Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

o všem možném, co se zrovna nehodí do žádné jiné kategorie

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Dromedaro » pát dub 21, 2023 10:54

ChatGPT je ta umělá inteligence o které teď všichni mluví?
Dromedaro
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 4361
Registrován: pát bře 27, 2020 8:20

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » pát dub 21, 2023 12:06

Asi jo. (Ja tam nemam registraci a nechce se mi tam davat mail i telefon, abych to zkousel.)

Ale je to jako jakakoliv umela inteligence. Netusim jak zformuloval svuj dotaz mike, ale na formulaci hodne zalezi, stejne tak na tom, co o "pozadi" ChatGPT vi.

Tj. muzes dostat ruznou odpoved na stejnou, resp. jen mirne pozmenenou otazku. No a zrovna u mikove otazce neverim, ze zadal primo v otazce vsechny nutne podminky/znalosti/okolnosti, aby mohl dostat spravnou odpoved. Protoze ta vypada jako odpoved na obecnou otazku, ne na konkretni pripad, presneji na pripad konkretni konstelace zainteresovanych stran.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod irem » pát dub 21, 2023 12:20

Ano, ChatGPT je jedna z tech umelych inteligenci. Prekvapive obcas zvlada odpovidat i na dotazy ze slozitych oblasti.

apuka píše:Jenze ani ChatGPT Ti tady nanapsal, kdo by mel byt za organizaci nahradni dopravy zodpovedni.


mike píše: Pokud dojde k problému, který vede k tomu, že se musí použít náhradní doprava, je stále odpovědností původního dopravce, aby zajistil, že cestující budou dostatečně informováni a aby se jim dostalo odpovídající péče během celé cesty, včetně náhradní dopravy.


Mozna se spravne neorientuju v detailech diskuse vyse, ale co presne je spatneho na tom, ze se zakaznik na veci diva jako zakaznik? Kdyz si u Hudy koupim bundu, ktera se po prvnim desti rozpadne, jsem porad zakaznik Hudy. Ocekavam, ze se postaraji o vyrizeni reklamace a nahrazeni vadneho kusu zbozi, ktere mi prodali. Jako zakaznika me nemuseji zajimat jejich vztahy se smluvnimi dodavateli, prepravnimi spolecnosti atd. Proto jsem zakaznik a platim za to - nechci sama osobne resit, jestli bundu dodavatel sest let skladoval v nevhodnych podminkach nebo letat do Vietnamu, abych vytahala za usi svadlenu, ktera neco udelala spatne.
irem
účastník
účastník
 
Příspěvky: 272
Registrován: čtv kvě 24, 2018 7:14

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » pát dub 21, 2023 19:35

Ja jsem nikde nepsal o tom, ze ten zakaznicky pohled je dobry nebo spatny. Mike ale dela neco uplne jineho nez "bezny zakaznicky pohled" a uplne neco jineho nez Ty pises priklad o Hudy. Jak jsem to , myslim, docela jasne parkrat napsal, tak ted to napisu trochu vulgarneji ale snad jasneji - on nevi, kdo ma organizovat nahradni dopravu, kdo je za ni zodpovedny, ale vi, ze tu organizaci posralo CD.
Ve Tvem prikladu by to cca bylo, ze bys vinil HUDY za to, ze ta bunda je blba, protoze si ji koupil u nich. Kym se to nedokaze, je to krive obvineni, stejne jako u mika. V obou pripadech to samozrejme pravda muze byt, ale tvarit se, ze je to jasne bez dukazu je teda spatne.

Mimochodem, cos daval vedle muj a mikuv (resp. ChatGPT) citat, tak ChatGPT nic nepise o samotne organizaci te dopravy - hlavne v tomto pripade. Protoze on pocita pouze s dopravcem, ale uz ne s prepravcem a spravcem dopravni cesty a rozdelenim ruznych odpovednosti mezi nimi. No a "zajistit" muze znamenat i jen telefonat dopravce na dispecink, ze je treba - ale kdo provozuje dispecing, jakym zpusobem ten dispecing dale organizuje tu nahradni prepravu, jestli sam nebo jeste predanim na "zodpovedne misto", to se nedozvis.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » pát dub 21, 2023 21:31

Dromedaro píše:ChatGPT je ta umělá inteligence o které teď všichni mluví?

