. Tam je skor vyhodne tak, ze jeden sa zapichne a druhy vyslape celu dlzku a potom sa vystriedaju. Nedavno na Wildspitze tusim takto zahucali dve skupiny turistov za jeden den. Priebezny postup je dobra vec aj bez zalozeneho medziistenia, najma ked je trochu clenity teren. Dovolil som si tak raz zachranit zivot svojmu partakovi na Studlgrate. Udrzal som ho cez skalny blok uplne v pohode.
Eric
účastník
účastník
 
Příspěvky: 224
Registrován: čtv led 17, 2008 7:15

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Ricci70 » pát črc 19, 2013 12:20

pavproch: Nelezli jsme nic šíleného, cestu č.2 "lavou polovicou steny" za III., akorát jsme v půlce odlezli doleva za IV., někde za V-, kde byla kompaktní skála v poho, takže parádnička. Naštěstí, i když jsem tam dorazili v 16:20, tak nebyl žádný zvrat počasí (minulé pondělí). A celý Gerlach byl jenom náš :lol:

To ve středu, to byla chuťovka. Na Ostrý štít nad Zbojandou, cesta č.9, za V., super, pohoda a nahoře 5 min a pááááák, 0°C, kroupy, bouřka, prostě super - věci dole, za 2 min.total durch, slaňáky od Tatarky jsme nenašli, takže dolů slanění po smycích a mokrých kamenech, hm, fakt mňamka :? Dolní žlab 25 cm hluboká řeka, jééééé, to se frčelo. Tolik nadávek dole od manžy jsem neslyšel za 20 let společného vztahování :-s
Nahoře/na hoře nemyslím, páč nechám vše za sebou dole. To je pro mne pravý smysl, na kopci jen být...
Ricci70
nováček
nováček
 
Příspěvky: 83
Registrován: čtv čer 28, 2012 14:21
Bydliště: Lužické hory and Earth.

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Simi » pát črc 19, 2013 13:19

Navazani bez mezijisteni s zadnym z mych partaku moc nepouzivame. Krome vyjimek typu ostry hreben a kazdy na jedne strane. Nebo toho typu, kdy z jednoho lezeckeho useku do druheho to jsou treba 2 dylky nejistitelnyho "chodaku" k dalsimu, tak tam se neodvazujeme.
Samozrejme nejvetsi dilema je na strmem ledovci, kdy musis posoudit, jestli je vetsi riziko strzeni spolulezcem nebo pad do trhliny. Vzhledem k tomu, ze moji spolulezci jsou povetsinou zkuseni, tak radsi i na strmem ledovci jsme obvykle navazani kvuli trhlinam a pocitame, ze nespadneme. A kdyz uz jeden ujede, tak spolehame, ze to vcas(hned) ubrzdi sam.

Jinak lezeme bud solo nebo s prubeznym jistenim (aspon 2 mezijisteni) na natazenem lane.
Simi
nadšenec
nadšenec
 
Příspěvky: 1247
Registrován: čtv zář 9, 2004 15:01
Bydliště: Praha

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod pavproch » pát črc 19, 2013 13:37

jo, to sem zapoměl: na strmém sněhu/ledu buďto solo nebo navázaný nadluho a VŽDY aspoň se 2 nebo 3 mezijištěníma
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28324
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod AdamP » pát črc 19, 2013 13:57

Díky za odpovědi,

Závěr(?):
- na kratkém laně (-+5m) v lehkém terénu pád zachytit lze, protože se díky tření lana+lidí a překážkám v pádu dá nejedná o volný pád, tj. metodicky ok
- na delším laně je to o šanci, že se někde po cestě zachytí lano nebo jedno z těl poslouží jako kotva, metodicky doporučeníhodné pouze ve velmi členitém terénu

Aktuálně mi v praxi jde o dvě různý situace:

"VHT" terén, já lezec + nelezec co nerad vejšky a má na mě 20kg+ v situaci "útěk" nebo když ho rozhodí expozice nebo mokro. Tedy jestli si můžu hrát na h.vůdce a brát ho na krátkym (1/2 7.9mm 30m zdvojeně) souběžně bez jištění (když bude hrot a bude čim tak obhoz)... Původně sem ho chtěl řešit výhradně dobíránim seshora na reepce (30m 6mm 9kn), ale zkoušeli sme to na skalce, tak II-III UIAA a je to dost pomalý.

