Diskove brzdy ano ci ne???
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
od Lipon » pát črc 11, 2008 20:32
pavproch píše:PS: vlaštofky nebrat!
vlašťoffky rozhodně namontovat
rovný řídítka sou víc chrťácký, vlašťoffky sou pohodlný, ja bych už rovný zpátky asi nechtěl; ale proti gustu žádnej dišputát ... jak psal oupi, je potřeba vyzkoušet
- Lipon
- inventář fóra
- Příspěvky: 4945
- Registrován: úte pro 7, 2004 9:25
- Bydliště: furt něgde ...
Re: Diskove brzdy ano ci ne???
od pavproch » pát črc 11, 2008 20:48
Lipon píše:erifri píše:Zdravim a prosim o radu. Nevim zdali pri koupi MTB kola za cca 25000,- ma pozadovat diskove brzdy ci klasicke V brzdy a penize radeji investovat do osazeni a vidlice. PUvodne jsem chtel klasickeho lehkeho horaka s V brzdama osazeni XT a dobrou vidlici Rock shock.
Ted me zase trochu lakaji disky tak nevim . Poradte diky
jo jeste jedna vec - jestli si kolo este nekoupil, mrkni na tenhle stroj - co chces za tu cenu vic? to kolo nema vyznamnejsi slabinu
anebo co tohle celopero - kdyz si pridas 2 litry, tak mas skvely kolo slevneny z 36 na 27!!
Imho má.... triple triangle....
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28540
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Diskove brzdy ano ci ne???
od Lipon » pát črc 11, 2008 20:58
pavproch píše:
Imho má.... triple triangle....
nesmysl ... triple triangle maximalne vypada nezvykle, ale jao slabina? tezko; ale rad si poslechnu tvou argumentaci nejlepe z osobni zkusenosti
- Lipon
- inventář fóra
- Příspěvky: 4945
- Registrován: úte pro 7, 2004 9:25
- Bydliště: furt něgde ...
od pavproch » sob črc 12, 2008 6:42
Takže třeba pro mě (starou konzervu) je GT (kvůli tvaru rámu, nebavíme se o funkci!) nestravitelné ani zadarmo. Tož tak.
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28540
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
od Lumyr » sob črc 12, 2008 7:48
Jo a jedine vlastofky
-
Lumyr - účastník
- Příspěvky: 364
- Registrován: sob led 7, 2006 22:44
- Bydliště: Praha, hospody v Adru
od oupi » sob črc 12, 2008 8:48
Lipon píše:kvalitni hydry sou uz Deorka; zkusenost jak moje tak i kamarada mechanika z AtomBiku; lepsi "obycejny" Deorka nez kdejaky Tektra a podobny exoty; na Hayesy HFX9 sem moc dobrych referenci neslysel (funkcni sou, ale s vyhradama), z party co jezdime na bajkach, uz je nema nikdo, vsichni vymenili za Deorka/LXa/XTčka
meni se akorat desky; vaznejsi zasah to potrebuje akorat kdyz mas hooodne brutalni karambol kde treba utrhnes hadici o sutry, rozbijes vyrovnavaci nadrzku na apod.
i pres nekolik nedobrovolnych letu pres kokpit pri narocnych sjezdech na jehlici i kameni jsou brzdy v poho, akorat sem vodrel tu vyrovnavaci nadrzku o kameni ...
i po nekolikalemetrovym sjezdu v Dolomitech brzdy nevadnou, jen trochu ztvrdnou, jak se roztahuje horky olej a naplni tu nadrzku; s Vckama bys to podle myho stejnym tempem dolu nedal, troufam si tvrdit, ze bys jich kus upalil o rafek ...
Jako uspokojivé bych označil až LX, jako kvalitní XT, XTR, Marty, Avid 7, s Hayesy nemám zkušenost
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od Jan » sob črc 12, 2008 9:11
oupi píše:Jako uspokojivé bych označil až LX, jako kvalitní XT, XTR, Marty, Avid 7, s Hayesy nemám zkušenost
Prosím, aké sú kritériá, podľa ktorých by si to takto rozdelil? Podľa čoho posudzuješ, či sú brzdy "uspokojivé" alebo "kvalitné"?
- Jan
- účastník
- Příspěvky: 748
- Registrován: čtv bře 9, 2006 11:58
od ZbynekN » sob črc 12, 2008 11:46
pavproch píše:PS: vlaštofky nebrat!