Jj. Muzes si s ni pohrat, je to docela zabavne, zajimave a obcas i uzitecne. Akorat bacha, je to takovy vylepseny apuka, jak uz jsem psal jinde ;-) Nastesti hodne vylepseny, treba cesky umi vyrazne lip i kdyz mu obcas taky neco ujede. V chapani vyznamu psaneho textu je mnohem lepsi, jen obcas generuje zbytecne dlouhe odpovedi a casto se opakuje. Coz by vsechno slo, kdyby si nekdy taky nevymyslel a kvuli tomu, ze je lepsi, to zni verohodneji, nez od apuky. Tj. bacha na to, cokoliv dulezitejsiho si chce overit, neni to lepsi Google, ac to tak muze vypadat.

Telefon je potreba jen k registraci, prijde kod v SMS, jinak uz ho to nikdy nechtelo.

apuka píše:Ale je to jako jakakoliv umela inteligence.

Ty se odvazis hodnotit svou dalsi verzi i kdyz nedokazes pochopit ani smysl jednoducheho a pregnantne formulovaneho odstavce, co vygenerovala? :P :D
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » pát dub 21, 2023 21:58

apuka píše:Mimochodem, cos daval vedle muj a mikuv (resp. ChatGPT) citat, tak ChatGPT nic nepise o samotne organizaci te dopravy

Tak ja ti to jeste zjednodusim: je stále odpovědností původního dopravce ... včetně náhradní dopravy. Je uplne jedno, jestli ji primo organizuje nebo si na to najme nekoho jineho, stale je odpovednost na nem. O tom je celou dobu rec.

BTW, je neslusne a buranske psat zenam v muzskem rode, uz te na to upozornuju roky.

Slusne firmy tenhle princip chapou a ridi se jim. Dokonce si myslim, ze i CD a ze kdyby si precetli, co pises, tak by se za tebe stydeli. Zrovna mam takovou zkusenost s PPL. Objednal jsem si monitor a odesilatel ho zabalil do krabice vyrazne vetsi, nez bylo nutne (80 x 60 x 40 cm). Doruceni na parcel shop a ve stredu mi psali, ze ho ve vybrane prodejne kvuli rozmerum nevzali. Zavolal jsem tam tedy a domluvil se s operatorkou na doruceni do jineho, kde meli brat i ty maximalni rozmery (coz je pres metr). Ve ctvrtek se ovsem situace opakovala, nevzali ho ani tam. Opet jsem volal do PPL a resili jsme s operatorem, co s tim. Ptal jsem se, jak se to mohlo stat. Omlouval se a pry se muze ridit jen tim, co obchody pisou na webu a i kdyz tam maji, ze prijimaji i velke balilky a maji misto, tak realita je nekdy jinde a proste to odmitnou. Vyjadril jsem obavu, aby v pripade, ze selze i dalsi vybrany, neposlali balik zpatky. Pry v zadnem pripade, protoze chyba je na jejich strane a je na nich, aby balik dorucili. Coz rekl sam od sebe. S obchody si to vyresi sami pozdeji, maji na to jine oddeleni.

Presne tak to ma fungovat. Problemy sice technicky zavinily obchody, ktere jim poskytly nepravdive informace o kapacite a moznostech, ale to je vec PPL, ne zakaznika. Protoze oni s nima maji smlouvu a taky si to s nima vyresi. A doruceni zakaznikovi zajisti nejak jinak, treba i drazsim zpusobem. Tak to nakonec i dopadlo, dorucili mi to primo domu, coz zaplaceno nebylo. A vubec se chovali velmi slusne a ochotne, vcetne ridice. Takze to sice nebylo uplne jednoduche a zabralo vic casu, nez melo, ale celkovy dojem mam pozitivni. Prave proto, ze chapali svou odpovednost a chovali se podle toho, ac jim do toho hazely vidle cizi obchody.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » pon dub 24, 2023 10:33

Miku, jak Ti mam vysvetli, ze situaci nechapes, nechapes a nechapes... :twisted:. Fakt nemas pravdu (nebbo nemusi mit pravdu, protoze presne nevim, jak to tam u Vas funguje) prakticky v nicem. Stale dokola michas pohled zakaznika se skutecnosti a beres, ze jak si Ty myslis, ze by neco melo fungovat, tak to funguje i ve skutecnosti. Nevim, co do toho tahas PPL, to je uplne jiny pripad. Jak jsem uz jinde psal, PPL ma v podstate hodne jednoduchy typ podnikani, ale s tim, jak je to na draze se to neda vubes srovnat. Vzdyt stale neni jasne, jestli Ty zakoupenim jizdenky v aplikaci CD jsi se stal zakaznikem CD nebo IDS, jestli to byla jizdenka CD nebo IDS (zrovna v sobotu jsem si kupoval na pokladne CD jizdenku do Ostravice (a potom i zpet) na svoji ODISku (karta zdejsiho IDS). Doklad podle tarifu ODIS se nahral na kartu - tak ted jsem mel jizdenku CD nebo ODIS. Na nekterych mistech v CR by to bylo podobne i kdybych pouzil aplikaci a/nebo Inkartu - protoze na danych lokalitach CD nesmi na prepravu v ramci IDS pouzivat vlastni jizdenky podle vlastniho tarifu, jen jizdenky IDS podle tarifu IDS.
Navic se zamysli, i kdybys mel jizdenku CD a vedle Tebe by sedel nekdo, kdo si v automatu nebo trafice koupil jizdenku IDS (upne mimo CD), tak jak se ta situace zmeni, kdyz oba cestujete stejnym vlakem stejnou trasu???