Skalní horské lezení. Oba případný spolulezci když na to přijde tahaj tak o 2 obtížnosti težší než já (cestu co bych nedal solo tak mimo sportovky netahám), takže technicky a morálově slabej článek budu já byť nemám problém s III bez lana. Ale zasadne se neodvazujou, na každý tůře co lezli praktikovali v II-III terénu souběžný na dlouhym laně bez mezijištění, popřípadě s mezijištenim "blbě" (60m lano mezi nima, nehlídaj průvěs, občas i jen jeden kus mezi nima, nedobírání druhýho po dolezení prvního apod.).
Mám v horách jednu III+ tůru letní, jednu II zimní, než se začal lízt, takže spíš jako zavazadlo než spolulezec. Spolulezci tak pod deset III-V letních, s nikym opravdu zkušenym na horách nelezli, horoškolu skalní část máme všichni. Řešim jestli do toho chci s jejich stylem lezení jít nebo radši počkat ještě minimálně rok (tj. druhej pokus s horoškolou a doufat že tam domluvim zkušenýho spolulezce) na hory.


2Dudy:
Další strach v hlavě při lezení , aspoň pro mě situace kdy můj pád znamená stržení kámoše na psychický pohodě nepřidává, je další riziko navíc, takže to lano (bez jištění) pro mě neni psychická podpora ale mínus, když k tomu přidám dvojnásobnou pravděpodobnost pádu vyjde mi lezení bez lana bezpečnější, tenhle dotaz na foru byl jen snahou zjistit od zkušenejch borců jestli mi v tý rovnici něco neuniká a následně si to můžu v klidu domova s kámošema domluvit co je ok. V krizovce bez vudce party pouze předem domluvené nebo všeobecný souhlas, diskuze žádná, to není o slušnosti nebo kamaradství. Sice nemám praxi v horolezení, ale něco sem zažil při potápění a dalších aktivitách kde maj chyby tragické následky.
Evidenťně mi uniklo, že tam většina lidí občas aspoň něco dá nebo je to členitý, a tak je slušná šance se zachytit.
Jo leader je prvolezec, informací v češtině je jen minimum, a když pak v jejich termínech začneš běžně číst psát a přemejšlet a neděláš pořádně korekturu, to takhle dopadne, dám si bacha.


2Trafikant:
Tak jak to popisuješ bych si to nějak představoval.
Drytoolit IV solo na to budu ještě dlouho moc měkej, koukal sem na eshopblogu, že lezete i ne zrovna lehky mixy. K tomu ses časem doma nashyboval a prodrajtolil v horach nebo trénuješ nějak spešl?


BTW nemá někdo praktickou zkušenost bo odhad ohledně použití micro traxionu nebo petzl basicu namísto tiblocu na mezijištění při souběžnym postupu?

BTW2 jaký je podle vás nejrozumnější terén na nacvičovaní soubežnýho s mezijišť.? takový ty hollentaly hohewandy? začít raději na sportovkách nebo rovnou po vlastním?
AdamP
nováček
nováček
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř pro 7, 2011 12:37

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod eimles » pát črc 19, 2013 14:45

na horského vůdce si raději nehraj, asi by ti každý řekl že na reepce můžeš tahat leda batoh, a sic tu proběhla diskuse na toto téma a sic někteří říkají že na reepce bys větší (tlustší) kočku utáhl, tak si to (už) nemyslím. A co se týče tréningu tak si to můžeš vyzkoušet na nějaké feratě, lehčí či těžší, v Holentalu jich pár je. Rakouský (Německý) vojáci trénujou tak že chodí feratu která je u Ottohausu (u toho skalního okna) sólo.
Ti co tvrdí že cesta může být cíl, žádného cíle obvykle nedosáhli.
Uživatelský avatar
eimles
účastník
účastník
 
Příspěvky: 450
Registrován: úte bře 27, 2007 12:37
Bydliště: kousek od Horní Suché

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod AdamP » pát črc 19, 2013 15:30

Máš nějakou nepříjemnou zkušenost s reepkama?