Souhlas, já si je taky nikdy nějak neoblíbil . Taky nemam rád moc široký řídítka, ale to je jen můj názor. Ad. triple triangl: Je to místo, kde se zasviněnej rám blbě myje, ale smysl asi má, ale nelíbí se mi. Jsem asi konzerva . Taky mam radši ocel než aluminium
od strider » sob črc 12, 2008 11:58
ale uvazovat na kole za 25 o discich, nevim... je s tim vic prace nez uzitku mi prijde
ja jsem chtel disky jen kdyz jsem sjizdel sjezdovku v jesenikach a na jare kdyz sem byl komplet v bahne
ale jinak na Vcka LX s spalkama BBB nedam dopustit
hlavne hrozne zalezi jaky tam mas spalky... kdyz tam das kool stop nebo bbb, tak na to ujedes x tisic km a rozhodne nemuzes rict ze to nebrzdi, ani za mokra
-
strider - účastník
- Příspěvky: 463
- Registrován: pát úno 3, 2006 21:21
- Bydliště: Nové Město na Moravě, Brno
od tuso » sob črc 12, 2008 12:12
Jan píše:oupi píše:Jako uspokojivé bych označil až LX, jako kvalitní XT, XTR, Marty, Avid 7, s Hayesy nemám zkušenost
Prosím, aké sú kritériá, podľa ktorých by si to takto rozdelil? Podľa čoho posudzuješ, či sú brzdy "uspokojivé" alebo "kvalitné"?
Asi podľa vlastného dojmu. Teoretickej cyklistike sa nevenujem. Mám krosa Trek 7500 s Deore LX, ale v poslednej dobe mám pocit, že sa okolo bicyklov robí zbytočný humbuk. Predtým všetci jazdili na Favorite a bolo dobre. A teraz sa rieši, či je lepšie XT alebo XTR. Strašne by ma zaujímalo, či je človek schopný spozorovať kvalitatívny rozdiel medzi XT a XTR. Ja osobne o tom pochybujem. Ale možno sa mýlim,preto prosím nekameňovať.
od Umiaki » sob črc 12, 2008 12:33
tuso píše:Jan píše:Strašne by ma zaujímalo, či je človek schopný spozorovať kvalitatívny rozdiel medzi XT a XTR. Ja osobne o tom pochybujem. Ale možno sa mýlim,preto prosím nekameňovať.
Kamarada jsem se schvalne ptal (jezdi XC zavodne uz par let) a rikal, ze vlastne ne. Ze kdyz jezdi na horaku, tak rozdil mezi XT a XTR je jen par gramu, a to fakt nejde poznat. Me by zase zajimalo, kdo si koupi karbonovou objimku - vazi asi 40 g a stoji 500. Proc??
Jinak souhlas... nakonec je to stejne v nohach Ale jestli sem zabloudi nejaky clovek z cyklo fora, tak si urcite rika totez o batozich a botach a softshelkach etc.
od oupi » sob črc 12, 2008 12:41
tuso píše:Jan píše:oupi píše:Jako uspokojivé bych označil až LX, jako kvalitní XT, XTR, Marty, Avid 7, s Hayesy nemám zkušenost
Prosím, aké sú kritériá, podľa ktorých by si to takto rozdelil? Podľa čoho posudzuješ, či sú brzdy "uspokojivé" alebo "kvalitné"?
Asi podľa vlastného dojmu. Teoretickej cyklistike sa nevenujem. Mám krosa Trek 7500 s Deore LX, ale v poslednej dobe mám pocit, že sa okolo bicyklov robí zbytočný humbuk. Predtým všetci jazdili na Favorite a bolo dobre. A teraz sa rieši, či je lepšie XT alebo XTR. Strašne by ma zaujímalo, či je človek schopný spozorovať kvalitatívny rozdiel medzi XT a XTR. Ja osobne o tom pochybujem. Ale možno sa mýlim,preto prosím nekameňovať.
