Samolezba
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
Samolezba
od tesil » pát lis 30, 2007 10:46
co používáte na jištěný sóla vy a co naopak nedoporučujete?
když už má Hudy akci 15% slevu na Hudykartu, tak je to aktuell
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
od pripluv » pát lis 30, 2007 10:48
Lano dole napevno přivázat, nebo se zvencneš...
od pavproch » pát lis 30, 2007 10:54
nějak se dostanu nahoru (většina skalek je u nás ve svahu, tak prostě dojdu naokolo nahoru), nahoře provleču lano krz kruh (nebo okolo stromu), sjedu (osma) po dvou fousech dolů, dole přehodím oba fousy do "samojistící" polohy a lezu.... zhruba co metr (když aspoň trochu stojím) se doberu a zase přehodím do samojistu... neříkám, že je to přesně v souladu s Pitem, ale funguje...
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28490
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
od tesil » pát lis 30, 2007 10:59
2 přípluv: zkus mi ještě jednou nějak blbuvzdorně popsat ten tvůj postup, sím....
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
od Polky » pát lis 30, 2007 10:59
pripluv: prosim ta usetri nadejneho adepta sololezenia svojich matucich rad lebo si len moze ublizit. Mal by si si najprv pozriet poriadne navod na pouzitie, Petzl to ma na stranke, potom instruuj ostatne osoby. Je z toho uplne jednoznacne ako sa to ma spravne pouzit, jedine co moze vylepsit je ze si ho cvakne nie k sedaku, ale na spojovaci uzol medzi sedak a hrudak. ZIADNY POPRUH!!! To je prave to co sa tam nesmie davat, pomocny popruh treba len na typ Croll.
- Polky
- účastník
- Příspěvky: 601
- Registrován: úte čer 26, 2007 10:46
od tesil » pát lis 30, 2007 11:03
pavproch píše:Dyž solo, tak rybařím.
nějak se dostanu nahoru (většina skalek je u nás ve svahu, tak prostě dojdu naokolo nahoru), nahoře provleču lano krz kruh (nebo okolo stromu), sjedu (osma) po dvou fousech dolů, dole přehodím oba fousy do "samojistící" polohy a lezu.... zhruba co metr (když aspoň trochu stojím) se doberu a zase přehodím do samojistu... neříkám, že je to přesně v souladu s Pitem, ale funguje...
hmmm, koukám, že lezeš na obou fousech.... tak to neznám , s bejzikem se leze na jednom fousisku
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
Re: Samolezba
od zbuddy » pát lis 30, 2007 11:05
Ty máš nyní slevu 10%?tesil píše: když už má Hudy akci 15% slevu na Hudykartu, tak je to aktuell
-
zbuddy - Moderátor
- Příspěvky: 12351
- Registrován: pát úno 16, 2007 9:59
- Bydliště: Kladno, rodiště Orłowa, Kolbenka v Práglu
od Polky » pát lis 30, 2007 11:06
tesil: ked mas prusik nad blokantom, tak zrovna by sa ti mohol pliest do blokantu... ale nebude sa - ked das spravny prusik (priemer, pocet zavitov a dlzka) tak si ho bude blokant sam pred sebou posuvat, nemusis to robit rucne. Nie je ani nutne davat ich zvlast, kratky prusik mozes cvaknut rovno do tej karabiny co v nej mas blokant. Tak sa to totiz robi.
- Polky
- účastník
- Příspěvky: 601
- Registrován: úte čer 26, 2007 10:46
od pripluv » pát lis 30, 2007 11:06
tesil píše:...lezeš na obou fousech.... tak to neznám
Bych řekl, že leze na jednom a na druhým se dobírá .
od pripluv » pát lis 30, 2007 11:08
2 tesil: zkusím nakreslit
Re: Samolezba
od tesil » pát lis 30, 2007 11:15
zbuddy píše:Ty máš nyní slevu 10%?tesil píše: když už má Hudy akci 15% slevu na Hudykartu, tak je to aktuell
na hudykartu je normál 7%, ni?