Dobírání na těsno shora na 2x6mm 9kN statice je snad ok? Zatížení by nemělo přesáhnout 4kN, a ja jsem na 2x9kN, přeříznutí tenký šňůry o hranu nebo přeseknutí, řeší druhej pramen... Zkoušel sem to na jednom prameni sice jen metr nad zemí, ale strach z toho moc nemám, řiznout to neni zas jen tak - trochu sem se na fix i pohoupal pres 90` hranu a reepka odrbana.Jinak 90+kg typek v tom pote skakal a houpal se byt ne pres hranu...

Hraním na vůdce sem měl na mysli: úsek (nejedná se o lezení, ale nějaký ty II UIAA kousky s expozicí, kde unavenej nebo vystreslej nelezec nebejvá v pohodě a je strašně pomalej, na mokrym ani nemluvě) tj. pár desítek metrů, kde si nebude parťák jistej jít s tim že mezi náma bude dyn. lano, když bude něco na mezijištění tak 15m, když bez tak na hodně krátko.

Ani jedno nemá bejt běžná praxe, ale řešení kratšího úseku v nepříjemný situaci... Představ si třeba techničtější kousek na hřebeni roháčů, vy 4.den při 12+h/den v tempu 5+km/h avg s baglem 10kg, a vypadá to na bouřku z vedra, kterou ste díky nezkušenosti neodhadli x hodin předem, ale máte tak půlhodiny. S tebou je kámoš o 20kg těžší, pro kterýho je adrelinovej zážitek lýzt III+ na překližce na rybu...

(ta 6mm co sem zkoušel je tendon elite reep nebo jak se to jmenuje, má to nosnost jak 7mm)
AdamP
nováček
nováček
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř pro 7, 2011 12:37

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod eimles » sob črc 20, 2013 6:25

nemám, jen zprostředkovanou
při 10 m pádu 100 kg lezce v nějakém traverzu či nepříjemném místě (Ostrý roháč, 3kopy) ti ta repka vydrží? To lano má širší využití, nejtenší tuším 7,5 mm (res 8,1) použiješ na ledovci, na odjištění lehčích míst, na slanění, na umělku ale pokud chceš na tom (na bezpečnosti) šetřit tak prosim.
a pokud tě s tvojim kámošem zastihne bouřka tak děj se vůle boží.
a jedna technická: když jdeš Roháče (Západní tatry) 12 hod při 5 km/hod tak je máš na dvakrát přejité, no ni?
Ti co tvrdí že cesta může být cíl, žádného cíle obvykle nedosáhli.
Uživatelský avatar
eimles
účastník
účastník
 
Příspěvky: 450
Registrován: úte bře 27, 2007 12:37
Bydliště: kousek od Horní Suché

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod dudy » sob črc 20, 2013 13:04

AdamP píše:...... 4.den při 12+h/den v tempu 5+km/h avg s baglem 10kg,



Na co desetikilovej bágl? To mám timhle tempem přešlý za den, tak mi stačí bunda, voda a sváča. :twisted:
Uživatelský avatar
dudy
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3965
Registrován: úte pro 20, 2011 6:38
Bydliště: HLMP

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod DAV » sob črc 20, 2013 15:29

Těch 10 kg je nasraná manželka a děcko na krku.
Prosím-tě, nic neřeš, nepřepínej a hlavně prosím-tě, po ničem nepátej.
Ty buď rád, že seš!
DAV
nadšenec
nadšenec
 
Příspěvky: 1536
Registrován: čtv pro 24, 2009 10:22
Bydliště: Olomouc u Těšetic

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Kuba Turek » sob črc 20, 2013 21:29

Závěr(?):
- na kratkém laně (-+5m) v lehkém terénu pád zachytit lze, protože se díky tření lana+lidí a překážkám v pádu dá nejedná o volný pád, tj. metodicky ok

KT: Na krátkém laně udrží prvolezec tak sotva lehké podklouznutí nebo zavrávorání druholezce. Pád ne. Proto to používají vůdci.

