Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

GPS

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Re: GPS

Příspěvekod mike » ned dub 7, 2019 20:13

Tak jak dopadly vase GPS? Moje stare loggery se Sirf III prekvapily, zadny problem. A to je jeden pres 11 let stary.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 8, 2019 11:44

Uvidíme, zda se vrátí Sobb :twisted:

Většinou asi v pořádku, civilizace neskončila :D akorát "pár" Boeingů 787 v Číně mělo prý trochu problémy ](*,)

(není to nijak potvrzené, takže to klidně může být fake news, nebo třeba zapomněli nahrát firmware, nebo něco úplně jiného)
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 8, 2019 12:21

E-trex 10 mi fungoval normálně, nic staršího nemám (tedy ano, ale nemám do čeho zapojit - CF GPS ze starého PocketPC asi v normální USB čtečce CF karet nerozchodím, IO mód čtečka nejspíš nemá).

Starý E-trex H prý blnul (ale to se dalo čekat).

Ale nech se ještě překvapit :D

Jak totiž píšou na gps.gov:
Additionally, some manufacturer implementations interpret the WN parameter relative to a date other than January 5, 1980. These devices should not be affected by the WN rollover on April 6, 2019 but may experience a similar rollover event at a future date. For example, a particular GPS device may interpret the WN parameter relative to a firmware creation date and would experience a similar rollover event 1024 weeks after that firmware creation date.

tak párkrát to minule "opravili" natvrdo tak, že se jen rollover posunul do data napsání firmwaru plus 1024 týdnů ](*,) :D

Spíš měli předtím hodně práce z testováním systémů třeba geologové a tak, u nějakých vzdálených senzorů někde v Antarktidě nebo podobném zapadákově se nejspíš FW upgraduje docela těžko :D
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod mike » pon dub 8, 2019 17:43

sobb se ozvala naposled v patek. Dosahli nejsevernejsiho bodu trasy a vraci se. Akorat ze sobotni SMS si jeste neprecetla a v noci na nedeli se tam melo zhorsit pocasi :? Doufam, ze to fakt otocili smerem na zapad, na muj vkus byli uz moc blizko Murmanska :D

FrantaKrajta píše:tak párkrát to minule "opravili" natvrdo tak, že se jen rollover posunul do data napsání firmwaru plus 1024 týdnů

Tohle je nejjednodussi a celkem ucinne reseni. Zivotnost 20 let od vyroby GPS nebo posledniho updatu firmwaru. Kdybych ten firmware psal, tak minimalne tohle udelam uz v prvni verzi.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 8, 2019 17:59

mike píše:Tohle je nejjednodussi a celkem ucinne reseni. Zivotnost 20 let od vyroby GPS nebo posledniho updatu firmwaru. Kdybych ten firmware psal, tak minimalne tohle udelam uz v prvni verzi.


No jestli všichni programátoři přemýšleli stejně jako ty i u mission critical systémů, tak potěš pánbůh :D Promiň, ale to je přeci špatně.

Akorát tak přidělali práci těm, kteří to budou muset opravovat po nich při dalším rollover. A bez zkoumání zdrojáků vůbec nevíš, kdy se ti to může pokazit. Třeba za rok, nebo za půl roku, nebo za pět let. Tou dobou už žádná dokumentace není, nikdo z původních lidí tam nedělá, commenty ve zdrojáku nejsou, prastarý systém pořád běží, ale nikdo se v něm už nevyzná... Však to určitě taky znáš, ne :)

Asi takhle se to taky nejspíš stalo:
A common fix for week number ambiguity was to hard code new pivot date, which shifts event to unknown date/time in future:
December 2014, older legacy USNO monitor receiver failed
Feb 14, 2016 Endrun technology receivers using a Trimble GPS engine failed
Aug 14, 2016 Motorola Oncore UT+ older firmware failed
July 22, 2017 older Novatel GPS engine failed, notice was posted in Spring 2017
to upgrade firmware, but many did not check

Podobně asi i Mercedes-Benz palubní počítač - některým starším S-classe blbne čas u palubního počítače od října 2018.