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
od Polky » pát lis 30, 2007 11:17
OK?
- Polky
- účastník
- Příspěvky: 601
- Registrován: úte čer 26, 2007 10:46
Re: Samolezba
od zbuddy » pát lis 30, 2007 11:18
tesil píše:zbuddy píše:Ty máš nyní slevu 10%?tesil píše: když už má Hudy akci 15% slevu na Hudykartu, tak je to aktuell
na hudykartu je normál 7%, ni?
Tak si to dočti, přidává se 5% slevy, takže 7+5=12!
-
zbuddy - Moderátor
- Příspěvky: 12351
- Registrován: pát úno 16, 2007 9:59
- Bydliště: Kladno, rodiště Orłowa, Kolbenka v Práglu
Re: Samolezba
od tesil » pát lis 30, 2007 11:23
zbuddy píše:Tak si to dočti, přidává se 5% slevy, takže 7+5=12!
no jo, fakt...
práce po kokot, tak jsem to přečetl jedním okem, zajásal a v rychlosti hodil sem
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
od Tomík » pát lis 30, 2007 11:24
Termín samolezba by se spíš hodil k sólolezectví nejištěnému
A k tématu, tedy jištěnému sólu:
Existuje celá řada postupů, které lze použít a nezrakvit se při tom. Ty asi nejjednodušší má na své stránce (HO Sakal) popsané Tom Kublák, pár zmínek na toto téma je i v prvním díle Shubertovy "Bezpečnosti". Asi pět způsobů (od nejjednodušejších po docela složité) jsem popsal celkem precizně v Abecedě (a vzhledem k tomu, že to vyžaduje aj obrázky a zabírá to nějaké ty tiskové strany... nechce se mi to popisovat... asi nezbyde, než Vás na ten text odkázat).
-
Tomík - Moderátor
- Příspěvky: 3070
- Registrován: stř říj 17, 2007 12:00
- Bydliště: Když nejsem v Praze, tak Horní Police u České Lípy, a jinak všelikdes :-)
od pripluv » pát lis 30, 2007 11:25
Polky píše:...sluckou prevesenou okolo krku/cez rameno sa snazi drzat jumar vo zvislej polohe. To je UPLNE ZLE a je to nebezpecne.
Co je v tomto případě špatně? Docela mne to zajímá, protože jsem tak viděl mraky lidí (třeba při prusíkování při stavbě vysokejch lan - a to byla akce pod záštitou ministerstva školství obor tělovýchova - nebo tak nějak).
od pripluv » pát lis 30, 2007 11:26
Tomík píše:...popsal celkem precizně v Abecedě...
nezbyde, než ji vydat
od tesil » pát lis 30, 2007 11:29
Přípluv píše:tesil píše:...lezeš na obou fousech.... tak to neznám
Bych řekl, že leze na jednom a na druhým se dobírá .
hm, zkouším si to představit a nenacházím na samorybaření žádnou výhodu (pokud používá blokant). vyšší tření dobíranýho lana, nutnost aspoň jedné volné ruky pro dobrání, možnost kousnutí se lana a hlavně - pokud udělám třeba dva těžší kroky bez možnosti dobrání se a padnu, tak to ten blokant neutáhne (páč se jedná o pád a ne o odsednutí) a já vesele pokračuju až na zem
ale třeba tu powerprochovu samorybu blbě chápu
-
tesil - nadšenec
- Příspěvky: 1144
- Registrován: čtv led 19, 2006 16:54
- Bydliště: brno
od Polky » pát lis 30, 2007 11:40
Chces sa dalej o tom priet? Myslim ze to nema ziadny vyznam, alebo si to svoje teraz chces za kazdu cenu obhajovat?
