Stránka 1 z 2

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 8:02
od amadeus
prosím, jak mazat ložiska?
přemýšlím injekční jehlou opatrně nakapat.
má prosím někdo zkušenosti?

Díky,

A.

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 8:11
od zbuddy
Ložiska jsou mazána
a) olejem - hlavně speedová
b) tukem (vazelínou, gelem)
Kolečka hlavně udržovat v čistotě a suchu, nejlépe po každé jízdě. Třeba jen vyčistit vysavačem nebo hadrem/kartáčkem (když jsou mokrá)

Ale když zmokneš, tak doporučuji ložiska sundat a rozebrat, aspoň sundat kryty sicherhajckou a nechat vysušit. Fitnesáci by měli ložiska mazat tukem. Olej brzo vyschne. Jinými slovy valit olej do zavřených ložisek na fitnesových bruslích je cypovina. Až začnou kolečka chrastit, tak vyčistit, namazat tukem nebo vyhodit.

Ložiska jsou věda. Hodně typů, názorů a zkušeností.

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 8:21
od amadeus
@zbuddy

uf, tak tedy tukem, ty jo, se musím na ně kouknout co to jako mám :)
tukem, myslíš klasickou vazelínu? Ja mám špatnou zkušenost, že se na tuk lepí dost bordelu :(

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 8:23
od zbuddy
nalepí se a proto se nedostane mezi kuličku a kroužky ložiska.

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 8:25
od amadeus
@zbuddy
ok, kouknu na to, a když tak to promáznu, bude to i lepší, jakožto ochranu proti vlhku a možné korozivní činnosti :)

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 9:06
od amadeus
zajímavý článek a fota zde
a diskuze zde

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: čtv kvě 7, 2009 9:13
od zbuddy
Znám, znám osobně, pro mne nošení dříví do lesa. Lehčí na údržbu jsou ty krytkované z 1 strany...

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 7:37
od chonga
amadeus píše:@zbuddy
uf, tak tedy tukem, ty jo, se musím na ně kouknout co to jako mám :)
tukem, myslíš klasickou vazelínu? Ja mám špatnou zkušenost, že se na tuk lepí dost bordelu :(


vazelínu asi jo, ale asi ne obyč.
byť tam nejsou žádný otáčky, tak bych tam asi dal něco lépčího pokud k tomu máš přístup :wink:
:((

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 8:49
od zbuddy
Vazelínu ne moc hustou, spíše ten gel. Hafo se toho prodává jak v inline, tak cyklo. Hlavně ale tuk nepředávkovat, pak to má velký odpor - osobně vyzkoušeno. Ale pokud vím, žádný z vás dvou není ještě ve stádiu nového mazání ložisek, tak neotravujte :wink:

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 21:10
od chonga
kdo maže ten jede, kdo nemaže jede taky.
nemažu, čistím hadrou, jen :oops:

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 21:35
od ZbynekN
Nějaké mazadla. Já na ložiska na kole používám obyčejnou bílou vazelínu

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 21:41
od chonga
co tam dát, až :wink: nebo jestli :wink: neřeším, s ložiskama děláme tak to je v poho.
možná budu mít dražší vazelínu než ložiska.

u mne je problém, že totálně oddělávám kolečka. dnes jsem prohazoval a po 13km jsou zase načnutý :wink: .
ale to je daň za parádní styl :-..

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 8, 2009 22:12
od zbuddy
Seš zralej na tvrdost nejméně 84A

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: sob kvě 9, 2009 7:29
od tuso
Otázka číslo 1: Na ložiska se asi nebude hodit olej na řetěz kola- Cross Country?
Otázka číslo 2: jaký je proboha rozdíl mezi bílou, růžovou, lithiovou a titanovou vazelínou? /samozřejmě kromě ceny,barvy a názvu :mrgreen: /

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: sob kvě 9, 2009 9:18
od chonga
zakladním rozdílem mezi vazelínami je jejich teplotní odolnost (do kdy vydrží než vyteče :-.. ), různé ochranné schopnosti, snížení tření,
v pondělí se zeptám specialisty na konkrétno, na netu se mi nechce hledat :wink: .
taky rozlišuju bílou,žlutou,červenou,grafitovou a silikonovou.

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: sob kvě 9, 2009 9:35
od chonga
zbuddy píše:Seš zralej na tvrdost nejméně 84A

začal jsem jezdit na jinej ovál (v Plzni jsou 2 :mrgreen: ) a tam je asfalt hrubej (je to cyklodrom) a tam dostávaj zabrat. rovněž otřesy jsou o něčem jiném. vyšší tvrdost = míň absorbují drncání, jasný ale nebudou se víc odírat?

jak dlouho (obecně) jezdíš kolečka a ložiska (odhad od boku)
dík

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: sob kvě 9, 2009 22:29
od zbuddy
@ tuso:
ad1) buď nějaká vazelína nebo spíš tuk. Olej jen když máš ložiska od počátku olejované nebo po vyčištění: Ale olej rychle vyschne, musíš často doplňovat. To je pro profíky, nadšence nebo nadšené profíky.
ad 2) hlavně přiměřeně

@ chonga: na takový povrch si kup nějaký levný spotřebák

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: sob kvě 9, 2009 23:15
od chonga
huž sa stalo Botas 84/82A levně

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: ned kvě 10, 2009 11:31
od zbuddy
starší rozhovor s Víťou Žaludemo výběru bruslí, ložisek a koleček.

In-Line - zajímavé články, odkazy atd.

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 11:40
od amadeus
Dle mne to patří sem, kdyžtak vlákno odkazů, které se netýkají žádného z témat znova vytvořím. -ZB-

In-line - jak to mám sakra udržovat ?!?

Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 12:36
od sovička
Dobrý článek, to pošlu kamarádovi. Mi nevěřil, že ložiska se opravdu mají rozdělávat a čistit... [-(

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 12:56
od zbuddy
Já bych tento starší článek doplnil o to, co jsem již většinou psal, že jsou další typy ložisek dle typů krytek:
a) s gumovými krytkami - snadno de/montovatelné krytky
b) s PP klecí a krytkou na jedné straně (usnadněná údržba)
c) SG (Rollerblade) - s pevnými krytkami, které běžný smrtelník nerozebere (teda spíš bez nástrojů a zkušeností), já to ještě nezkoušel. Mají větší těsnost i jednorázovou životnost, ale je to americký styl, použít a vyhodit :twisted: :D

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 13:02
od chonga
poslední odstavec z odkazu je svatá pravda! ani nemusí být SKF, NSK je taky dobrá firma!

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 13:08
od zbuddy
Kup mi taky :supz: :wink:

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 14:07
od Robur
@zbuddy: malá technická poznámka:
- všechna oboustranně krytá nebo utěsněná ložiska jakéhokoliv výrobce jsou opatřena tukovou náplní na celou dobu životnosti ložiska a nejsou určená k čištění, domazávání atd. Jedním z důvodů je to, že se většinou při demontáži poškodí krytí/těsnění a při naplňování v amatérských podmínkách se většinou zanesou do ložiska další nečistoty a netrefí se optimální množství tuku v ložisku
- Podle způsobu utěsnění se dělí v principu na
- dotykové těsnění (značení např. 608.2RS nebo 608.2RSR) - dokonalé těsnění i proti vlhkosti, ale větší tření mezi břitem těsnění a kroužkem ložiska (takové ložisko můžeš provozovat třeba pod vodou)
- bezdotykové těsnění (značení např. 608.2Z nebo 608.2ZR atd) - to je to plechové krytí, jak už z názvu vyplývá, mezi těsněním a kroužkem ložiska je maličká štěrbina, ktzerá nepustí tuk z ložiska ven a bordel z vnějšího prostředí dovnitř, ale neochrání proti vlhkosti a velmi jemnému prachu
-limitujícím faktorem životnosti ložiska je kvalita a čistota maziva
- osobně bych volit buď oboustranně krytá příp. utěsněná ložiska - v tom případě bych do nich nijak nevrtal a až začnou chrastit, tak bych je vyměnil, NEBO jednostranně krytá ložiska, ale potom je třeba si dát tu mravenčí práci s vymýváním a mazáním ložisek, a to i v případě použití ložisek s dotykovým těsněním, protože u bruslí není z důvodu montáže ani vnější ani vnitřní kroužek pevně lícovaný a vůle hřídel/kroužek a kroužek/těleso kolečka je další vstupní bránou znečištění + vlhkosti
- jaké mazivo použít je asi na diskusi mimo rozsah tohoto vlákna :((

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pát kvě 15, 2009 16:45
od zbuddy
@ Robur: mluvíme ale o použití ložisek na inline bruslení, takže tato ložiska je nutno udržovat, čistit a mazat! Celý svět to dělá, nevyráběly by se také pomůcky na čištění a v návodech u balení ložisek by nebyly přiloženy tuby a lahvičky s olejem či tukem. Ano, lze to dělat spotřebním způsobem, ale to by se normální, hodně a ne v ideálních podmínkách jezdící inlinista nedoplatil. Takže Tvoje upřesnění se týká průmyslového použití, kde jsou také ložiska namáhána v jiných podmínkách, zejména při vyšších otáčkách a tím i vyšších teplotách. Dělení ložisek dle krytí znám, nechci zde kolegy zatěžovat přílišným množstvím techniky a terminologie.

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pon kvě 18, 2009 13:12
od amadeus
@Robur díky,

hm, na lajnech mám kryté ložiská, nebudu je kvůli mazání rozebírat :(, prostě si to nelajznu :)
jsem rád že jsou kryté, nedostane se do nich tak lechce bordel atd.
při ceně 58,- Kč na nové kolečko (2ks ložisek na kolečko), mysím že nemá cenu je rozebírat a snažit se je pak složitě složit :), cena je to v pohodě, např. zde to jsou de facto dvě piva, nebo krabička cigaret :)

Větší problém vidím v ojíždení koleček, a právě budu muset začít hledat nové, kvalitní a zárověň levné :|
Prosím, může někdo doporučit, 80-85A, průměr 76 - 82 mm.

Prosím jaké máte zkušenosti s výmenou koleček, prostě vyrvu ložiska ze starých a narvu je do nových, je tam ještě něco? Postup?

Díky,

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: ned čer 21, 2009 19:27
od amadeus
Právě dnes jsem poslal do věčných lovišť jednu pneu :(
Byl to pěknej vopruz na tom vůbec dojet :(

Prosím, může někdo doporučit, kvalitní a levná obutí, velikost 76. (Jsou to mé tréningové inline)

Díkec,

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: ned čer 21, 2009 20:59
od zbuddy
Dá se jezdit i na 3, dokonce i 2 kolečkách (to jsem zatím nezkoušel :wink: )

Re: Kolečka a ložiska - výběr a údržba

PříspěvekNapsal: pon čer 22, 2009 6:22
od amadeus
@zbuddy

na práve noze se uvolnilo kolečko tak abych dojel, jel jsem na třech a pak na levé noze defekt zadního kolečka, ta guma mrcha se navíc posunula mimo osu, tak to docela slušně dřelo o nůž, příště raději budu nosit navíc vercajk sebou :(

ještě že nezačalo chcát a hnusnej protivítr k tomu, jako minule :(