Naštěstí už má mít WN těch 13 bitů nebo kolik, to už možné problémy posune za hranici životnosti přístroje (a možná i lidstva :twisted: )
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod mike » pon dub 8, 2019 18:08

Moment, o mission critical systemech jsem nic nepsal. Tam je to samozrejme nedostatecne a uz pri navrhu se musi myslet na to, jak takovou vec spravne resit a tady se musi tenhle scenar otestovat. Psal jsem o turistickych navigacich/loggerech, kde se toho zas tak moc nestane a kde zivotnost vetsi, nez 20 let, nepredpokladas. Kvuli technickemu a moralnimu zastarani.

No a samozrejme bych to zdokumetoval, ale v tom souhlasim, ze by to po 20 letech asi k nicemu nebylo :) Co ale delame jsou poznamky k releasu dalsi verze fw a tam bych napsal "updatovat datum na aktualni". Spis bych to ale udelal automaticky, ze by se ten datum bral z buildu. Takze kazdy update fw by mel zas 20 let.

BTW, kdysi davno jsem narazil na informaci, kolik stal vyvoj jednoho radku kodu pro raketoplan, coz je ten mission critical system. 30 USD a to v cenach pred, hmm, 40 lety? Tj. dneska tak 300. K tomu se porad v beznych systemech ani neblizime. Mozna v korunach ;-)
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 8, 2019 18:34

Dobře, nemluvím o raketoplánech :)

No i v kosmickém programu měli pár podobných problémů, třeba sonda Deep Impact - čas od epochy počítali v 32-bitech, bumprásk, reboot loop, konec mise).

I taková levnější lodní navigace třeba pro malou jachtu, nebo třeba nějakou bóji nebo senzor a pod., může sloužit ještě po dvaceti letech, i když to nikdo tehdy nepředpokládal. Nebo ten Mercedes...(tam byl údajně problém loni u relativně nových S-klasse modelů s přechodem čísla týdne epochy z 999 na 1000 - asi recyklace starého kódu z přechozích verzí?). Palubní počítač auta je taky docela mission critical :) (naštěstí jim jenom blbnou hodiny, nic jiného).

Ale ok, neber to osobně :)
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod mike » pon dub 8, 2019 18:51

Neberu, to mne ani nenapadlo :) V podstate jsem chtel jen rict, ze takovyhle jednoduchy "workaround" muze byt vyrazne lepsi, nez nic. Ale uznavam, ze nekdy muze byt lepsi, kdyz vec podela v predem ocekavany okamzik, nez nekdy pozdeji bez varovani.

FrantaKrajta píše:No i v kosmickém programu měli pár podobných problémů, třeba sonda Deep Impact - čas od epochy počítali v 32-bitech, bumprásk, reboot loop, konec mise).

Nebo jak se nedohodli na jednotkach a misto pristani narazili do Marsu (?). Clovek by rekl, ze u tahle drahych akci probehne poradne testovani, simulace a nezavisle review kazdeho radku kodu a ono zrejme houby...
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » pon dub 8, 2019 21:01

S čínskými Boeingy to je zajímavé, zatím se mi ale nepodařilo zjistit víc podrobností. Fotka z twitteru (pokud není fake upravená, ale časy hodně zhruba sedí) ukazuje, že za letu (!) se čas posunul zpět do srpna 1999; čínské autority pak uzemnily B787. Otázka za tisíc je: co mělo těch údajných 15 Dreamlinerů v sobě za přijímače? Protože běžné je, že aerolinky si můžou volit hodně parametrů objednávaných letadel - rozložení sedadel, palubní zábavní systém, části avioniky... V podstatě si můžou i zvolit, jaký přijímač od kterého výrobce chtějí. Z dostupných zpráv plyne, že všech 15 B787 China Eastern (jestli jich tolik vůbec je?) mělo stejný problém, čili měly stejný přijímač - ale nikde jinde se problém neuvádí. Musel bych být Boeing insider, abych věděl přesně, co tam mají - ale z dostupných dat je zřejmé, že jejich Dreamlinery lítají po Číně, maximálně si odskočí do Dubaje. Tak jestli tam mají nějaký domácí, čínský přijímač... Těžko říct. Přes FAA by přijímač, co se neumí vypořádat s rolloverem, nejspíš neprošel. V letectví se může stát, že po výrobě a nahrání firmware leží klidně patnáct i dvacet let někde ve skladu a až pak se expeduje a instaluje do letadla, takže spoléhat, že bude poprvé zapnutý ve stejné epoše, prostě nejde. Tady je to o to větší fail, že přijímače prokazatelně fungovaly před rolloverem - z čehož se dá mnoho vyvodit.

