Stránka 1 z 7

Jaký benzíňák doporučíte?

PříspěvekNapsal: úte led 15, 2008 23:17
od pavel.ma
Čao, protože se chystám trochu na sever chtěl bych pořídit benzíňák. Napište please co používáte a co doporučujete. Četl jsem nějaký příspěvky a MSR XGK vychází dobře....

Výběr teda celkově moc není, třeba tady nejakej eshop

PS: Taky by mne ku..a zajimalo proc ten kousek plechu stoji to co stoji :-(

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 7:00
od Volovec
Mame od MSR XGK Expedition. Porizen v r. 2002, ten rok nam chodil v kyrgyzii bezproblemove, o 2 roky pozdeji uz horsi -samozrejme zalezi na kvalite benalu.
Novejsi typy neznam.
Jak nejlepe identifikovat Cecha na ruskych horach. Kdzy je slyset ono caste: "Ja tu kurvu americkou hodim do trhliny." :-)

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 7:06
od pripluv
Mám stařičkej MSR Whisperlite a je skvělej. Vyzkoušen zejména na zimním Fagaraši a na Altaji. Žere i ruskou A-80 (to zvládne už jen Kamaz, Zil, UAZ a Žigul). A hlavně je o dva litry levnější. Stačí...

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 9:40
od Simi
Ja mam zase dobrou zkusenost s MSR Dragonfly. Bezproblemovy provoz i na opravdu spinavy benzin, staci obcas vycistit trysku.
Hlavne po zkusenostech bych si nikdy nekoupil benzinak bez regulace vykonu. Pokud nevaris zrovna vodu nebo netavis snih, tak je fajn ten plamen mit moznost ztlumit.

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 17:32
od Hafi
tady sem uz cosi vypisoval, tak precti :-) krom toho sem tu jeste nekde psal o zkusenostech s XGK (ale stary-s neohebnou privodni hadici...a letos v gruzii nerozdejchal mistni benzin, whisperlite taky moc ne, primus ouplne v poho...)

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 21:20
od Rujir
Mam taky dojem, ze som dnes videl ten Dragonfly v akcii za 3600,-Sk. Pre zaujemcov - bolo to v Treklande, Aupark, BA. *

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 22:54
od matob
Zacitujem jedneho znameho:

"No, nejdriv jsem mel nejakej ten Primus, a nebylo to von. Pak jsem si poridil nejakej ten MSR, a bylo to trochu lepsi. Pak jsem v Indii za par suntu koupil nejakou pochybnou vec, a ta ti zere temer vsechno a bez problemu..."

Z vlastnej skusenosti mozem doporucit XGK (tusim dvojka) od MSR. Spoznas ako startuje lietadlo :)

PříspěvekNapsal: stř led 16, 2008 23:38
od Hafi
v praze na flore tusim ze je stary XGK (tj. s trubici misto hadicky), matne tusim ze to bylo za nejakych 3200....a taky jestli tam jeste vubec je. ale ja hlasuju pro omnifuel, i pres nevyhody s regulaci....bo nejidealnejsi regulace ve skutecnosti je tlak v lahvi (btw. nechapu ze nikdo nedela / nevidel jsem aby u pumpy byl ventil na odtlakovani....za prvy by nehrozilo pretlakovani, za druhy by me to neohodilo kdykoli to otviram a za treti jako regulace plamene je to nejucinejsi)

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 0:21
od matob
ono zas ta regulacia u benzinu priamo na flasi je dost opozdena, plsu vseobecne regulacia na benzinakoch neni az tak efektivna (proste to kolko clovek nenastavi jak u plynu) jak u plynu. Preto sa aj top vyrice niektorych firiem robia bez regulacie a nevadi to...

Inak aj na omnifuel, jak pise Hafi su dobre ohlasy, co som pocul.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:23
od Tomík
Mám pocit, že každej benzíňák nakonec ucpeš.
Osobně mám nejlepší zkušenost (nejdýl jsem používal jen s nejnutnější údržbou) MSR Whisperlite... Ale asi záleží na štěstí, kombinaci paliva a tak. Znám jedince, kteří měli několik různých MSR vyřičů a když jim jejich nefunkčnost nakonec málem zkazilo naději na kopec prváčem, chodili a tázali se, kdepak asi soudruzi z USA udělali chybu :-)
Zachránil je plyňák (kupodivu stejné značky a přestože na sedmitisícovce tak s originálkou, ale úplně standardní náplní).