- na delším laně je to o šanci, že se někde po cestě zachytí lano nebo jedno z těl poslouží jako kotva, metodicky doporučeníhodné pouze ve velmi členitém terénu

KT: Musíš využívat přírodní jištění (lano kličkuje mezi hroty, štrbinami, na různých stranách hřebenu apod.), jinak je tento systém vhodný jen jako jednodušší přenášení lana přes jednu či dvě lehké délky.

Aktuálně mi v praxi jde o dvě různý situace:

"VHT" terén, já lezec + nelezec co nerad vejšky a má na mě 20kg+ v situaci "útěk" nebo když ho rozhodí expozice nebo mokro. Tedy jestli si můžu hrát na h.vůdce a brát ho na krátkym (1/2 7.9mm 30m zdvojeně) souběžně bez jištění (když bude hrot a bude čim tak obhoz)... Původně sem ho chtěl řešit výhradně dobíránim seshora na reepce (30m 6mm 9kn), ale zkoušeli sme to na skalce, tak II-III UIAA a je to dost pomalý.

KT: Krátké lano je +/- 2 až 5 metrů Rozhodně ne víc! Repka nikdy! (Z mnoha důvodů.) Sestup buď každý sám, nebo jeden s důkladným jištěním zeshora, nebo jeden ze shora a druhý s důkladným jištěním zezdola.

Skalní horské lezení. Oba případný spolulezci když na to přijde tahaj tak o 2 obtížnosti težší než já (cestu co bych nedal solo tak mimo sportovky netahám), takže technicky a morálově slabej článek budu já byť nemám problém s III bez lana. Ale zasadne se neodvazujou, na každý tůře co lezli praktikovali v II-III terénu souběžný na dlouhym laně bez mezijištění, popřípadě s mezijištenim "blbě" (60m lano mezi nima, nehlídaj průvěs, občas i jen jeden kus mezi nima, nedobírání druhýho po dolezení prvního apod.).

KT: Záleží na tom, zda pro ně byl terén bezpečný (lehký, pevný, známý...) a pak to má opodstatnění, protože lano používají jen pro jistotu. Kdyby se ocitli v potížích, tak založí jištění a pokračují dál. Nebo jsou to magoři, kteří neumějí pracovat s lanem. Ty druhé nebrat, s těmi prvními je radost lézt.

Mám v horách jednu III+ tůru letní, jednu II zimní, než se začal lízt, takže spíš jako zavazadlo než spolulezec. Spolulezci tak pod deset III-V letních, s nikym opravdu zkušenym na horách nelezli, horoškolu skalní část máme všichni. Řešim jestli do toho chci s jejich stylem lezení jít nebo radši počkat ještě minimálně rok (tj. druhej pokus s horoškolou a doufat že tam domluvim zkušenýho spolulezce) na hory.

KT: Tak si dej nějaké hřebenové dvojky či trojky, budeš mít dost času na vlastní jištění, naučíš se na těchto cestách nejvíc vlastní zkušeností a zároveň si užiješ krásný zážitek.