Přesně tak, Tuso. Na biku ročně najezdím 20-22.000km. Z toho 85-90% terén a 10-15ˇ% silnice. Ročně taky objíždím 3-4 velké etapáky jako Transalp nebo Bike Trans Germany. Díky tomu si myslím, že kolům trochu rozumím. Rozdíl mezi kotoučovkami na úrovni Deore a LX je propastný a pozná ho i člověk, který na kole najezdí 1.500 za rok. Rozdíly mezi LX, XT a XTR jsou sice už menší, ale pořád jsou a poznat se také dají. Nejznatelnější je to na životnosti. Přehazovačky XT sežeru 2 do roka, když jezdím XTR vydrží mi sezónu a půl, příp. dvě sezóny. Táta jezdí o něco víc než já a vozí SRAM X.O. Přehazovačka stojí o 1.500 víc, ale vydrží mu dva roky. Druhým kritériem je hmotnost. Mám vyzkoušeno, že poznám rozdíl 1.5kg při jízdě. Když jezdíš dlouhé štreky přes 100km skoro každý den, cítíš na kole skoro každý gram.
A jak rozděluji uspokojivé a kvalitní brzdy? Pokud má být brzda uspokojivá, musí bý dobře dávkovatelná a +- nadprůměrně brzdit (brzdný účinek, vadnutí, ...). Pokud má být kvalitní, musí být skvěle dávkovatelná, výborně brzdit, málo vážit a nesmí se v ní po dvou letech objevit vakly.
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od oupi » sob črc 12, 2008 12:47
Umiaki píše:tuso píše:Jan píše:Strašne by ma zaujímalo, či je človek schopný spozorovať kvalitatívny rozdiel medzi XT a XTR. Ja osobne o tom pochybujem. Ale možno sa mýlim,preto prosím nekameňovať.
Kamarada jsem se schvalne ptal (jezdi XC zavodne uz par let) a rikal, ze vlastne ne. Ze kdyz jezdi na horaku, tak rozdil mezi XT a XTR je jen par gramu, a to fakt nejde poznat. Me by zase zajimalo, kdo si koupi karbonovou objimku - vazi asi 40 g a stoji 500. Proc??
Jinak souhlas... nakonec je to stejne v nohach Ale jestli sem zabloudi nejaky clovek z cyklo fora, tak si urcite rika totez o batozich a botach a softshelkach etc.
Nevím, kdo je Tvůj kamarád, ale poznat by to měl. Ne na váze (rozdíl je tuším 0.5kg), ale na tuhosti, životnosti, přesnosti a zpracování. A proč si koupím objímku, která je o 20g lehčí než hliníková? Protože po 130km nechci tahat kolo, které váží o 3 kila víc než musí. Jinak karbonové objímky mají okolo 20g, pak už je to zbytečná váha.
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od ZbynekN » sob črc 12, 2008 14:59
jonza píše:Rozdil mezi Deore a vyssi radou by mel byt pouze ve vaze a v zivotnosti, coz popisuje i oupi. Fce by mela byt vicemene stejna.
Funkce je stejná, spíš je rozdíl ve funkčnosti. Vyšší řada prostě "funguje tak nějak líp" Rychlost, přesnost řazení a brždění je lepší než u nižších řad. Když někdo jede závod, tak prostě je rád, že mu to zařadí rychle, bez vyšší námahy a téměř kdykoliv. Jinak myslím, že základ kola je rám, pak vidle a zapletená kola. Pak už je ten zbytek . Radši bych volil V-brzdy a lepší vidli, než disky a nějakou houpačku, co si dělá co chce.
od oupi » sob črc 12, 2008 18:45
ZbynekN píše:Radši bych volil V-brzdy a lepší vidli, než disky a nějakou houpačku, co si dělá co chce.
Tohle jsem mu psal už nahoře. Pro mě není full pod 40.000 fullem, ale levnou atrapou, která majitele akorát uzoufá. A i okolo těch 40 je jen pár kol. Tady bych doporučoval Canyon. Slušný full na maratony nebo celodenní cestování je od +- 80.000
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od ZbynekN » sob črc 12, 2008 19:03
oupi píše:Tohle jsem mu psal už nahoře. Pro mě není full pod 40.000 fullem, ale levnou atrapou, která majitele akorát uzoufá. A i okolo těch 40 je jen pár kol. Tady bych doporučoval Canyon. Slušný full na maratony nebo celodenní cestování je od +- 80.000
Já vim, žes to psal, souhlasím s tím názorem. Možná by mohl autor vlákna dát odkaz na kola, která má v hledáčku? A ještě dotaz na ten canyon, odkaz by nebyl?
od oupi » ned črc 13, 2008 8:42
ZbynekN píše:oupi píše:Tohle jsem mu psal už nahoře. Pro mě není full pod 40.000 fullem, ale levnou atrapou, která majitele akorát uzoufá. A i okolo těch 40 je jen pár kol. Tady bych doporučoval Canyon. Slušný full na maratony nebo celodenní cestování je od +- 80.000
Já vim, žes to psal, souhlasím s tím názorem. Možná by mohl autor vlákna dát odkaz na kola, která má v hledáčku? A ještě dotaz na ten canyon, odkaz by nebyl?