- Polky
- účastník
- Příspěvky: 601
- Registrován: úte čer 26, 2007 10:46
od pripluv » pát lis 30, 2007 11:42
Ale když chci pochopit něco úplně, musím jít až k jádru věci, proto se ptám.
od Tomík » pát lis 30, 2007 12:15
Zcela primárně: blokanty typu basic (jümar, croll) nejsou stavěné na chytnutí pádu (uvědomte si, že celý palec visi na jednom jediném čepu). Lze do nich tedy pouze odsednout (!). Pro jištěné sólo s lanem hozeným shora se vždy (!) používají zdvojené. Tedy dva blokanty seřazené ze sebe, a je naprosto nezbytné dbát na to, aby nad blokantem nevznikal průvěs (tedy aby blokant dobře dobíral).
Nerozumím tomu s těmi smyčkami... Buď popisujete nějakou neuvěřitelnou zhůvěřilost, která mě ještě ani nenapadla, že by šla udělat, nebo popisujete standardní upevnění blokantu jako při provozování jednolanové techniky - JT (záchranářská metodika – to jsem dlouhá léta učil, takže o ní cosi vím). V JT se prostě používají, alespoň v Evropě, především výše uvedené typy blokantů – viz metoda Frog (popisovaná v každém např. Petzlím či Kongově katalogu). Ta předpokládá, že se na sadací úvazek připíná blokant k tomu určený (tedy oproti Basicu poněkud prohnutý – typ croll, který se označuje jako „hrudní blokant“), zatímco druhý z blokantů je s úvazkem propojený bezpečnostní smyčkou, a opatřený třmenem.
A k tomu co popisujete: croll je vždy upnut k úvazu za ten spodní otvor, horní otvor je určený pro přímé protažení nebo připnutí smyčky prostřednictvím karabinky (obvykle maillonky – řetězové spojky, která ani nemusí být dimenzovaná na velkou zátěž – není nosným, ale pomocným elementem systému), vedoucí přes obě ramena a záda zpět k sedacímu úvazku (vzadu – speciální úvazy pro JT tam jsou opatřeny poutkem), nebo prsního úvazu – obvykle bývá dávána přednost smyčce pro většinu běžných úkonů, zatímco prsáku pro úkony specifické (náročné technické lezení ve stropních převisech, transporty těžkých zavazadel, překonávání lanových přemostění – traverzů, tzv. tyroláků).
-
Tomík - Moderátor
- Příspěvky: 3070
- Registrován: stř říj 17, 2007 12:00
- Bydliště: Když nejsem v Praze, tak Horní Police u České Lípy, a jinak všelikdes :-)
od Tomík » pát lis 30, 2007 12:23
Přípluv píše:Teď jsi napolo vyvrátil a na polo potvrdil tu moji teoriopraxi
Potíž možná bude v tom, že mluvíme každej o trochu něčem jiném. Basic se na místě "hrudního blokantu" používá pouze nouzově (není na to ideálně postavený). Takže zůstáváme-li u basic/u, pořád jej lze nahoře chytit smyčkou, ale oba horní otvory je lepší propnout karabinou proti vypadnutí lana při páčení přes palec. A stejně tam musí být ještě druhý blokant! Nosný však je ten spodní otvor v plášti blokantu...
-
Tomík - Moderátor
- Příspěvky: 3070
- Registrován: stř říj 17, 2007 12:00
- Bydliště: Když nejsem v Praze, tak Horní Police u České Lípy, a jinak všelikdes :-)
od pripluv » pát lis 30, 2007 12:26
Ale mám tam jenom jeden blokant, o tom druhým jsem nevěděl.
Máš to v tý abecedě i s obrázkama?
Co místo druhýho blokantu jen prusík?
od Aldo » pát lis 30, 2007 12:40
Internetová půjčovna outdoorového vybavení PŮJČOVNA.PROHORY.cz
Horolezecké a skialpové kurzy. Lezecké pobytové zájezdy. HOROškola - HORSKESPORTY.cz