Pokec o letectví :)
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
Re: Pokec o letectví :)
od šíp » pon dub 19, 2010 7:22
Práva cestujících v letecké dopravě
Jaká jsou práva cestujících v letecké přepravě
Nenechte se jako cestující oškubat
Jaká práva mají cestující v letecké přepravě
Práva cestujících
Re: Pokec o letectví :)
od conny » pon dub 19, 2010 7:59
kazdopadne podla vcerajsich sprav uz sefom aeroliniek situacia poriadne lezie na nervy a lufthansa a KLM si spravili testovacie lety, tak snad nam to uz zasa pustia.
-
conny - inventář fóra
- Příspěvky: 3445
- Registrován: úte zář 19, 2006 12:34
- Bydliště: Praha - zbohom kopecky
Re: Pokec o letectví :)
od mike » úte čer 3, 2014 2:04
Letam rad (kdyz to neni moc dlouhe) a v letadle se nebojim. Clanek o pet let stare katastrofe Airbusu Air France mne ale trochu vydesil. Timhle:
Piloti byli totálně zmateni. "Co se sakra děje? Vůbec to nechápu," komentoval Robert. Na své řídicí páce totiž necítil, co dělá jeho řídící kolega. V airbusech, kde jsou všechny pokyny pilota převáděny dál přes počítač, totiž nejsou řídicí páky obou pilotů mechanicky propojené.
...
Řízení se znovu ujal Robert a možná ve snaze vyzkoušet cokoli potlačil, jenomže druhý pilot Bonin svou páku nepustil. Počítač tedy oba vstupy zprůměroval a letadlo stále mířilo nosem vzhůru.
Prijde mi to uplne silene. Jeden nezkuseny pilot zpanikari a celou dobu pritahuje (cimz je vlastne vsechny zabil), druhy spravne potlaci a pocitac to zprumeruje? Takove rizeni mohl navrhnout jen Francouz. Aspon doufam. Vzdyt to nedava smysl v zadne situaci. Bud do dela spravne jeden nebo druhy, ale urcite nebude spravne neco mezi. Nejde o hlasovani, ale o rizeni.
Starsi letadla mela rizeni mechanicky propojena, takze piloti vedeli, co dela ten druhy a mohli si pomahat, coz bylo nekdy u mechanickeho (hydraulickeho) rizeni potreba. U elektronickeho neni, a tak by melo smysl bud jedno rizeni odpojit nebo pouzit neco jako force feeback u pocitacovych her. Nebo aspon dat nejak vedet (alarm), ze se o rizeni perou.
Doufam, ze s tim od te doby neco udelali, ale s Air France radej nepoletim (ono pry stejne neni o co stat ).
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od Indy » úte čer 3, 2014 4:12
na uvahy ze pri fly by wire(elektroimpulsnim rizeni) dosud nikdo neresil nesoulad ovladani mezi piloty se prosim vykasli. to je celkem prvni vec ktera se resi.. napr zablokovany ovladac atd atd.
vim je airbus a timpdem dilo francouzu ale kdyby to bylo takhle tak maji statistiku nehodovosti inverzni.!!!
krome toho rizeni se predava. povelem napr 'my controls'... to jen historickych dobach by se s tim rvali oba protoze potrebne sily mohly byt mimo moznosti jednotlivce.
jinak trvam na tom ze dnesni fly by wire ma zpetnou vazbu ovladacich sil.
Re: Pokec o letectví :)
od mike » úte čer 3, 2014 5:07
Indy píše:vim je airbus a timpdem dilo francouzu ale kdyby to bylo takhle tak maji statistiku nehodovosti inverzni.!!!
Proc? Takove situace se bezne nestavaji a jak pises, rizeni se predava. Ono by to ani jinak nemelo smysl. V tomhle pripade druhy pilot zrejme zpanikaril a zustal v kreci, takze tahal za paku i kdyz nemel. Stress, panika a pud sebezachovy.
Indy píše:jinak trvam na tom ze dnesni fly by wire ma zpetnou vazbu ovladacich sil.
Vsak pisu, ze bych cekal force feedback, proto mne to tak prekvapilo.
Tak jsem si v rychlosti prolitl popis nehody na Wiki a vypada, ze je to doopravdy jak se v clanku pise.
On 28 April 2012 in The Daily Telegraph, the British journalist Nick Ross published a comparison of Airbus and Boeing flight controls; unlike the control yoke used on Boeing flight decks, the Airbus side stick controls give no sensory or tactile and little visual feedback to the second pilot. Ross reasoned that this might - in part - explain why the handling pilot's fatal nose-up inputs were not countermanded by his two colleagues.[237][238] Nick Ross's thesis was also broadcast in the US.[239]
In a July 2012 CBS report, Chesley Sullenberger suggested that the design of the Airbus cockpit might have been a factor in the accident. The flight controls are not linked between the two pilot seats, and the left seat pilot, who believed he had taken over control of the plane, was not aware that the right seat pilot had continued to hold the stick back which overrode his own control.[240][241]
No, ja jsem se vzdycky lip citil v Boeingu a nejen proto, ze jsou pohodlnejsi. Zabozroutum neverit.
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od mike » úte čer 3, 2014 5:46
As Captain King points out, a belief in automation and the elegantly simple side sticks in particular, is integral to the Airbus design philosophy: “You would have to build in artificial feedback – that would be a huge modification.”
A z tohodle, ze si nevsimli a ani moc nemohli vsimnout, co zpanikareny kolega provadi:
But the fact that the second pilot’s stick stays in neutral whatever the input to the other is not a good thing. As King concedes: “It’s not immediately apparent to one pilot what the other may be doing with the control stick, unless he makes a big effort to look across to the other side of the flight deck, which is not easy. In any case, the side stick is held back for only a few seconds, so you have to see the action being taken.”
Thus it was that even when Bonin had the A330’s nose pointed upward during the fatal stall, his colleagues failed to comprehend what was going on.
Taky tam pisou, ze Boeingy to maji jinak. Tomuhle rikam zdravy selsky rozum:
Boeing has always begged to differ, persisting with conventional controls on its fly-by-wire aircraft, including the new 787 Dreamliner, introduced into service this year. Boeing’s cluttering and old-fashioned levers still have to be pushed and turned like the old mechanical ones, even though they only send electronic impulses to computers. They need to be held in place for a climb or a turn to be accomplished, which some pilots think is archaic and distracting.
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od mike » úte čer 3, 2014 6:36
Cteni je to dost silene. A potvrzuje vsechno, co bylo receno vyse a v puvodnim clanku z Technetu. Zadna zpetna vazba a pocitac opravdu prumeroval vstupy.
Unlike the control yokes of a Boeing jetliner, the side sticks on an Airbus are "asynchronous"—that is, they move independently. "If the person in the right seat is pulling back on the joystick, the person in the left seat doesn't feel it," says Dr. David Esser, a professor of aeronautical science at Embry-Riddle Aeronautical University. "Their stick doesn't move just because the other one does, unlike the old-fashioned mechanical systems like you find in small planes, where if you turn one, the [other] one turns the same way." Robert has no idea that, despite their conversation about descending, Bonin has continued to pull back on the side stick.
As the plane approaches 10,000 feet, Robert tries to take back the controls, and pushes forward on the stick, but the plane is in "dual input" mode, and so the system averages his inputs with those of Bonin, who continues to pull back.
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od Indy » úte čer 3, 2014 7:33
kapitan ma override. minimalne. ale pricina katastrofy byla jina thle patri mezi spolupusobici faktory.
jeste si uvedomte ze litali jen na tomhle. i samotny typovy preskoleni by melo stacit. rozdily mezi jednotlivymi typy jsou dost zasadni.
linkuj clanky prosim. bo tomu tak nejak moc neverim.
a to ze jde na ovladacich prvkach provest cokoliv bez vazby na akce druhych controls neznamena ze neni zpetna vazba...
Re: Pokec o letectví :)
od mike » úte čer 3, 2014 16:00
Indy píše:prumerovat vstupy dvou pilotu je blbost.
Ano, vsak to pisu od zacatku.
Indy píše:linkuj clanky prosim. bo tomu tak nejak moc neverim.
Linkuju. Nahore mas linky na tri clanky, ted jsem je pro jistotu zvyraznil.
Indy píše:a to ze jde na ovladacich prvkach provest cokoliv bez vazby na akce druhych controls neznamena ze neni zpetna vazba...
Jasne, ale oni tam pisou, ze zpetna vazba neni.
Hele, ja si to nevymyslim, neco tak sileneho by mne ani nenapadlo. Jsem to snad ani nemel cist, ted se mozna v Airbusech zacnu bat.
Stejne je zajimave, jak instinkty funguji. Boeingy na mne vzdycky pusobily tak nejak solidneji a spolehliveji. Naposled jsem pres ocean letel 747 tam a A380 zpatky. Jumbo bylo tak 40 let stare, ale letelo se mi v nem lip. Airbus byl novy, moderni, ale takovy nejaky sterilni a ne moc pohodlny. Jumbo bylo utulne. I z venku vypadaji uplne jinak. 747 je elegantni, A380 je jen bachrate monstrum. Blbe je, ze si clovek obvykle nemuze vybirat...
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » ned srp 31, 2014 19:05
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pon zář 1, 2014 5:53
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od Lipon » pon zář 1, 2014 9:45
- Lipon
- inventář fóra
- Příspěvky: 4912
- Registrován: úte pro 7, 2004 9:25
- Bydliště: furt něgde ...
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pon zář 1, 2014 16:37
(+ nejsou tady -téměř - žádné koukatelné kozy volně na pastvě...)
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od ratel » úte zář 2, 2014 8:28
mike píše: Blbe je, ze si clovek obvykle nemuze vybirat...
bud rad ze muzes letet, k nam (OSR) na vesnici na vychode uz nelita z civilizovanych zemi skoro nic. Doporucuju let SAABem 340. To se pak citis v jakemkoli jinem letadle jako na zaoceanske lodi.
-
ratel - účastník
- Příspěvky: 638
- Registrován: ned led 5, 2014 21:48
- Bydliště: pod Ondřejníkem
Re: Pokec o letectví :)
od tulak » čtv zář 4, 2014 19:08
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » čtv zář 4, 2014 19:36
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od ratel » čtv zář 4, 2014 20:52
-
ratel - účastník
- Příspěvky: 638
- Registrován: ned led 5, 2014 21:48
- Bydliště: pod Ondřejníkem
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pát zář 5, 2014 6:24
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od ratel » pát zář 5, 2014 9:39
Pro pracovni cesty ( pokud nepocitam spojene vikendove vylety a pak sluzebka ) to je nepouzitelne.
Důvod: zbytecna citace celeho predchoziho prispevku
-
ratel - účastník
- Příspěvky: 638
- Registrován: ned led 5, 2014 21:48
- Bydliště: pod Ondřejníkem
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pát zář 5, 2014 9:54
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od mike » pát zář 5, 2014 15:22
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pát zář 5, 2014 15:29
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od mike » pát zář 5, 2014 15:35
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Re: Pokec o letectví :)
od ratel » pát zář 5, 2014 19:47
Letel jsem se dvema prestupy - Viden a Stocholm, pri odbaveni jsem se ujistil ze kufr poleti sam az do cile. Ve Stockholmu jsem se trochu spletl, chvili bloudil a pak nesel do transferu ale ven kolem pasu se zavazadly. A rikam si, hm tady ma nekdo stejny kufr jako ja (mam kanarkove zluty neznicitelny klasicky samsonite, takovou dost neprehlednutelnou barvu, druhy stejny jsem jeste nevidel). Jo - a byl to on, ten muj . Pritom uz mel byt v letadle do cilove destinace. Tak jsem ho chvilku nechal krouzit - jestli se s nim nahodou nebude neco dit, ale po trech kolech uz tam byl sam, Tak jsem ho vzal a sel k prepazce SASu. Nechal jsem ho na zemi aby nebyl videt, ukazal babe u prepazky palubni listek s nalepkou a ptam se jestli podle nalepky poleti kufr sam dal nebo si ho mam nechat znova odbavit. Ona se na mne podivala pohrdave, pravila ze samozrejme poleti sam az na konec. V te chvili jsem ji dal kufr na pas a nerekl ani slovo. Ona se asi 4x omluvila, vzala kufr a zmizela. Doletel na misto se mnou. . Omluvou budiz mozna to, ze to byl asi uplne posledni let ze Stockholmu okolo pulnoci a vsichni uz byli asi opili nebo unaveni. Ale kdybych se nemotal jak vesnican po letisti, tak jsem ho treba uz nevidel.
-
ratel - účastník
- Příspěvky: 638
- Registrován: ned led 5, 2014 21:48
- Bydliště: pod Ondřejníkem
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » pát zář 5, 2014 19:51
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od mike » pát zář 5, 2014 19:56
Zavazadlo se sice muze zpozdit nebo ztratit kdekoliv, ale jde o pravdepodobnost a ta na letisti zalezi. To co jsem psal byla souhrnna zkusenost par desitek lidi pri letech stejnym smerem, jestli chces vetsi vzorek, staci pohledat na Netu. Ale pak uz mozna pres CDG nebudes chtit nikdy letet
@pp: vidis, litat k mori ti evidentne nesvedci
-
mike - Moderátor
- Příspěvky: 49421
- Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
Pokec o letectví :)
od Lipon » sob zář 6, 2014 7:26
- Lipon
- inventář fóra
- Příspěvky: 4912
- Registrován: úte pro 7, 2004 9:25
- Bydliště: furt něgde ...
Re: Pokec o letectví :)
od pavproch » čtv zář 8, 2016 16:57
-
pavproch - outdoor maniak
- Příspěvky: 28310
- Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
- Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)
Re: Pokec o letectví :)
od vonkreuz » čtv zář 8, 2016 19:31
Např. Pilot Gimly glideru letal na větroni L-13 Blaník. Kdyz zpomaloval skluzem před přistáním, aby snížil rychlost, tak vrtule pomocného el. systemu (který pohanel i trochu te hydrauliky), se dostala do "vzdušného stinu" což vedlo k poklesu hydraulického tlaku a letadlo bylo tím méně ovladatelne...
Kefalín, tyhle starosti pusťte z hlavy. Lidí je na světě jako sraček.
Hodnota života je přehnaná. Popeláři pro lidi dělají více než ti z horské služby.
Prarodiče současné generace si hřáli nohy v kravském lejnu a boty byl nejdražší majetek. Proto jsou boty tak sledované.
-
vonkreuz - Moderátor
- Příspěvky: 9590
- Registrován: sob bře 1, 2008 21:37
- Bydliště: Co by cepínem dohodil a nemetodicky v mačkách do hor došel...