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=86#equipment
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=46#equipment
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=47#equipment
http://www.canyon.com/_en/mountainbikes/equipment.html?b=42#equipment
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od oupi » ned črc 13, 2008 10:37
Jan píše:oupi píše:Na biku ročně najezdím 20-22.000km. Z toho 85-90% terén a 10-15ˇ% silnice.
Kua, a to ako robíš? To je denne priemerne 57,5 km, z toho priemerne 50 km v teréne. To nemáš iné zamestnanie?
Pracuju u HZS a tím, že dělám čtyřiadvacítky jsem den v práci a dva dny mám volno. Když jedu do práce je to (tam a zpátky) 50-100km dle nálady. Když mám volno, tak se to rozmezí pohybuje mezi 130 a 200km.
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od air » ned črc 13, 2008 12:53
tuso píše:Tak já nevím. Mám 108kg, V- brzdy a když za sucha zabrzdím, tak jdu do smyku- kola se prostě skoro zastaví. Kde chodíte na to, že nad 95kg ty brzdy nestačí?
ja to napsal ze svych vlastnich zkusenosti - kdyz jsem vazil okolo 100 kg, tak jsem mel strach to poradne pustit nekde dole kopcom a ted kdyz jsem po cca roce kdy jsem nemohl jezdit sedl na kolo (mezitim jsem zhubl na cca 90 kg) tak citim obrovsky rozdil! Ted me ty same brzdy, ty same spalky, ty same rafky i plaste ubrzdi mnohem lip. Taky spoustu mych lehcich kamaradu jezdi porad s Vckama (i zavodnici a hobbici co nalitaji treba 10 tisic) a rikaji ze vzdycky bezpecne ubrzdi pri jejich vaze a stylu jizdy.
Ohledne tve zkusenosti - ono hodne zalezi jestli jezdis jezdis po asfaltu nebo v terenu (v lese)? V lese se i za sucha dostane na rafky prach, pisek, hlina apod... staci mala vrstva... a brzdi to o poznani hur nez kdyz jedu jen asfaltovy svih... Docela casto spalky i odmastuju tech. benzinem a zpocatku maji skvelou prilnavost a jsou to flekovky... ale kdyz vjedu nekam na prasnou cestu tak po chvili poznam ze se urcita cast brzdneho vykonu ztraci. Dost jsem s brzdama laboroval a zkousel je "tunit" jak to slo ale spolehlivost byla vzdycky omezena. Tot moje zkusenosti.
Jo a jen dodam, ze jsem mluvil predevsim o PREDNI brzde, protoze ta je velmi dulezita. Pokud brzdis jen zadni, tak nemuzes jezdit v terenu rychle, protoze ta ma tak 25-35% celkoveho brzdneho vykonu. Hlavni sila spociva na predni brzde. Zadni brzda se da zablokovat pomerne v pohode, pokud mas dobre bowdeny a lanko (je tam dlouhe vedeni, takze nekdy to propruzuje). Ale ja zadni brzdu moc neresim... u me ma cca 25% efekt na zastaveni. Opatrneji brzdim az v blate a na snehu/ledu. Tam uz je treba byt s predni brzdou opatrnejsi, aby se predni kolo nesmyklo.
-
air - účastník
- Příspěvky: 340
- Registrován: pon kvě 19, 2008 9:49
- Bydliště: Klimkovice (pobliz Ostravy)
od Jan » ned črc 13, 2008 13:08
air píše:ja to napsal ze svych vlastnich zkusenosti - kdyz jsem vazil okolo 100 kg, tak jsem mel strach to poradne pustit nekde dole kopcom a ted kdyz jsem po cca roce kdy jsem nemohl jezdit sedl na kolo (mezitim jsem zhubl na cca 90 kg) tak citim obrovsky rozdil! Ted me ty same brzdy, ty same spalky, ty same rafky i plaste ubrzdi mnohem lip. Taky spoustu mych lehcich kamaradu jezdi porad s Vckama (i zavodnici a hobbici co nalitaji treba 10 tisic) a rikaji ze vzdycky bezpecne ubrzdi pri jejich vaze a stylu jizdy.