Jinak moje hodinky se Sirf III cajk, ale celkem pravidelně z nich stahuju data a občas to vypadá, že se nahrává i něco do nich - tak možná oprava byla třeba součástí nějakého updatu FW.
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

Re: GPS

Příspěvekod mike » pon dub 8, 2019 22:34

karaya1 píše:V letectví se může stát, že po výrobě a nahrání firmware leží klidně patnáct i dvacet let někde ve skladu a až pak se expeduje a instaluje do letadla

To jako fakt? Nedes mne, jeste se zacnu bat litat letadlem ;-) Proc? Kdyz pomineme techicke a moralni zastarani, tak je tu jeste fyzicke a to je horsi. Polyuretan se v tom snad nepouziva, ale takove vyschle kondenzatory taky nejsou nic moc...

karaya1 píše:Tak jestli tam mají nějaký domácí, čínský přijímač...

To by mne vubec neprekvapilo. Cinsti programatori nejsou zrovna znami predvidavosti :twisted:
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 8, 2019 23:27

Na cinskou story si pockame asi dele. Twitter ucet nevypada fejkove, ale zatim to zadne zpravodajstvi neuverejnilo (pochopitelne, nedozdrojovatelnou zpravu nikdo seriozni nepusti, dokud nema nezavisle zdroje). Ale myslim, ze se, pokud to bude sdilene, nakonec nejak vyjadri i Boeing a letecke organizace, uz jenom aby to rozporovali jako hoax nebo se ocistili, zvlast po tech jejich poslednich problemech (nebo taky ne).

Jinak u letadel se preci zivotnost pocita na mnoho desitek i vic let, vem si treba, jak stare jaou napr. B-52 porad ve sluzbe (i kdyz vetsinou jenom drak letadla, systemy postupne menili). Vsechny ty certifikace kazdeho dilu a pod. taky par let trvaji, letecky prumysl je vzdycky trochu pozadu za technologii, ale zrovna gps epoch rollover tam docela dost resili. Mozna meli Cinani neco sveho, nikdo
nevi, ktereho vyrobce to byla avionika (vubec nemusi byt Boeing), mozna ignorovali service bulletiny (min prace - vic zisku), mozna cokoliv. Prilis brzy spekulovat...
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » úte dub 9, 2019 7:18

mike píše:To jako fakt? (...) Proc?

Jako obvykle jde o prachy. Nejde o to, něco vyvinout - ale hlavně o náklady na certifikaci. Každá další změna znamená novou certifikaci, nové náklady. A upřímně, za posledních třicet let byla vlastně jen jedna skutečně zásadní změna v přijímačích: přidání WAAS/EGNOS. Jinak se pořád jede GPS L1. Jo, může se to kombinovat s inerciálními senzory apod., ale v principu je samotný GPS přijímač stále stejný. Až teď přichází dobrý důvod pro upgrade: L1/L5 dual frequency a přidání dalších systémů mimo GPS (Galileo, BeiDou, Glonass); ale tomu se výrobci letadel a aerolinky brání (nevidí v tom takový benefit oproti současnému stavu a nechce se jim tak platit víc).

Letectví obecně je hodně konzervativní a protlačit něco přes FAA do certifikace je běh na dlouhou trať. Nevím třeba o žádném certifikovaném produktu, co by měl multi-core procesor... Jo, držet na skladě staré přijímače není ideální (je nutné mít dostatek náhradních dílů - i třeba když už se přestanou vyrábět), ale vychází to líp než každých několik let vyvíjet přijímač na novém HW (byť by šlo o "blbý" port na nový procesor a desku) a znovu ho certifikovat.

FrantaKrajta píše:Na cinskou story si pockame asi dele.

Jsem na to zvědav, ale taky trochu skeptický, jestli se někdy dozvíme podrobnosti. V případě listopadového několikahodinového výpadku Galilea na ně čekám už půl roku a nic :roll:
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