2Dudy:
Další strach v hlavě při lezení , aspoň pro mě situace kdy můj pád znamená stržení kámoše na psychický pohodě nepřidává, je další riziko navíc, takže to lano (bez jištění) pro mě neni psychická podpora ale mínus, když k tomu přidám dvojnásobnou pravděpodobnost pádu vyjde mi lezení bez lana bezpečnější, tenhle dotaz na foru byl jen snahou zjistit od zkušenejch borců jestli mi v tý rovnici něco neuniká a následně si to můžu v klidu domova s kámošema domluvit co je ok. V krizovce bez vudce party pouze předem domluvené nebo všeobecný souhlas, diskuze žádná, to není o slušnosti nebo kamaradství. Sice nemám praxi v horolezení, ale něco sem zažil při potápění a dalších aktivitách kde maj chyby tragické následky.
Evidenťně mi uniklo, že tam většina lidí občas aspoň něco dá nebo je to členitý, a tak je slušná šance se zachytit.
Jo leader je prvolezec, informací v češtině je jen minimum, a když pak v jejich termínech začneš běžně číst psát a přemejšlet a neděláš pořádně korekturu, to takhle dopadne, dám si bacha.

KT: Informací v češtině je obrovské množství :-) Strach v hlavě musíš mít na horách pořád. Jinak dlouho nepřežiješ. Rozhodně ale neplatí Tvá exaktní rovnice o dvojnásobné pravděpodobnosti pádu.

2Trafikant:
Tak jak to popisuješ bych si to nějak představoval.
Drytoolit IV solo na to budu ještě dlouho moc měkej, koukal sem na eshopblogu, že lezete i ne zrovna lehky mixy. K tomu ses časem doma nashyboval a prodrajtolil v horach nebo trénuješ nějak spešl?

KT: Ve Tvých obtížnostech trénuj lezením. Dej si za dovolenou pět horských cest a dá Ti to nejvíc - fyzicky, lezecky i ve zkušenostech. Nejlépe, když půjdeš s parťákem na stejné úrovni, aby se ani jeden "nevezl", ale museli jste řešit spolu problémy.

BTW nemá někdo praktickou zkušenost bo odhad ohledně použití micro traxionu nebo petzl basicu namísto tiblocu na mezijištění při souběžnym postupu?

KT: Co to meleš? To jsou věci na nejhorší a nejtěžší případy, to se Tě netýká. Vezmi si karabiny a přestaň přemejšlet o blbostech.

BTW2 jaký je podle vás nejrozumnější terén na nacvičovaní soubežnýho s mezijišť.? takový ty hollentaly hohewandy? začít raději na sportovkách nebo rovnou po vlastním?[/quote]

KT: Na sportovky zapomeň. Nejlepší jsou hřebenovky. V Höllentalu třeba Stadelwandgrat http://www.horydoly.cz/horolezci/celode ... vylet.html Spousta je jich v Tatrách, třeba Dračí hřeben http://www.horydoly.cz/horolezci/draci- ... -zime.html nebo Karbunkulový hřeben http://www.horydoly.cz/horolezci/klasic ... reben.html nebo Kozí a Jaňací kopky http://www.horydoly.cz/horolezci/lezeck ... bilou.html nebo hřeben Žeruchovek http://www.horydoly.cz/horolezci/bila-p ... -lidi.html nebo Martinky http://www.horydoly.cz/horolezci/dlouha ... rlach.html nebo nornálka na Batizovský štít http://www.horydoly.cz/horolezci/komarn ... -stit.html
Uživatelský avatar
Kuba Turek
účastník
účastník
 
Příspěvky: 737
Registrován: úte říj 31, 2006 13:17
Bydliště: Praha

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod mike » úte srp 6, 2013 1:28

Na tohle vlakno jsem si vzpomnel na vrcholu Venedigeru a hned jsem si to vyfotil:
ven_skupina.jpg

Svah, co maji po leve ruce je stejne hnusny led, ale znatelne strmejsi a po par desitkach metru konci na skalnich plotnach, ktere vedou do diry, padajici stovky metru na ledovec pod ni. Foukal velmi silny narazovy vitr napric hrebinkem. Co by se asi tak stalo, kdyby tu, co stoji uprostred, shodil dolu? Tipuju ctyri mrtvoly misto jedne. Sance na ubrzdeni byla par sekund, kdyby ovsem meli v rukach cepiny a ne pitome hulky. A kdyby byli pripraveni, coz nebyli. Sam jsem mel pri prechodu docela nahnano a i cepinem jsem videl sanci na ubrzdeni tak 10%. BTW, kdyz jsem tam byl pred lety poprve, tak to vypadalo podstatne lip... ale delal to hlavne ten vitr, ktery mel chvilema opravdu silu prastit s clovekem o zem.