Ale veď nikto zásadne nespochybňuje účinnosť V-brzd, najazdil som aj na nich veľa tisíc kilometrov za tých 13 rokov, čo som ich mal. A aj teraz ich stále mám na turistickom bicykli, ktorý občas používam. Ale ide (aj) o komfort ovládania - ak chceš na V-čkach silno brzdiť, musíš silno stláčať. Na diskoch stláčaš páčky ľahko jedným či dvoma prstami a aj tak brzdíš ako drak ... a v prvom okamihu majú plný brzdný výkon, zatiaľ čo V-čkam chviľu trvá, kým brzdia naplno - sú to desatinky sekundy, ale pri technickej jazde rozbitým kamenným terénom dôležité...
- Jan
- účastník
- Příspěvky: 748
- Registrován: čtv bře 9, 2006 11:58
od djx1 » ned črc 13, 2008 13:18
od pavproch » ned črc 13, 2008 15:01
oupi píše:pavproch píše:IMHO full je naprd.
A to jako proč?
Protože sem stará konzerva...... a bojím se z kopce..... takže mi bohatě stačí front suspension.... do kopce neztrácím energii (a nepřesvědčuj mě, že nějakej hyper-super-pentaparalelogram nebo kýho šlaka neztrácí - je to fyzikálně blbost - a když ten zadek zamknu, abych energii opravdu neztrácel, tak už to vlastně není full, akorát s sebou táhnu aspoň 2 kila železa zbytečně)
Ko kopce prostě fulla nepotřebuju/nechci a z kopce taky ne (dyž to moc drcá, tak du pěšky a nestydím se za to....)
PS: o bajku něco taky vím - sice nemám takovej nájezd jako Ty (nejvíc sem měl tuším v 93 nebo 94 - okolo 9kkm), zato jezdím už od jara 1989 - ano, ještě před revolucí sem byl šťastným majitelem horské Velamosky s výrobním číslem 004.... a taky sem byl třeba prvním bajkovním Čechem na vršku Chabertonu (3130mnm), sedlal sem už taky kdeco od LX po XTR atak. Momentálně (šestým rokem) sedlám Authora Egoista MR2003....
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28540
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
od oupi » ned črc 13, 2008 15:21
Ps. Velamose znám, máme ho pořád ještě doma. To je to správné tréninkové kolo
- oupi
- nováček
- Příspěvky: 72
- Registrován: ned črc 6, 2008 18:47
- Bydliště: Kladno
od air » ned črc 13, 2008 15:28
Jan píše:Ale veď nikto zásadne nespochybňuje účinnosť V-brzd, najazdil som aj na nich veľa tisíc kilometrov za tých 13 rokov, čo som ich mal. A aj teraz ich stále mám na turistickom bicykli, ktorý občas používam. Ale ide (aj) o komfort ovládania - ak chceš na V-čkach silno brzdiť, musíš silno stláčať. Na diskoch stláčaš páčky ľahko jedným či dvoma prstami a aj tak brzdíš ako drak ... a v prvom okamihu majú plný brzdný výkon, zatiaľ čo V-čkam chviľu trvá, kým brzdia naplno - sú to desatinky sekundy, ale pri technickej jazde rozbitým kamenným terénom dôležité...
Asi jsem to nevyjadril uplne presne, ale ja jsem naopak zastancem kotoucovych brzd a prispevek ohledne V-brzd jsem psal tusovi jako vysvetlivku proc si myslim, ze nejsou moc dobre do terenu pro tezke lidi a naopak spousta lehkych lidi brzdi v klidu (i mezi V-ckari jsou lidi co maji 60 kg a brzdi jednim prstem... znam par takovych) - ale zase nesrovnavam to s hydraulikama o tom zadna
-
air - účastník
- Příspěvky: 340
- Registrován: pon kvě 19, 2008 9:49
- Bydliště: Klimkovice (pobliz Ostravy)