Re: GPS

Příspěvekod apuka » úte dub 9, 2019 8:58

mike píše:To jako fakt? Nedes mne, jeste se zacnu bat litat letadlem ;-) Proc?
Teda, mne nejvice prekvapuje, ze jsi z toho prekvapeny Ty, co vyvijis ovladace, atd.
Vis, jak se opravuji stale bezici salove pocitace, resp. starsi, hlavne ne-Intelacke servry tech velkych hracu (i byvalych), obzvlaste pro ty Mission-critical aplikace? IBM, HP, Fujitsu, ... maji na sklade spoustu starych nahradnych modulu. Se staryma soucastkama, staryma BIOSama, staryma driverama... A proc? Jednoduse proto, ze ty vyrobci dlouho testuji spolupraci jednotlivych modulu aby mohli zarucit, ze kdyz se nahradi neco, co odeslo, tak to bude fungovat dal stejne. A o vymene jedneho ze zdvojenych modulu ani nepisu. Co je odladene a dluhodobe nevykazuje chyby, do toho se nesaha - to je prece zakladni poucka v IT :-).
Tam se moc nesaha ani do driveru, ani do updatu OS se jim nechce, pouze v pripade problemu.

Jsem pracoval v datovem centru a kdyz prisli z HP neco vymenit, tak technik mel nejdrive rychle objednat dovoz modulu z centralniho skladu a kym to dorazilo k nam, jeste musel v systemech HP dohledat, co vsechno se musi updatovat v modulu, aby to bylo plne kompatibilni s aktualni konfiguraci. Vetsinou se tam ale nic takoveho delat nemuselo.
Predpokladam, ze v leteckem prumyslu je tento proces zachovani kompatibility jeste mnohem prisnejsi - a jak bylo napsane, jde i o certifikaci, ktera se taky urcite zameruje i na toto. Mas X ruznych konfiguraci, tak musis mit X certifikaci - a michat veci nesmis, protoze okamzite letadlo vypadne ze sve konfigurace a musi byt odstavene. Predpokladam taky, ze v pripade nahrady soucastky se taky az pri vymene testuje, co se v nem musi za SW updatovat na aktualni (certifikovanou!!!) konfiguraci (napriklad v tomto pripade firmware GPS). Ale taky predpokladam, ze upgrady SW, at uz cehokoliv, znamenaji taky novou, upravenou certifikaci a asi povinnou upravu pro vsechny starsi systemy.
Ja si myslim, ze - pokud je to pravdive - v cinskem pripade nekdo nejspise zanedbal aktualizaci na stavajici pozadovany (a asi certifikovany) stav. (Samozrejme, kvuli penezum, proc jineho?)
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 7282
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: GPS

Příspěvekod Mawenzi » úte dub 9, 2019 9:34

tak muj igotu 600 to dal... mozna proto, ze podobnej problem.mel od 1.1.2016 kdy sem prisla o nejaky logy pac je soft neumel stahnout/nevidel je(spatny datum myslim) a az po nejake dobe se vydal update stahovaciho sw. ja myslela, ze sem ty logy nenahrala puvodne... takze sem zkousela.ruznej format a tak a az s opravou sw to zacalo jet... tak aspon ze ted uz bez potizi
Uživatelský avatar
Mawenzi
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 4579
Registrován: čtv úno 3, 2011 13:37
Bydliště: brno - venkov

Re: GPS

Příspěvekod apuka » úte dub 9, 2019 11:26

Vlastne ted me napadlo, ze mam doma jeden prastary stary GPS od Garminu, urcite starsi nez 10 let, model netusim ani v nejmensim. Mohl bych jej zapnout, pokud to jde, co to udela. Jen netusim, jestli se mi jeste povede stahnout data :-), musim najit ten specificky kabel.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 7282
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: GPS

Příspěvekod mike » úte dub 9, 2019 18:01

@karaya1: OK, certifikace, to dava smysl.

@apuka: rec byla o vybaveni novych letadel, to, co pises, je pravy opak. U novych bych cekal, ze se tam budou snazit davat co nejnovejsi elektroniku, protoze zivotnost se planuje na nejakych 40 a vice let a po dodani zakaznikovi nastane prave situace, cos psal. Pokud mozno nic nemenit.

Jinak aktualne pisu ovladace pro Win10, ktere nejsou zpetne kompatibilni s Win7. Protoze zakaznici chteji uz jen Win10 a to dokonce jen 64-bitovou verzi. Docela mne to prekvapilo, driv jsme museli udrzovat XP jeste v dobe, kdy uz MS ukoncil podporu. Zato o Vistu nestal vubec nikdo od okamziku, kdy se objevily Win7 :D
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod apuka » úte dub 9, 2019 20:17