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:34
od Polky
Tak presne nad tymto sa nemozem prestat cudovat - s plynakom clovek vystaci v mnohych situaciach, proste odhadom do 4000 mnm a -10 st.C plynak viac-menej funguje. Ale tie benzinaky, nechapem ci maju nejaku special auru, ale tolko ludi po nich tuzi... nejaky fetis alebo co :-k

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:43
od Tomík
Polky píše:Tak presne nad tymto sa nemozem prestat cudovat - s plynakom clovek vystaci v mnohych situaciach, proste odhadom do 4000 mnm a -10 st.C plynak viac-menej funguje. Ale tie benzinaky, nechapem ci maju nejaku special auru, ale tolko ludi po nich tuzi... nejaky fetis alebo co :-k

No, ze zkušenosti spíš mám pocit, že si benzíňáky pořizují hlavně jedinci, kteří jezdí na delší dobu třeba do asijských kopců. Prostě do oblastí, kde bývá potíž se sháněním plynových kartuší.
Já benziňák používám hlavně na delších výletech (a někdy i na kratších, protože soustavně zapomínám kupovat nebo plnit kartuše), a v zimě. A na opravdu velkých kopcích, už od 6.5 je benzíňák stejně na prd, páč jeho spotřeba kyslíku je poněkud značná. Právě ve vejšce nutně potřebuješ plyňák (jen oproti normálu s obráceným poměrem směsi).

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:43
od Simi
Ono totiz obcas jedes do oblasti, kde plyn sezenes hodne spatne nebo dokonce vubec. A vzit si ho do letadla nemuzes. Navic provoz benzinaku je o dost levnejsi, pokud si neplnis plynovy bomby sam.
Nicmene v civilizovanych podminkach mi ale taky prijde lepsi plyn - cistsi, regulovatelnejsi, v kompaktnim baleni.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:45
od Tomík
Simi píše:...Nicmene v civilizovanych podminkach mi ale taky prijde lepsi plyn - cistsi, regulovatelnejsi, v kompaktnim baleni.

Jo. Souhlasím. Ale jak píšu výše, obvykle zapomenu koupit kartuši, takže nakonec stejně přibalím emeserko :-)

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 12:53
od Polky
Aha, tak sme tomu prisli na klb: za tie predpisy v lietadlach, ktore zakazuju prevazat plynove bomby zrejme mozu vyrobcovia benzinakov :-$
:mrgreen:

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 13:01
od Tomík
Polky píše:Aha, tak sme tomu prisli na klb: za tie predpisy v lietadlach, ktore zakazuju prevazat plynove bomby zrejme mozu vyrobcovia benzinakov :-$
:mrgreen:

Teď jsi na to kápnul!
:twisted: :mrgreen: :twisted:

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 13:06
od RUMcajs
Hele a jak je to s objemem paliva benzinak/plynak?
Mam Coleman F1 lite - "kapesni" minivaric. S vykonem jsem spokojeny, ale o letosni dovolene v NT a teplotach -5 az -10 byla spotreba 1x250g kartuse plynu na den (1 osoba). Roztopil jsem na tom tak 5l vody a jeste v kartusi neco zbylo.
Pri 14ti denni ture bych musel mit v baglu odhadem 10 kartusi, ci mene 500g.

To je znacny objem, tak me napada, jak je to s tema benzinakama, jestli staci treba 2l benzinu, coz by melo v batohu zabrat 2.5l prostoru.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 13:19
od Polky
roztopit 5 l vody pri minusovych teplotach na 1 ks 250g bombu - solidny vykon.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 13:39
od Rujir
RUMcajs píše:Pri 14ti denni ture bych musel mit v baglu odhadem 10 kartusi, ci mene 500g.



A to chces robit 14-dnovu turu pri minusovych teplotach? Teda pod stanom, kedze v opacnom pripade mozes varit na chate, kde minusova teplota nie je. Vseobecny vypocet hovori, ze dvojica minie pri zimnom taboreni jednu 500g na den a je v tom zaratane teple jedlo rano, vecer a roztapanie snehu na celodennu spotrebu pre dvoch.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 13:49
od Polky
prosim ta len ma tak napadlo, co robis s 5 l vody denne? To sa ako kazdy den umyvas?
:mrgreen:

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 14:07
od RUMcajs
Polky píše:prosim ta len ma tak napadlo, co robis s 5 l vody denne? To sa ako kazdy den umyvas?
:mrgreen:


Spotreba vody je individualni, jidlo, caj, napr. kazdy treti den se umyt atd... Ale zpet k tematu, zejima me ten "objem" paliva.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 14:10
od Ježo
ad spotreba v zime: opravdu jsi ji celou vypotreboval? nespotreboval jsi jenom ten butan, ktery zkapalni pri nizsich teplotach?

