Hedvábná stezka Pohora Svět outdooru Svět běhu Tulení pásy Pádler Festival OBZORY Expediční kamera SNOW FILM FEST Klub cestovatelů Praha a Brno

Boty na běh v terénu + na chození

aneb běhám, běháš, běháme vše co se této bohulibé aktivity týče

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod Stani » úte zář 25, 2018 20:20

Naokolo? 45+, aj cez 60 sa nájdu. Vieš, ja si tiež naštudujem veci, zvlášť keď sme začínali dlhé behy, aby sa človek nezranil, vyhol sa problémovým veciam, to je v poriadku, všetko vysleduješ sám na sebe až počas cvičenia, no a aj tak sa zraníš :) , to sa stáva, v pohode. Ale potom vieš presne, čo si zle urobil a tak postupne odbúravaš problémy, resp.ich zredukuješ a hlavne vieš, čo ti robí dobre a čo škodí, netápaš už tak.

Takže teoretizovanie o mikrotrhlinkách a spol je fajn, ale dopredu je aj tak naprd. Len začni to robiť. Potom sa tu ozvi po pol roku pravidelného cvičenia a posilovania partií a povieš aký to má efekt. Prílišná pedantnosť a analytickosť, niekedy skôr brzdí ako motivuje.
Stani
účastník
účastník
 
Příspěvky: 925
Registrován: pát lis 27, 2009 16:16

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod oodoow » úte zář 25, 2018 21:13

Prospěšnost protahování pro běh je zaběhnutý ničím nepotvrzený, ale mnohokrát opakovaný mýtus. A protahování ztuhlých svalů před výkonem je podle mě už úplně špatně, pokud už se chce někdo protahovat, měl by se před tím aspoň trochu rozehřát. Více v článku, který jsem sem už myslím jednou dával.
Nebuď horolezcem, buď horou. A pár jich zasyp lavinami. - Gary Snyder
Uživatelský avatar
oodoow
nadšenec
nadšenec
 
Příspěvky: 1647
Registrován: stř říj 7, 2009 13:19
Bydliště: Olomouc
User is Online!

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod mike » úte zář 25, 2018 22:04

Ha, to je ono, asi jsem to predtim cetl tady:
Naopak opakovaně prokázána byla souvislost svalové a šlachové tuhosti s lepší ekonomikou běhu (obvykle to bývá vysvětlováno větší stabilitou pánve a sníženým výdejem energie na udržování rovnováhy při došlapu).


Stani píše:Ale potom vieš presne, čo si zle urobil a tak postupne odbúravaš problémy, resp.ich zredukuješ a hlavne vieš, čo ti robí dobre a čo škodí, netápaš už tak.

No vzdyt. Jednou jsem treba protahoval zada, protoze jsem je mel rozhozena, pak sel ven, trochu si i zabehl a pruser, nekolik dni jsem se skoro nemohl hybat. Jak jsem psal, moje zkusenosti jsou spis spatne a co mi rikala FT a co ctu, tak mi to spis potvrzuje. Chapu, zes k tomu prisel driv, kdyz to byla moda a vsem bylo jasne, ze to bez protahovani nejde, ale nazor se meni, viz oodoow. Ja tyhle jasne pravdy neberu v podstate v nicem, zkusim sam a ukaze se. Jako treba u cibuloveho zpusobu oblekani, ze ;-) Tam taky bylo kazdemu jasne, ze je to jedine spravne, mne to zas tak dobre nefungovalo, zkusil jsem neco jineho a je to vyrazne lepsi, zvlast v zime. V mem povolani to same, mam vyrazne efektivnejsi zpusoby, nez ty zavedene a "spravne".

Stani píše:Len začni to robiť. Potom sa tu ozvi po pol roku pravidelného cvičenia a posilovania partií a povieš aký to má efekt.