mike píše:rec byla o vybaveni novych letadel
Dreamlinery jsou v provozu od 2011 a zacaly letat (nekomercne) v r. 2009, pricemz puvodny termin komercnich dodavek mel byt par let predtim. Nevim, o ktere verze se o tech Cinanu jedna, takze se moc neda rict, ze kdy jsou.
Kazdopadne se da ocekavat (tj. netvrdim, jen je to dost pravdepodobne), ze uz nejpozdeji kolem roku 2008 (kdy se mel dodat prvni letoun) pocitali se soucastkami, ktere uz tehdy byly certifikovane FAA a jeste predtim je musel testovat sam Boeing (a ze ty testy netrvaji jen par dnu). Zrovna u GPS bych ja predpokladal, ze vyuziji takove, se kterymi v case navrhu meli dobre zkusenosti napriklad u jinych, uz schvalenych a prodavanych modelu. Jak karaya1 podotknul, GPS se az ted mozna zacnou pouzivat upgradovane verze, takze nebyl zadny logicky duvod menit neco zavedeneho a spolehliveho - neni proc. Jak jsem naznacil, pri vymene na starem GPS staci prehrat nejnovejsi certifikovanou verzi firmwaru SW aby i po vymene odpovidal cely letoun aktualnimu stavu certifikace a predepsanym aktualizacim. Ty aktualizace se musi udelat i pro nevymenene pristroje - bez nich by letadlo stejne nesmelo vzletnout. Coz neznamena, ze nevzletne...
Takze takto se dostanes ke starym GPS. Tve uvazovani "U novych bych cekal, ze se tam budou snazit davat co nejnovejsi elektroniku, protoze zivotnost se planuje na nejakych 40 a vice let" je uvazovani soucasneho technicky zamereneho cloveka. Novejsi, modernejsi zdaleka ne vzdy znamena spolehlivejsi, spise naopak - a o tu spolehlivost v letectvi jde predevsim (,resp. by melo jit).
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 7282
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: GPS

Příspěvekod mike » úte dub 9, 2019 21:35

Chjo, rec nebyla o tom, jak jsou stare GPS v tech Dreamlinerech, ale o tom, ze lezivaji 15 - 20 let na sklade.

apuka píše:Kazdopadne se da ocekavat (tj. netvrdim, jen je to dost pravdepodobne), ze uz nejpozdeji kolem roku 2008 (kdy se mel dodat prvni letoun) pocitali se soucastkami, ktere uz tehdy byly certifikovane FAA a jeste predtim je musel testovat sam Boeing

karaya1 psal: Protože běžné je, že aerolinky si můžou volit hodně parametrů objednávaných letadel - rozložení sedadel, palubní zábavní systém, části avioniky... V podstatě si můžou i zvolit, jaký přijímač od kterého výrobce chtějí. a krome toho nevis, jak jsou ta cinska letadla stara, klidne to muze byt par mesicu. O konfiguraci na prani zakaznika nam rikali primo v Boeingu, byli jsme tam na exkurzi asi tak v tom roce 2009 a koukali jsme primo na rozestavene Dreamlinery. Akorat jsem netusil, ze jde i o avioniku, rec byla hlavne o sedadlech, abychom si nemysleli, ze kdyz je to jak dobytcak, tak za to muze Boeing.

apuka píše:Jak jsem naznacil, pri vymene na starem GPS staci prehrat nejnovejsi certifikovanou verzi firmwaru SW

Prehrani firmware je pomerne zasadni zasah, ktery v podstate odpovida vymene GPS.

apuka píše:Tve uvazovani "U novych bych cekal, ze se tam budou snazit davat co nejnovejsi elektroniku, protoze zivotnost se planuje na nejakych 40 a vice let" je uvazovani soucasneho technicky zamereneho cloveka. Novejsi, modernejsi zdaleka ne vzdy znamena spolehlivejsi, spise naopak - a o tu spolehlivost v letectvi jde predevsim (,resp. by melo jit).

