mike píše:Jenze ja akcni nepocitam, pocitam rozdil proti normalnimu jizdnemu. K akcni doplatek do jednicky koupit nemuzes, na to uz jsem narazil, kdyz mi ji kdesi bez ptani prodali a pak jsme to s pruvodcim slozite resili. "Spravne" reseni je doplatit normalni jizdne do dvojky a k nemu pak 30 % doplatek. Mozna dokonce i tu akcni zahodit a koupit uplne novou, uz si to presne nevzpominam, ale bylo to na hlavu a od te doby si davam pozor, abych omylem akcni nekoupil.
Tohohle se není třeba vůbec bát.
Jsem z Brna. Do Prahy nebo zpět poslední dobou jezdím častěji první třídou než druhou. Zpravidla si koupím tu asi akční, která s IN50 stojí 155 Kč. Když je ve vlaku husto, začátek akademického roku je poznat, přejdu do první třídy a koupím si doplatek za 73 Kč (celkem 228 Kč). Nikdy nebyl jakýkoli problém, normální rutina.
Doplatek není 30 % ale víc, respektive je to 30 % z něčeho jiného, protože pro 1. třídu akční jízdenky nejsou, takže ti prvně seberou tu akční slevu a pak ještě přidaj 30 %.
V tomto smyslu máš pravdu. Ale nic zahazovat nemusíš, a ani mi to nepřijde na hlavu.
Pokud jedu v největší špičce, koupím si rovnou první třídu za 228 Kč. Kupovat pro cestu Praha-Brno/Brno-Praha neakční jízdenku 2. třídy naceněnou podle kilometrů mě nikdy nenapadlo, ale jsem si skoro jistý, že by stála necelých 180 Kč. Aby s 30% doplatkem za cca 50 Kč byl výsledek opět 228 Kč.
Stačí mít doklad, který tě opravňuje k cestě druhou třídou, a to může být všelicos. Doplatek je pak rozdíl mezi cenou 2. a 1. třídy. Pokud máš slevu, která platí jen ve 2. třídě, tak o ni přijdeš, ale žádný problém s tím není, jen je doplatek o to dražší o co levnější byla ta akční jízdenka.
Můžeš jet na mezinárodní jízdenku (která je dražší než vnitrostátní) z Žiliny přes ValMez do Brna, při přestupu v Hranicích zalézt do 1. třídy a doplatek bude 30 % z ceny vnitrostátní jízdenky Hranice-Brno pro tu INkartu, jakou máš.
Můžeš ve vagonu se žlutým pruhem (jako pán) v Brně přejíždět z Králova Pole na hlavní nádraží s šalinkartou (tramvajenkou) v kapse a s doplatkem ve výši 8 Kč.
Můžeš v rámci IDS JMK s jízdenkou IDS JMK dojet autobusem k železniční stanici, ve vlaku jít do jedničky a koupit doplatek za cenu 30 % jízdného ČD mezi vlakovými stanicemi.
Ovšem pozor, asi jediný háček, tyhle integrované doklady a šalinkarty se berou jako jízdenky do 2. třídy (mluvím o Jižní Moravě jiné zvyklosti neznám), avšak bez INkarty, takže i ten doplatek je pak mastnější. Ale i tohle mi přijde logické.
Pokud člověk plánuje jet 1. třídou, levnější bude si v autobuse cvaknout lístek jen do železniční stanice, a pro cestu vlakem si koupit ČD lístek a uplatnit slevu na INkartu. S IN50 to občas platí i pro 2. třídu. S IN100 vždy.
S výjimkou posledního příkladu mám všechno úspěšně vyzkoušeno na vlastní kůži. Ten poslední ne, ale na ten jsem se schválně ptal paní průvodčí, hned jak zlevnili doplatky a já začal 1. třídu občas využívat.
Nejsložitější případ jsem zažil, když jsem jel z Brna hln na Vysočinu. Protože mám šalinkartu, jízdenku jsem si koupil až z Králova Pole. Jelikož na nástupišti bylo husto, šel jsem do jedničky. V prvním případě mě průvodčí nechal jet 1. třídou do KrPole načerno, což bylo ještě lehké. Ve druhém případě byl průvodčí poctivější a prodal mi tedy dva doplatky, jeden k šalinkartě bez INkarty z hlavního do KrPole za zmíněných 8 Kč a druhý z Králova Pole do HavlBrodu s IN25. Ale žádné řeči neměl, jen to trvalo dvakrát déle.
Od té doby, co mám IN50, si většinou kupuji jízdenku už z hlavního, i když bych mohl až z KrPole, tak se mi to už nestává. Teď to mám dražší jen o pár korun, a pokud bych si chtěl koupit doplatek, tak se navíc karta obrátí.