Cviceni neni muj cil, ani behani. To je jen prostredek k udrzeni tela v pouzitelnem stavu. Cil je chozeni po horach. Pred par lety jsem zjistil, ze ujit jeden den v tydnu 35 - 40 km je sice fajn, ale uz to nestaci. Kondice sla dolu a vaha nahoru. A tak jsem se zamyslel a zacal chodit denne kratkou trasu. Vaha sla dolu a efekt na kondici je prekvapivy. No a jelikoz potrebuju v necem chodit, dostal jsem s k tomuhle tematu a bezeckym botam :)
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 32874
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod Stani » úte zář 25, 2018 22:09

oodoow - jasné, trochu sa treba zahriať a hlavne preťahovať postupne, nie páku na plno. To myslím ani netreba spomínať, beriem to ako samozrejmosť. Ten článok som čítal. Ale pred maratónom v Košiciach mal kedysi prednášku Robert Štefko, bežec, vysvetľoval ako trénuje, čo robí pred a po tréningu + stravovanie. Ukazoval presne, aké strečingové cviky robí a ako dlho.

Veď si to vyskúšajte sami, prebehnite 25km, bez strečingu, vyklusajte na zahriatie fuk na trať. Možno vám to nebude robiť problém ani pre čas po tréningu.

A vieš, že je mi to aj jedno, či je to podložený, nepodložený mýtus? Pomáha mi to, pretože predtým som mal s tým problémy, svalové, či šľachové zranenia boli častejšie, štvalo ma to. Odkedy robím strečing, posilujem a behávam, ťuk ťuk, nemám s tým problém. Venujem sa tomu pravidelne cez 14 rokov.
Stani
účastník
účastník
 
Příspěvky: 925
Registrován: pát lis 27, 2009 16:16

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod Stani » úte zář 25, 2018 22:40

mike píše:No vzdyt. Jednou jsem treba protahoval zada, protoze jsem je mel rozhozena, pak sel ven, trochu si i zabehl a pruser, nekolik dni jsem se skoro nemohl hybat. Jak jsem psal, moje zkusenosti jsou spis spatne a co mi rikala FT a co ctu, tak mi to spis potvrzuje. Chapu, zes k tomu prisel driv, kdyz to byla moda a vsem bylo jasne, ze to bez protahovani nejde, ale nazor se meni, viz oodoow. Ja tyhle jasne pravdy neberu v podstate v nicem, zkusim sam a ukaze se...

Pretože to asi v strečingu nerobíš dobre. Čo to znamená, mať rozhodený chrbát? Niekdy nie je dobré preťahovať, len si pohoršíš a rozhodne sa vtedy nejdem prebehnúť. Móda? Ale no :D :D . Rozumiem, myslel, si že vtedy sa o inom ani nepísalo.

Veď v poriadku, tie výskumy tu budú, aj iné pohľady na vec, je fajn o tom vedieť viac. Ak by v tom článku bolo, že strečing bude vyslovene škodiť, ohoo, to je iné. Takých článkov ešte bude. Možno keby toto písali pred 14 rokmi, tak nestrečujem, svalovo stuhnutý, ale spevený fuknem 25km z fleku a s lepším časom. Jooj, že na to prišli až neskôr :) . Aj pred maratónom v tých Košiciach som niekoľkokrát videl, ako sa zababušený černoškovia rozcvičujú aj so strečingom, zvlášť achilovku a hamstring, tie úpony nad stehnom k bedráku, krk. Tiež móda?

Tvrdím, že normálny rekreačný bežec, čo presedí 8-10h šichtu za počítačom a večer vybehne bez strečingu na tempo tréning, tak si pekne koleduje o zranenie, práve z tej tuhosti. A zvlášť pri kopcovitom profile trate. Jednoducho, bez rozohriatia a strečingu to nešlo. A že sme to skúšali - málo času, rýchlo sa stmieva, ešte rýchlo vybehnúť... A to nehovorím o iných športoch, aj v rekeračnej úrovni - viď lezenie.