Elektronika se dnes vyviji v podstate revolucnim tempem. Ano, neni dobre pouzivat zhave novinky, ale neco par let overeneho. 15 - 20 let stare veci jsou druhy extrem. Nejde jen o technickou zaostalost, ktere u neceho vadit nemusi, ale o degradaci materialu a soucastek. Ktera muze byt vetsi, nez kdyz se to pouziva. Pri pouzivani navic probiha pravidelna udrzba.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod apuka » úte dub 9, 2019 22:12

Ach jo...
mike píše:rec byla o vybaveni novych letadel
mike píše:Chjo, rec nebyla o tom, jak jsou stare GPS v tech Dreamlinerech, ale o tom, ze lezivaji 15 - 20 let na sklade.
:-k :-k :-k O cem vlastne ta rec byla? :lol:

mike/karaya1 píše:V podstatě si můžou i zvolit, jaký přijímač od kterého výrobce chtějí
Ano, ale ocekavatelne pouze z tech certifikovanych a to pro konkretni dane letadlo, resp. system avioniky, resp. ovladaciho a ridiciho systemu letadla. Tezko muze zakaznik rict, ze objednavam si u Vas 10 letadel s dodanim za 3 roky, Vy my do nich davate na vyber (ted to parafrazuji s navigacema/GPS) certifikovany Garmin a TomTom ale ja tam chci mit Suunto, udelejte na to certifikaci, at pri prebirani uz mohou letadla letat.
S prominutim, GPS nemuzes srovnat s rozlozenim sedadel nebo palubnim zabavnim systemem (i kdyz ten asi taky musi byt certifikovany), rozdil ve vyznamu pro bezpecnost je ponekud rozdilny. "Konfigurace na prani zakaznika" bude ohledne soucasti ridiciho systemu dost omezena.
Ale nepracuji v tom oboru, mozna karaya1 o tom muze rict mnohem vic a presneji.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 7282
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » úte dub 9, 2019 23:05

Myslim, ze i rozlozeni sedadel musi byt nejak certifikovane (viz ty nakonec zakazane “stojaci” sedacky (kvuli nouzovym vychodum a tak), ale to uz jsme hodne off topic ;) (kam vede snaha obejit ten hrozne drahy certifikacni proces bohuzel zjistili chudaci cestujici Ethiopian Airlines)
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod mike » úte dub 9, 2019 23:37

@apuka: rec byla o tom, ze se do novych letadel dava 15 - 20 let stara elektronika. Jak jsou stare ty Dreamlinery nevime.

@FrantaKrajta: tohle Boeing dost zvoral a myslim, ze si zadelal na vetsi problemy, nez se ted zda (mam vsazeno na pokles akcii ;-)) Jinak ano, certifikaci musi projit minimalne sedadla, zminuji se o to v clanku o dalsim "vylepseni" komfortu cestovani #-o
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » stř dub 10, 2019 6:34

Trochu jsem pohledal a je to teprve tři roky, co si Dreamlinery Číňani objednali. Mají zatím jen tři, pár měsíců staré (ostatně verze 787-900 je poměrně nová). Celé to je divné, podle tiskové zprávy chtějí 787 používat mezi Čínou a severní Amerikou, čili tam nemůžou vecpat cokoliv a spoléhat na domácího regulátora (ono i tak by to bylo dost ošidné).

Volba avioniky podle přání aerolinek je možná právě díky certifikaci oproti standardu a požadavkům výrobce. Takže máš dané fyzické parametry (rozměry, hmotnost, příkon, kabeláž apod.) i interface (přesný formát zpráv, co posílá do FMS) a ty by měly všechny přijímače splňovat. Takže by třeba FMS neměla poznat, jestli dostává zprávy od přijímače firmy A nebo B. Všechny navíc musí splňovat určité parametry stran "výkonu" - tj. za jak dlouho chytí signál, jak přesná je poloha v přesně definované (značně blbé) situaci apod.
V praxi pak o nákupu A či B rozhoduje víc věcí - výrobci přijímačů typicky nekončí u nich, ale dělají i komplet avioniku, kde se dají nabízet různé další produkty ("použijte naše hyper-super plánování trasy a ušetříte 3 % paliva" apod.) a typicky je pak GPS přijímač součást celkového balíku. Někdy rozhoduje čistě cena, někdy třeba rozšiřitelnost do budoucna (jsou už přijímače, které jsou HW-ready na L1/L5 a víc systémů, ale zatím jedou klasicky na GPS L1; až to bude certifikovatelné, tak jen za úplatu přehrají SW).

mike píše:Nejde jen o technickou zaostalost, ktere u neceho vadit nemusi, ale o degradaci materialu a soucastek. Ktera muze byt vetsi, nez kdyz se to pouziva. Pri pouzivani navic probiha pravidelna udrzba.