Nechapu to. Byli oveseni jak vanocni stromecky a nic z toho nepouzili. Kazdy dva srouby do ledu, karabiny, smycky, slanovaci osmu a sadu expresek (naprosto netusim na co). Navazovali se IMO nesmyslne uz na vrcholu tj. tam, odkud je to foceno. Klidne s tim mohli pockat az na snehovy hrebinek pred prvnim, tam uz bylo bezpecno. Kdyby to lano pouzili k opravdovemu jisteni, tak nic nerikam, ale tohle? Jaky to ma smysl zbytecne zvysovat riziko?
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49437
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod mike » úte srp 6, 2013 1:41

A jeste jedna podobna. Na zacatku ledovce jsem potkal vlacek. Bergfuhrer a za nim 11 (!) lidi jako husy. Slusne jsem pozdravil a stoupnul si bokem, aby mohli projit. Fuhrer misto pozdravu cosi nepratelsky zahuhnal, nastesti jsem mu nerozumnel, a tak jsem mu nemusel roztrhnout hubu cepinem. Pocitam, ze to nejak souviselo s tim, ze jdu sam po ledovci. A tak jsem na ne koukal a premyslel, kdo je na tom s bezpecnosti hur.

12 lidi na jednom lane. Navazani asi po 3 metrech, mozna o neco min, samozrejme bez uzliku a lano provesene, v realu meli odstup maximalne dva metry. Klienti bez macek a cepinu, v rukach hulky. Navazani na kombinovany uvazek. Vudce pri sestupu (!) vepredu a v ruce misto cepinu okovanou tyc. Co by se asi stalo, kdyby se nekdo uprostred propadl do trhliny? Ten pred nim by hodil zada a sel za nim. Ten za nim by mozna stihnul reagovat, ale stejne by nemel jak brzdit, navic by padal na hubu a na tom kousku lana by nemel sanci, takze by sel taky. Uz by tam byli tri a ostatni by postupne nasledovali jako domino. Vudce by se mozna stihnul probodnout tou tyci.

Realne riziko velke nebylo, cesta byla vyslapana a snehu dost. Ale pres par trhlin vedla a v tomhle mnozstvi meli urcite vetsi sanci se propadnout, nez ja. Nechapu. Teda chapu jen z komercniho hlediska, bezpecnostni mi prijde dost mimo. A hlavne nechapu ty lidi, co se do tohodle nechali uvrtat a jeste za to platili.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49437
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod Indy » úte srp 6, 2013 9:11

jak je videt skupinova sebevrazda nemusi byt nutne jen sektarska vysada...
Ajatolah politicke nekorektnosti od dob, kdy jeste nebylo nutne byt korektni ani v nicem jinem
Indy
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6759
Registrován: pon bře 3, 2008 17:27
Bydliště: Brno, Zlin

Re: navazani na lano bez mezijisteni

Příspěvekod AdamP » čtv srp 8, 2013 15:53

dudy píše:
AdamP píše:...... 4.den při 12+h/den v tempu 5+km/h avg s baglem 10kg,
Na co desetikilovej bágl? To mám timhle tempem přešlý za den, tak mi stačí bunda, voda a sváča. :twisted:
To bylo jen pro představu - Roháče, protože tam většina z vás byla. Reálně si kolega vybral nějakej neprovařenej trek v Rumunsku a podle popisu je tam občas "scary scrambling" (scrambling = <III+UIAA) a podle pár fotek co splašil mi to přišlo podobný.
Roháče mám v plánu napůl běžet / jít za den, teda až se dokopu zjistit kdy zhruba bejvá vhodný počasí na podobnou srandu. Bágl nicméně zůstane. Minimálně noc před a noc po budu muset stejně někde venku přespat - počasí, SA nejezdí na noc. Spím venku, protože to je můj styl, ne abych ušetřil za chatu, místo kde spim je po 24h k nerozpoznání = na zákazy dlabu.