Vidíš sám na sebe, že nemusíme tieto veci riešiť len v behaní, stane sa to aj pri zaťažení pri chôdzi. Pýtal si sa na prevenciu, napísal som ti, čo môžem odporučiť z vlastnej skúseností, a čo pomohlo. Kombi beh a chôdza je asi najlepší na kondičku, vytrvalosť, aj v spevnení šliach a svalov a hlavne sa efektívnejšie chudne, lebo ako čítam, aj o to ide. Robíš chybu ak necvičíš a neposiluješ aj iné partie tela, a len jednotvárne zaťažuješ telo. Písal, si že robíš aj rýchlejšiu chôdzu, ak si dobre pamätám. To je fajn na tréning.
Stani
účastník
účastník
 
Příspěvky: 925
Registrován: pát lis 27, 2009 16:16

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod mike » stř zář 26, 2018 1:32

Rozhozena zada znamena, ze tam neco boli, ztuhly sval, skripnuty nerv, pripadne namozene svaly. Od toho muzou bolet dalsi veci jako hlava nebo treba noha nekde po draze nervu... jestli neznas, bud rad :) Pomahaji spinalni cviky, ktere zada protahnou a uvolni. Akorat neni dobry napad po nich behat.

Stani píše:Tvrdím, že normálny rekreačný bežec, čo presedí 8-10h šichtu za počítačom a večer vybehne bez strečingu na tempo tréning, tak si pekne koleduje o zranenie, práve z tej tuhosti. A zvlášť pri kopcovitom profile trate. Jednoducho, bez rozohriatia a strečingu to nešlo.

S tim v zasade souhlasim, ale mohlo by stacit i rozehrati. Treba par minut nebo km postupne zrychlujici chuze. Jasne, ze vybehnout primo od pocitace je blbost.

Stani píše: Robíš chybu ak necvičíš a neposiluješ aj iné partie tela, a len jednotvárne zaťažuješ telo. Písal, si že robíš aj rýchlejšiu chôdzu, ak si dobre pamätám. To je fajn na tréning.

Obcas plavu, to je fajn na cele telo. A hodlam se zase vratit k lezeni na stene, to taky. Rychlou chuzi chodim porad, posledni dobou mam prumer pres 7 km/h, kdyz se opravdu snazim, tak skoro 8, ale to uz pak trochu citit kdyz spim :) Posilovani samo o sobe mne nebavi.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 32874
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: Boty na běh v terénu + na chození

Příspěvekod Stani » stř zář 26, 2018 14:03

Išiel si behať aj napriek problémom s chrbtom? Základná chyba. Nediv sa potom.

Mal som tiež sedavé zamestnanie a zistil som, že bez cvičenia a posilovania, za počítačom proste zdochnem. Výsledkom je, že za posledných cca 10 rokov som nemal ani raz bloknutý chrbát. Len sa treba zatnúť a nevyhovárať sa, že ťa to nebaví. Ak náhodou ešte nemáš rodinu, potom je spústa času na to. Až ťa sekne poriadne, tak budeš v rámci rehabilitácii posilovať do aleluja :D

Zahriate po práci nepomáhalo, trebalo aj strečovať, zvlášť achilovku, hamstring a úpony k bedrovému kĺbu. To mám dlhodobo vyskúšané. Vyskúšaj si to aj sám, aby sme sa nebavili len v rovine dohád, čo by mohlo stačiť a tak. Keď som to neurobil, chytil som ten hamstring, či achilovku a mesiac v lufte, tak som si na to dával sakra pozor a už sa mi to nestávalo. Ja nie som černoško, profi bežec, či na kom robili tie výskumy :) .

Tak ako si sám na sebe zistil, že cibula systém u teba nefunguje, alebo že tie dotyčné membrány sú naprd, takto presne ja sám na sebe som zistil, že beh v kombi s chôdzou, strečing a posilovanie mi pomáha oveľa viac, ako len chodenie a tebou spomenuté občasné zaplávanie si.

Rýchla chôdza, fajn, to robíš dobre.
Stani
účastník
účastník
 
Příspěvky: 925
Registrován: pát lis 27, 2009 16:16

Předchozí

Zpět na Běhání