Přesné podmínky skladování neznám, ale určitě funguje i výstupní kontrola a ověření funkčnosti. Výrobce navíc poskytuje podporu a náhradní díly, a to po desítky let...
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » stř dub 10, 2019 6:43

P.S. Boeing potvrdil, že byly čínské 789 (krátce) uzemněny. (Plus jeden další fail, ale už ne certifikovaného přijímače.)
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

Re: GPS

Příspěvekod mike » stř dub 10, 2019 23:01

sobb se ozvala, ze GPS funguje :) Zvlastni, ze SMS, na kterou odpovidala, ze stale tvari jako nedorucena :? Tohle na Androidu nefunguje na 100 %, na starem WM to bylo lepsi. Tam se snad zadna dorucenka neztratila a jestli jo, tak jedna z mnoha. Tady uz jsem to za pul roku videl nekolikrat. Myslim, ze to souvisi s tim, ze mam mobil cast dne v airplane modu.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod mike » ned dub 14, 2019 0:10

Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » ned dub 14, 2019 16:09

To se tak v poklidu plavíš, a najednou pluješ po ranveji 06/24 Šeremetěvo :D
Je to trochu stará novinka, ale docela pěkně to tam shrnují.
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » pon dub 15, 2019 7:33

Další várka problémů, zaujala mě tam síť v NYC.

Hehe, tu zprávu jsem četl - je to pěkné shrnutí známých incidentů a jejich zasazení do souvislostí. Za mě dobře odvedená práce. Hned jsem si říkal, co by to způsobilo za shitstorm na Technetu, a o necelé dva týdny později - tadáá :lol:
Glonass si teoreticky můžou řešit na úrovni systému, jako to je možné u GPS. Z druhé strany, prakticky nikdo jej nepoužívá. V telefonech je jen protože to výrobci dostali od ruské vlády rozkazem (a pak už je jednodušší montovat stejný čip všude než diferencovat modely na Rusko - zbytek světa), do letadel a lodí sice chcou Glonass taky procpat, ale zatím se jim to nedaří. A když už vypotí něco, co by mohlo vypadat jako nařízení, je zformulováno tak, že k jeho splnění stačí, aby měl pilot na koleni položen tablet s Glonassem :mrgreen:
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

Re: GPS

Příspěvekod FrantaKrajta » pon dub 15, 2019 9:08

karaya1 píše:je to pěkné shrnutí známých incidentů a jejich zasazení do souvislostí. Za mě dobře odvedená práce. Hned jsem si říkal, co by to způsobilo za shitstorm na Technetu


Nepopírám, však píšu "docela pěkně to tam shrnují" :) Technet je jediné, co se dá z idnesu ještě číst, a dělají skvělou práci.
FrantaKrajta
účastník
účastník
 
Příspěvky: 464
Registrován: sob říj 1, 2016 16:19

Re: GPS

Příspěvekod mike » pon dub 15, 2019 22:24

karaya1 píše:Glonass si teoreticky můžou řešit na úrovni systému, jako to je možné u GPS.

Jak? Nejak si to neumim predstavit ani u jednoho.

karaya1 píše:Z druhé strany, prakticky nikdo jej nepoužívá. V telefonech je jen protože to výrobci dostali od ruské vlády rozkazem (a pak už je jednodušší montovat stejný čip všude než diferencovat modely na Rusko - zbytek světa)

Jakoze se v Rusku nesmi prodavat telefony, ktere to neumi?
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 34527
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: GPS

Příspěvekod karaya1 » úte dub 16, 2019 6:11

mike píše:Jakoze se v Rusku nesmi prodavat telefony, ktere to neumi?

Viz tady a dál.

mike píše:Jak? Nejak si to neumim predstavit ani u jednoho.

Přesný mechanismus není veřejný, ale GPS má schopnost lokálně znepřesnit (zarušit) polohu z civilního signálu. Původně na to měli Selective Availability, jenže ta byla celosvětová a fungovala pořád - a nakonec se proti ní našla i "protiobrana". Když SA v roce 2000 Clinton vypnul, nepochybuju, že si schopnost znesnadnit civilním přijímačům spočítat správnou polohu neponechali nějak jinak. Použít to měli např. v Afghánistánu.
Konkrétně mě napadá např. na satelitech viditelných ze zájmové oblasti použít směrovou anténu a vysílat k ní další signál, který bude pouze v dané oblasti rušit běžný civilní.
karaya1
účastník
účastník
 
Příspěvky: 369
Registrován: pon kvě 14, 2007 12:16
Bydliště: Brnéčko

PředchozíDalší

Zpět na Mapy, navigace, GPS