@zbuddy: malá technická poznámka:
- všechna oboustranně krytá nebo utěsněná ložiska jakéhokoliv výrobce jsou opatřena tukovou náplní na celou dobu životnosti ložiska a nejsou určená k čištění, domazávání atd. Jedním z důvodů je to, že se většinou při demontáži poškodí krytí/těsnění a při naplňování v amatérských podmínkách se většinou zanesou do ložiska další nečistoty a netrefí se optimální množství tuku v ložisku
- Podle způsobu utěsnění se dělí v principu na
- dotykové těsnění (značení např. 608.2RS nebo 608.2RSR) - dokonalé těsnění i proti vlhkosti, ale větší tření mezi břitem těsnění a kroužkem ložiska (takové ložisko můžeš provozovat třeba pod vodou)
- bezdotykové těsnění (značení např. 608.2Z nebo 608.2ZR atd) - to je to plechové krytí, jak už z názvu vyplývá, mezi těsněním a kroužkem ložiska je maličká štěrbina, ktzerá nepustí tuk z ložiska ven a bordel z vnějšího prostředí dovnitř, ale neochrání proti vlhkosti a velmi jemnému prachu
-limitujícím faktorem životnosti ložiska je kvalita a čistota maziva
- osobně bych volit buď oboustranně krytá příp. utěsněná ložiska - v tom případě bych do nich nijak nevrtal a až začnou chrastit, tak bych je vyměnil, NEBO jednostranně krytá ložiska, ale potom je třeba si dát tu mravenčí práci s vymýváním a mazáním ložisek, a to i v případě použití ložisek s dotykovým těsněním, protože u bruslí není z důvodu montáže ani vnější ani vnitřní kroužek pevně lícovaný a vůle hřídel/kroužek a kroužek/těleso kolečka je další vstupní bránou znečištění + vlhkosti
- jaké mazivo použít je asi na diskusi mimo rozsah tohoto vlákna