reepka na jištění druholezce - ](*,) :oops: ](*,) ani nevim jak, asi podle těch několika fotek a jedný (!) zmínce o kolmejch stupních ](*,) , prostě mě nenapadlo, že by moh bejt traverz jinej než odlez metr dva od přímýho směru kolmo nahoru/dolu, fakt nechápu proč sem si to představoval jak lezení v alkazaru, a to sem v traverzu na druhym před pár lety málem zařval a na singl lanu od tý doby v ostrohranym terénu nelezu.

Kuba Turek píše:KT: Tak si dej nějaké hřebenové dvojky či trojky, budeš mít dost času na vlastní jištění, naučíš se na těchto cestách nejvíc vlastní zkušeností a zároveň si užiješ krásný zážitek.
Přesně to bych rád - respektive láká mě tenhle typ tůr a navíc to potřebuju pro dlouhodobý plány, nicméně zatím nemám spolulezce, kterej tohle chce lízt.

Kuba Turek píše:KT:Informací v češtině je obrovské množství :-)
Strach v hlavě musíš mít na horách pořád. Jinak dlouho nepřežiješ. Rozhodně ale neplatí Tvá exaktní rovnice o dvojnásobné pravděpodobnosti pádu.
Strach z horskýho prostředí mám jinak bych už dávno "Toomoxil"... Dvojnásobný riziko - spočítat by to snad ani nešlo, hloupý plácnutí :oops:
Informací je dostatek, pro normální lidi. Já si přečet skalní část horometodiky.cz než sem šel "poprvý" na překližku (lezení v 10ti letech na stěně a šutru nepočítám), pita 1+2 a komplet abecedu než sem šel poprvý na skálu. Baví mě to a v kombinaci s občasnou hromadou času na čtení v práci... ten objem infomací je jinde.
Ale konkrétně třeba k štandům toho imho moc není, k top rope solo chybí zrovna ty nejbezpečnější postup/y. Až to nafotim a popíšu, tak je postnu na samolezba topic.

Kuba Turek píše:BTW nemá někdo praktickou zkušenost bo odhad ohledně použití micro traxionu nebo petzl basicu namísto tiblocu na mezijištění při souběžnym postupu?
KT: Co to meleš? To jsou věci na nejhorší a nejtěžší případy, to se Tě netýká. Vezmi si karabiny a přestaň přemejšlet o blbostech.
Možná sme se nepochopili:
http://www.petzl.com/files/all/product- ... LOC_EN.pdf
Akorát místo tiblocu microtraxion,basic.

Kuba Turek píše:KT: Na sportovky zapomeň. Nejlepší jsou hřebenovky. V Höllentalu třeba Stadelwandgrat http://www.horydoly.cz/horolezci/celode ... vylet.html Spousta je jich v Tatrách, třeba Dračí hřeben http://www.horydoly.cz/horolezci/draci- ... -zime.html nebo Karbunkulový hřeben http://www.horydoly.cz/horolezci/klasic ... reben.html nebo Kozí a Jaňací kopky http://www.horydoly.cz/horolezci/lezeck ... bilou.html nebo hřeben Žeruchovek http://www.horydoly.cz/horolezci/bila-p ... -lidi.html nebo Martinky http://www.horydoly.cz/horolezci/dlouha ... rlach.html nebo nornálka na Batizovský štít http://www.horydoly.cz/horolezci/komarn ... -stit.html
Jo ty už mám nějakou dobu v záložkách až se někdy bude lízt podle mýho výběru :-) . Ale díky za doplnění - kopky mi utekli, a hlavně díky za práci na HD.
AdamP
nováček
nováček
 
Příspěvky: 12
Registrován: stř pro 7, 2011 12:37


Zpět na Horolezectví