M.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 14:14
od RUMcajs
Jezo: neco v ni jeste je, hodne hruby odhad 20%. Ale na intenzite plamene bylo znat, ze uz to neni ono, tak jsem ji nechal na leto na nejaky vylet s jednim prespanim.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 14:38
od Rujir
jezo píše:ad spotreba v zime: opravdu jsi ji celou vypotreboval? nespotreboval jsi jenom ten butan, ktery zkapalni pri nizsich teplotach?
M.


Urcite ano, ale co z toho. V tych minusovych teplotach odtial ten butan aj tak nedostane. To je dalsi z dovodov zvysenej spotreby plynu v zime - polovica bomby ostava nevyuzita. Existuju aj zimne zmesi, ale na SK sa mi ju este kupit nepodarilo.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 14:46
od Ježo
Rujir píše:Urcite ano, ale co z toho. V tych minusovych teplotach odtial ten butan aj tak nedostane. To je dalsi z dovodov zvysenej spotreby plynu v zime - polovica bomby ostava nevyuzita. Existuju aj zimne zmesi, ale na SK sa mi ju este kupit nepodarilo.


no, to jsem mel prave na mysli. POkud to poznal pouze jen podle plamene, tak bomba muze byt treba jeste ze 60% plna... (mozna jsem se v predchozim prispevku sekl mezi propanem a butanem, jak jsem nachcipanej, tak mi to moc nemysli... :(( :(( )

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 17:53
od sobb
Rujir píše:A to chces robit 14-dnovu turu pri minusovych teplotach? Teda pod stanom, kedze v opacnom pripade mozes varit na chate, kde minusova teplota nie je. Vseobecny vypocet hovori, ze dvojica minie pri zimnom taboreni jednu 500g na den a je v tom zaratane teple jedlo rano, vecer a roztapanie snehu na celodennu spotrebu pre dvoch.

Při takové spotřebě plynu bych v batohu neměla nic jiného než bombičky :mrgreen: :mrgreen: V zimě na 14 dní odhaduji naši spotřebu (ve dvojici) tak na jednu velkou a k ní možná ještě malou bombičku ... ovšem při maximálním šetření plynu - ráno kaše a pití (v zimě rozpustný čaj - stačí ohřát na 40 -50 stupňů), večer pití, polívka, nudle nebo jiná instantnost a další pití ... všechno uvádím jen před var, žádné vyvařování .... a vodu na mytí neohřívám .... když je hnusno a zima, tak se nemeju, když se udělá hezky a slunečno, tak se dá umýt i sněhem nebo někde u tekoucí vody :twisted:

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 19:02
od Rujir
No ja som este v zime na 14-dnovej ture nebol. Mam toho plne kecky uz po tyzdni. :mrgreen: Kazdopadne pri tak dlhej ture tisko predpokladam aj vyraznu asistenciu ohna, ktory prudko znizi spotrebu plynu. :wink:

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 19:07
od Tomík
@ Rujir: ono záleží zejména na výšce ve které se pohybuješ. Nad pásmem lese většinou nemáš mnoho paliva na rozdělání ohně :-)))
@ Sobb: když máš vodu a nemusíš tavit led (a nedejbože sníh), tak to vystačí. Ve vyšších polohách a ve větším mrazu ta spotřeba pekelně stoupá. Jo, a tady nastupuje benzíňák. Není tak choulostivej na nižší teplůtku.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 19:10
od Rujir
Tomík píše:@ Rujir: ono záleží zejména na výšce ve které se pohybuješ. Nad pásmem lese většinou nemáš mnoho paliva na rozdělání ohně :-)))


V takych polohach by som dva tyzdne s vlastnymi zasobami aj tak nevydrzal, takze pre mna je to uvaha cisto teoreticka.

@ Sobb: když máš vodu a nemusíš tavit led (a nedejbože sníh), tak to vystačí. Ve vyšších polohách a ve větším mrazu ta spotřeba pekelně stoupá. Jo, a tady nastupuje benzíňák. Není tak choulostivej na nižší teplůtku.[/quote]

Jo, ja som tu spotrebu samozrejme ratal v pripade, ze musis vsetku vodu ziskavat rozpustanim snehu.

PříspěvekNapsal: čtv led 17, 2008 19:28
od sobb
Rujir píše:Jo, ja som tu spotrebu samozrejme ratal v pripade, ze musis vsetku vodu ziskavat rozpustanim snehu.

Samozřejmě se snažím využívat tekoucí vodu, ale to se v zimě zadaří nepříliš často .... další varianta je využívání slunečního záření - přes poledne se dá svádět voda z natávajícího sněhu, nebo nacpeme sníh do lahví a za něj černou EVAzotku ... ale je to třeba hlídat, jednou jsme nechali sluníčko, PETku a karimatku bez dozoru ... a vznikly krásné nataveniny :(( :twisted: