pokec o autech

o všem možném, co se zrovna nehodí do žádné jiné kategorie

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » stř pro 22, 2021 18:12

24.000 x MW = kolik bude potřeba Jetelínů? Kdo to zaplatí?
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » stř pro 22, 2021 18:18

A ty MW budou potreba porad? Nebo se to spis rozlozi a celkova spotreba bude odpovidat kapacite baterek? Pocitej znovu a lepe ;-)

Ono to asi nema cenu. Svet je plny lidi, co dokazou jasne a presvedcive zduvodnit, proc neco nejde. Ale obcas se najde blbec, ktery to nevi a udela to. Treba Musk :twisted:
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » stř pro 22, 2021 18:27

Jeste dodam. Mam doma 3x25 A jistic. Stejne, jako vetsina bytu, v barakach bude vic. Co myslis, ze by se stalo, kdyby je vsichni najednou vyuzili na maximum? Ze by to nase elektrarny ustaly?

Podobne s Internetem. Dal by se spocitat soucet maximalnich rychlosti vsech pripojek a porovnat s kapacitou paternich linek. Kolik myslis, ze by byl pomer? 10:1, 100:1, 1000:1 nebo jeste vic? Cimz chci rict, ze se naprosto bezne pocita s rozlozenim zateze a jejim nevyuzitim na maximum. Kdyz to maximum na chvili potrebujes, tak ho i dostanes, ale jen diky tomu, ze ho v tu chvili nepotrebujou vsichni nebo i hodne lidi.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » stř pro 22, 2021 18:36

Současnost využití těch 24.000 stanic je samozřejmě otázkou, aktuálně je v CZ řádově 500 nabíjecích stanic, kdo postaví a zaplatí těch zbývajících 23.5tis (nebo kolik)? Současné elektrárny nějak zvládají obsloužit 10mil čechů včetně těch 500 stanic (z toho jen pár je rychlonabíjkeček = megawattových), ale až jich bude (řádově) víc, spotřeba elektrřiny (řádově?) naroste a budou potřeba nové Jetelíny. Tečka.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » stř pro 22, 2021 18:46

Kdo postavil a zaplatil tech 8000 benzinek? ;-) Proc by to melo byt jine? Nabijecky zaplati a nainstaluje majitel. Protoze/az se mu to vyplati. Takze postupne, jak bude eletroaut pribyvat. Ty benzinky se taky neobjevily pres noc.

S tou spotrebou... opravdu si to spocitej. Zas tak tezke to neni. Pocet aut, kapacita baterek a za jak dlouho ji prumerne projezdi. Dalo by se to spocitat i ze spotreby benzinu a nafty nasobene vhodnym koeficientem. Nemam nejmensi tuseni, co vyjde, protoze je mi to fuk. Jestli bude (s)potreba kvuli tomu razantne stoupat, tak se ty nove elektrarny proste postavi. Protoze se to vyplati.

No a jinak je to klasika. Kdo chce hleda zpusoby, kdo nechce, hleda duvody. Ty tecko :twisted:
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod AlexBeck » stř pro 22, 2021 19:22

1000km denně jezdí naprostý zlomek lidí. Hlavně v ČR kde je průměrně stáří aut 15 let = nespolehlivost. Pri cestách "okolo komínů" nepodstatná to věc.

Auta na plyn např CNG mají taky dojezd jen okolo 300km a pidi benzínovou nádrž. U LPG, který např na Slovensku je stále populární ( dráhy benal) mají už řidiči trénink v krátkých dojezdech a částem tankování :mrgreen:

Nastat elektro boom tak uvidíš kolik se najde investorů. Nemuseli by vymýšlet blbosti jako přimíchávani eko složky do paliva. Kdy nešlo o ekologii,ale jen zájem se přiživit na prodeji paliv.
Uživatelský avatar
AlexBeck
účastník
účastník
 
Příspěvky: 281
Registrován: úte črc 30, 2013 11:45

Re: pokec o autech

Příspěvekod Hafi » stř pro 22, 2021 21:46

pavproch píše:kdybych měl kde/jak nabíjet - doma sem na konci rozvodné (slabé) větve, když zapnu cirkulárku, začnou mi zhasínat žárovky.

afaik wallbox, tj. domácí baterie by s tímto neměla mít problém a ještě by ti vyřešila problém s cirkulárkou
Uživatelský avatar
Hafi
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 8425
Registrován: pát led 5, 2007 10:28
Bydliště: Už zas Praha :-(

pokec o autech

Příspěvekod Kjuba » stř pro 22, 2021 22:54

No, tohle je pro mě zcela neprobádané vlákno, protože autům nerozumím a v podstatě mne nezajímají, ale stejně to sem napíšu.

Já sice celkem rozumím tomu názoru, co tu prezentuje Mike. Ano, těžko si umím představit, kam by se celá věc posunula přirozeným vývojem za 10,20,50 let. Potud souhlasím. S čím mám ale problém jsou dvě věci.

Za prvé. To,co píše Mike by platilo za předpokladu přirozeného vývoje, kdy se současný stav (nafta+benzín) stane překonaným a postupně ho nahradí nová technologie, která vzejde jako vítěz všech alternativních druhů pohonu. Ale tohle teda pánové, dle mě, je na hony vzdálené současné situaci. Tady už nejde o to, která technologie je nejlepší. Eurobyrokrat již rozhodl a nastavil pravidla tak, že jinak, než cestou elektromobility to nepůjde. Pokud vím, tak velké automobilky v podstatě zabalily vývoje jiných druhů pohonu, protože je dáno shora, že usměrněný tok elektronů je ta pravá víra. Takže žádný přirozený vývoj a volná soutěž technologií se nekoná. Dané prostředí volné soutěže je tedy tímto silně pokřiveno.

Za druhé. Je podružné, jak se technologicky vyřeší to dobíjení. To si představit umím. Že nebude třeba až tolik dobíjecích míst, že se zlepší kapacita baterek, množství energie v 1kg baterie, že někdo prostě zakope ty desetitisíce km nových kabelů do země. Že se najde způsob, jak to dobíjet menším výkonem přes noc, (ideálně ze zásuvky s využitím stávající infrastruktury), apod. Tomu všemu věřím.

Ale ať mi někdo vysvětlí, jak chce někdo tu energii vyrobit. Samozřejmě "sluníčkovským" a "Zemizachraňujícím" způsobem. Tedy těžko pomocí spalování fosilu, jádra a ideálně energií lásky k přírodě a bližnímu svému nebo energií vůně kopretin. Protože:

1. Sluncem to zatím nedáme. Panely jsou blízko fyzikálním limitům a jsou neekologické a na značné části povrchu Zeměplanety neefektivní.

2. Větrem už určitě ne. To už jsme se v podstatě přesvědčili (viz. Německo, Holansko). Třeba teď je problém s tím, že málo fouká, není elektrika na topení, zima na krku a jsou problémy s dodávkami plynu z Ruska a reálně hrozí, že si část EU nezatopí tak, jak by chtěla.

3. Na fůzní energii to teda taky nevypadá. Fyzici nám posledních 30 let říkají,že ještě 5-10 let. A současné nejoptimističtější odhady říkají, i přes velké pokroky při práci s plazmatem v posledních letech, že cca 2040-50. Btw. jak dlouho se staví ITER, chlouba to EU?

Dle mě je to, za daných podmínek v naší situaci, kdy spotřeba elektrické energie roste dramaticky meziročně i bez elektromobility, možná dobrá myšlenka. Ale je bohužel realizována zčásti lidmi, kteří v tom vidí jen byznys s emisními povolenkami (Tesla a Musk) a většinově byrokratickým aparátem, který jen realizuje vlhké sny politické smetánky ve snaze udržet se u moci. Mi přijde, že celý green deal je víceméně politický projekt lidí, které nějaké praktické provedení věci až tak nazajímá. Jsou nad věcí a jde jen o proklamaci a politické prohlášení. Něco jako, že se do konce desetiletí budeme my, Američané, procházet na Měsíci. Sice to tenkrát vyšlo, ale mělo z toho plno lidí hodně dlouho špatné spaní. Jenže tohle, obávám se, nevyjde.

Ale jinak mě je teda úplně u zadele, na co bude jezdit moje auto za 20 let. Pokud ho teda ještě budu mít. Protože je klidně možný, že až se přijde na to, že vize nevyšla, vyřeší to byrokrat úplně jednoduše. Řekne že auto je luxus, že aut je tolik, že je to již dále neudržitelné, že to naší matičku Zemi tuze bolí a že jediné řešení je lidem ty auta sebrat a nabídnout jim jiný druh cestování. Ideálně moderní, ekologickou Zemi zachraňující veřejnou dopravu. Jo, ty chceš do Itálie na lyže? Jo, jasně, jezdí to každou sudou středu v lichým měsíci v přestupném roce. Pošli si žádost. My ji posoudíme a dáme buď souhlasné nebo zamítavé rozhodnutí.

Tak a teď mi naložte, co se do mě vejde.:-)
Kjuba
účastník
účastník
 
Příspěvky: 813
Registrován: úte dub 29, 2014 20:49

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » stř pro 22, 2021 23:43

Mne se taky zpusob protlacovani elektromobility nelibi a o green dealu nechci vubec psat, abych nebyl sprosty. Diskuse vyse ale byla o necem jinem, o vyvoji technologie. Pricemz nejde o soutez se spalovacimi motory, v tom mas pravdu, ale ciste o vyvoj elektromobilu jako takovych. Prirozeny vyvoj by sel urcite pomaleji, ale tim vic se posiluji nase argumenty. Automobilky uz nevidi ve spalovacich motorech budoucnost, a tak se vrhly na vyvoj elektroaut. Ze jim to bylo vnuceno je jina vec, ale kdyz vezmes jen technicke hledisko, tak ten vyvoj pujde rychle.

Kde se ta energie vezme je zajimava otazka. Zkusil jsem letmo spocitat, kolik ji bude potreba. Vzal jsem mesicni spotrebu motoroveho benzinu a nafty, z toho energii, ktera je v nich obsazene a prepocital na elektrinu. Vyslo mi asi 8 GW, coz jsou 4 Temeliny. Nevylucuju ovsem, ze jsem se seknul v radech a to klidne o mnoho radu. Muzete to nekdo prepocitat? Nebo najit? Tohle uz urcite nekdo pocital.

Osobne si myslim, ze se pujde cestou jadernych elektraren. Odpor k nim je naprosto iracionalni a z hlediska ekologie je to snad nejcistsi zdroj. Energie potreba bude a vyhraje ten, kdo ji bude mit. I tem Nemcum to nakonec dojde i kdyz oni umi byt ve svem fanatismu natvrdli dost. Dalsi, ale spis pomocna moznost, je akumulace. Jestli se ji podari nejak rozumne vyresit, tak to hodne pomuze s problemem nespolehlivych "ekologickych" zdroju, ktere vyrabeji elektrinu, kdyz ji nepotrebujeme a nevyrabeji, kdyz potrebujeme. S akumulaci muzou pomoct i ta eletroauta, kdyz se budou spravne vyuzivat, k cemuz zas pomuze IT. Rizeni toku energie, lepsi zapojeni malych zdroju...

Nebo jina moznost. Vsechna ta ropa, co se ted v autech spali. Nesla by treba spalit nejak ekologicteji? Neco jako palivove clanky, ale ve velkem jako elektrarna.

Ja si proste myslim, ze se to nejak vyvine. Neblbne cely svet, ale hlavne Evropa a az kvuli tomu zacne zaostavat, tak snad prevazi realiste. Pravda, nevim, kde se ve mne bere ten optimismus :twisted:
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » čtv pro 23, 2021 14:20

Tady něco počítali
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » čtv pro 23, 2021 16:16

Ha, Kasik s Laznovskym, zname firmy :twisted: Super, myslim, ze clanek pekne odpovida na Kjubovy dotazy. Zadna tragedie a pri postupnem narustu by se to melo v pohode zvladnout.

Se svym vypoctem jsem se tedy v radech nesekl. Vyslo jim 1.5 Temelina navic, zatimco mne 4, oni ale pocitali jen osobni auta, ja veskerou spotrebu motoroveho benzinu a nafty, z cehoz nafta tvorila vetsinu (asi 2/3) a z toho bude vetsina na nakladaky. Takze to sice pocitali uplne jinak, ale vysledek podobny, to je potesujici :)
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » čtv pro 23, 2021 16:20

Hrubá čísla: 1,5 Jetelína = 200+ miliard, 4 Jetelíny = aspoň 700 miliard
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » čtv pro 23, 2021 16:27

A? Vsak se to zaplati, ridici prestanou utracet za uhlovodiky a budou platit za elektrinu. Hruby vypocet: pri 100 % eletromobilite vychazi K&L 22.4 TWh za rok, aktualni cena za silovou eletrinu je 3600 za MWh, coz mi dava nejakych 80 miliard za rok. Tvych 200 miliard by se vratilo za 2.5 roku, coz by byla fantasticka navratnost.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » čtv pro 23, 2021 16:33

Jenomže to není jenom nový Jetelín, to je i (zčásti) nová = silnější rozvodná soustava a x tisíc dobíjecích stanic. Netvrdím, že se to (časem) nezaplatí, ale investice musí někdo uhradit hned (já vím, půjčky a úvěry a dotace). Mně to prostě furt ekonocmicky neštymuje.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » čtv pro 23, 2021 16:42

Ty se furt tvaris, jako by to melo prijit pres noc nebo aspon za rok. Cetls ten clanek? Vymena bude postupna a popisujou tam, jak by mohl vyvoj vypadat. Mne to smysl dava a nevidim zadny zasadni a neprekonatelny problem. Nabidka/poptavka, cim vetsi bude potreba, tim vic se vyplati do novych zdroju investovat.

Si to priznej, nelibi se ti to a hledas akorat duvody proti.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » čtv pro 23, 2021 16:46

Víš proč semito nelíbí? Protože to chtějí/nařizujou z Bruseli, není to "přirozený vývoj".
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » čtv pro 23, 2021 16:49

Tomu rozumim, mne taky ne. Ale to neznamena, ze si budu vymyslet nerealne duvody, proc to nejde ;-)

BTW, zrovna mi na burze pekne roste Tesla ;-)
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

pokec o autech

Příspěvekod Kjuba » čtv pro 23, 2021 20:36

@pp: Díky za odkaz na článek. Takhle hezky pohromadě jsem to nikde nenašel. Pokud je to pravda, a já nemám důvod si myslel, že si vymýšlejí, tak to opravdu vypadá, že by to mohlo dopadnout. Za předpokladu, že se ta energie vezme nejspíš z jádra.

Co na to ale ekosekta těžko říct. Třeba ti avizovaní Němci sice jsou berani a původně tvrdili, že končí jak s uhlím, tak s jádrem, ale jádro už vzali zpět. Někde jsem o tom četl, že to jen z obnovitelných zdrojů zatím nedají a uvažují o znovuotevření jádra.

No tak teda jo. Uvidíme, jak se to bude realizovat v praxi. Problémy technického rázu tam dle mě jsou, ale ty se asi podaří vyřešit.

No každopádně elektromobilitou se zatím skutečně myslí osobní automobilová doprava. A zatím víceméně jen v Evropě a možná Americe. Kamiony nevím, jestli budou dávat smysl. Přeci jen, baterky jsou těžké, sníží to hmotnost nákladu, dojezd je taky problém. Většině kamionů se točí kola pořád, krom povinných přestávek. A za ty se to teda dle mě nedobije.

No a ostatní doprava, jako třeba lodní, letecká, apod. zatím dle mě bez šance na úspěch.

Btw. jak velké procento že všech těch druhů dopravy připadá na EU a USA osobní auta? Někde jsem četl, že komplet všechna auta na benzín/naftu na světě dohromady se podílejí na celkových emisích cca do 10%? Zbytek průmysl, zemědělství, výroba elektřiny, apod. Pokud ano, tak 100% elektromobilita v EU a USA nedá ani 5%. Částečná elektromobilita ani to ne. Otázka za oblíbeného zlatého bludišťáka je, jestli to za tu cenu stojí.

Ale možná jo. Co já vím.
Kjuba
účastník
účastník
 
Příspěvky: 813
Registrován: úte dub 29, 2014 20:49

Re: pokec o autech

Příspěvekod mike » čtv pro 23, 2021 22:08

Kjuba píše:Pokud ano, tak 100% elektromobilita v EU a USA nedá ani 5%. Částečná elektromobilita ani to ne. Otázka za oblíbeného zlatého bludišťáka je, jestli to za tu cenu stojí.

Z hlediska celkovych emisi je to asi jako zakaz plastovych brcek. Ekofanatici holt neznaji Paretovo pravidlo. Z hlediska kvality zivota to ale plus byt muze. Auta maji znacny vliv na ovzdusi ve mestech, smog, oxidy dusiku... dalsi vec je hluk, moderni auta jsou sice ticha, ale elektromobily jeste tissi. Pak mas vedlejsi efekty vyvoje podobne jako u toho mesicniho programu. Jestli se diky investicim do elektromobilu podari vyvinout lepsi baterky, tak to bude velke plus pro vsechny.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49391
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27
User is Online!

Re: pokec o autech

Příspěvekod AlexBeck » pát pro 24, 2021 5:18

Obrovská výhoda elektra bude "jednoduchý/bezúdržbový" pohon.
To bude tahounem popularity u ojetin. Těch milión věci co hrozí finanční sebevraždou u spalováku se cvrkne na diagnostiku baterie \:D/
Uživatelský avatar
AlexBeck
účastník
účastník
 
Příspěvky: 281
Registrován: úte črc 30, 2013 11:45

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 11:24

AlexBeck píše:Obrovská výhoda elektra bude "jednoduchý/bezúdržbový" pohon.

Stromek nastrojený, dárky zabalené, neska mám restday = sedím u pc, nudím se = zase hledám problémy ref mike :twisted: : Na AF.cz sem (opakovaně) četl, že Tesla (je o ní známo že je s kvalitou na štíru) je nákladově (na provozu ref najeté kilometry) docela bídně - největší položka je nejpozději po 8-mi letech výměna baterek (snížení jejich kapacity stářím = to se bude týkat všech el.mobilů, nejen Tesel) a ta stojí vysoké statisíce koňur. Plus (zase opakovaně) sem i četl, že ani ty elektromotory nejsou věčné - při větším nájezdu (statisíce km) se musí měnit taky.

A nezapomeň na: pneu, filtry a servis HVAC, geometrie + při větším nájezdu brzdy, tlumiče, poloosy, ložiska atd. (= musíš na autě dělat bez ohledu nato, jestli to žere nějakou frakci ropy nebo pálí eletróny). El. mobily (vyšší hmotnost ref baterky) budou dokonce naopak spotřebovávat brzdy, pneu a atlumiče rychleji než auta na benzín/ropáci.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 12:20

zkoumá Teslu Model S z roku 2013. Verze 85 Performance totiž najela 346 756 km, což nizozemský AutoWeek považuje za zajímavý počin. S tím se dá i souhlasit, nicméně aby Tesla takový nájezd zvládla, musel být vyměněn motor i baterie.

jiný Model S, který najel už přes 1 milion kilometrů - baterií a motorů potřeboval hned několik.

Celé tu.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod AlexBeck » pát pro 24, 2021 12:49

Pořád do nákladů kalkulujes naprosto nesmyslnou cenu origo baterie.
Pár let zpět s příchodem Euro 5 a DPF filtrů podobná histerie. Kdo dá 100 000kč za druhý. VW v době pokání dislgejtu ho nabízel za "nákladovýc" 15 000kc. Teď uz sice ne, ale dá se profesionálně vyčistit.

Bavim se o Českém dojíždění vraků. Tudíž nějaké vůle podvozků,vibrace atd nejsou závadou. Auto pořád pojede. Dachna to např postaví na listových pružinách a seš bezúdržbový.
Brzdy jsou u elektriky problém ale obráceně. Jejích nepoužíváním zareznou. Rekuperace brzdné energie. Brzdí se běžně jen motorem :wink:
Uživatelský avatar
AlexBeck
účastník
účastník
 
Příspěvky: 281
Registrován: úte črc 30, 2013 11:45

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 13:13

Můžu se mýlit (opravdu nevím, nezajímám se) ale tipuju, že do el. mobilu jinou než OEM (= drahou) náhradní baterii neseženeš (už třeba jen proto, že každý el. mobil ji má jinou, nesdílejí je).

Taky nevím, jestli běžný servis el. mobilu může udělat Franta z garáže, jestli součástí není nějaká diagnostika / programování apod, co zvládnou jen autorizáky.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod AlexBeck » pát pro 24, 2021 13:20

Teď asi ne. Kolik je zájemců o výměnu baterie? Až bude poptávka...

Tesla je jinak amatérská premiovka. Běžně automobilky se nebudou muset učit stavět auto.

Zajímavé video je např toto od Martina Vaculíka a hjundej kona https://youtu.be/4J3NYQUILGM
Uživatelský avatar
AlexBeck
účastník
účastník
 
Příspěvky: 281
Registrován: úte črc 30, 2013 11:45

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 13:28

Kuju, sem to očuměl, kolem 15-té minuty tam je opravdu nějaká OEM/profi diagnostika, co (zřejmě) nebude umět Franta z garáže.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 13:47

Bez započítání životnosti motoru, automobilka Volkswagen u svých elektrických vozů spočítala úsporu na servisních nákladech až 35%. Kromě finanční úspory se dále jedná i úsporu časovou, protože není potřeba podstupovat ani měření emisí, ani časté návštěvy v servisu.

Celé tu - je to ale imho dost tendenční.

Čili bezúdržbové ne, nižší náklady na údržbu (zřejmě) ano.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod pavproch » pát pro 24, 2021 13:57

Zajímavý úhel pohledu (ale k thémě el. mobilů).

El. mobily neznám, nezajímám se, ale tohle by mě teda nenapadlo, že (díky končící baterce) "slimák" - např. noťas nebo mobil pracujou stále stejně rychle až do (téměř) úplného vybití baterky.
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28277
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: pokec o autech

Příspěvekod AlexBeck » ned pro 26, 2021 20:39

:D
Je třeba definovat novou profesi. Je to tedy spíše juniorská pozice a obecně se hodí pro trpělivé lidi, kterým nevadí čekat. Říkejme tomu člověku „asistent progresivní mobility“. Protože existují automobilky, které mají potřebu své výrobky pojmenovávat, jako když kočka chodí po psacím stroji, budeme mu říkat jen poskoq.

Na cestu do Berlína bude třeba tři Enyaqy a dva poskoqy za předpokladu, že všechno funguje na 100%.


https://dfens-cz.com/enyaqem-do-berlina-kein-problem/
Uživatelský avatar
AlexBeck
účastník
účastník
 
Příspěvky: 281
Registrován: úte črc 30, 2013 11:45

Re: pokec o autech

Příspěvekod lojzmen » pon pro 27, 2021 0:00

O akumulátorech:
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-cas ... oveku.html
Baterie běžného elektromobilu obsahuje 10kg lithia a 6 kg kobaltu.


A tento článek stojí 20Kč:
https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-cas ... nosti.html
Ale ono vám stačí i to, co je přístupné.
Stratil jsem naději na velký pokrok v akumulaci elektřiny. Problém jsou elektrody.

Akumulátory jsou v podstatě chemické zařízení, v němž, abychom mohli poslat JEDEN elektron do vodičů, musíme přesunout JEDEN atom kovu z místa A do místa B.
Jak primitivní ...
Uživatelský avatar
lojzmen
nadšenec
nadšenec
 
Příspěvky: 1098
Registrován: ned lis 21, 2010 23:58
Bydliště: Ostrava-Poruba

PředchozíDalší

Zpět na Pokec