Mozna trochu vice pochopis problematiku, kdyz Ti dam jiny pripad (skutecny, manzelka sedela v jednom z vlaku, ja jsem pro ni jel autem), pricina principialne podobna. Cele to pekne ilustruje slozitost verejneho drazniho (vlastne nejenom drazniho) problemu u nas.

Posledni pracovny den pred prodlouzenym vikendem, cas nekdy kolem 19 hod. Vsechny vlaky ve smeru na OV plne, jsou to casto dlouhe soupravy s moha vagony. Nekde mezi Polomi (ano te Polomi, o ktere v Ladovske zime zpival Nohavica) a Suchdolem nad Odrou strhl vlak trolej, pricemz tam byla zrovna jednokolova preprava kvuli oprave. Tj. jednoduse receno, provoz mezi Hranicemi a Ostravou se totalne zastavil v oubou smerech. Hned uvodni predpoklad byl, ze to zustane uplne stat alespon 4 hodiny.
V Polomi na nadrazi, v polich pred a za stalo mnoho vlaku, pozdeji az od Hranic, spoju byly desitky, celkove uvezneno nekolik tisic lidi. Jedina objizdni trasa, jednokolejka z Hranic do OV pres Valmez se neda pouzit, vetsina vlaku se na ni jednoduse "nevleze", navic ta trat je hodne malo propustna, tolik vlaku nedokaze zvladnout.

No a ted nahradni doprava... Abys byl v obraze, byly tam vlaky CD, Regiojet i Leo, nektere komercni, nektere objednavane a placene Ministerstvem dopravy, nektere objednavane a placene krajem; oblast je soucasti IDOS (int. dopr. system) asi takto:

CD:
SC, EC - mimo ODIS; SC komercni, EC neco objednavka ministerstva, neco mezistatni
IC Opavan - mimo ODIS po OV, v ramci ODIS mezi OV a Opavou, komercni po OV
osobaky - plne v ODIS, objednavka kraje

Leo - vsechny vlaky mimo ODIS, komercni

RJ:
- rychliky z Brna mimo ODIS po Suchdol nad Odrou, v ramci ODIS odtud az do Bohumina, objednavka statu
- rychliky z Prahy mimo ODIS, komercni

Tak a ted se z toho vymotej a zkus vymyslet, kdo ma zabezpecit nahradni dopravu - jeste aby to bylo slozitejsi, kvuli nutnym obratum souprav v cilovych stanicich prakticky nelze pouzit nahr. dopravu jen mezi Polomem (Hranicema) a Suchdolem (a zpet), ze by se tam ty vlaky vybraly opacnym smerem, musi to byt az do Ostravy (resp. i dal). (No a kvuli bezpecnosti se nesmi cestujici pustit ven z vlaku mimo stanici, tj. "z pole" by je spravne meli evakuovat hasici - ale toto je uz ponekud mimo problematiku).

Kdo je tady podle Tebe zodpovedny za zorganizovani nahr. dopravy pro tisice cestujicich? A hlavne, jak to ma byt s placenim? Resp. ktera nahradni doprava muze ktere cestujici odbavovat a ktere ne? Jednotlive typy smluv maji ruzne podminky, jak to tady dat dokopy?

Jestli Te zajima i skutecnost, tak za nejake 2,5 hodiny se podarilo CD (jo, oni se snazili starat hlavne kvuli Pendolinu, IC a mezinarodnimu EC) sehnat JEDEN autobus do Polomi, po nejake dobe jeste jeden - a tot vse. Jizdni doba mezi Polomi a OV, pripadne i se zastavkou alespon v Suchdole, Studence, OV Svinove tak hodina., zpet skoro stejne. (BTW, nejvetsi problem byl, ze byl posledni den pred prodlouzenym vikendem, vetsina autobusaku jezdila cely den, i posilove - a i kdyz potom meli vecer k dipozici svuj bus, nemohli jit ridit, protoze ze zakona nesmi ridit vice nez nejakych 8 hodin a prekroceni se hodne postihuje, nejenom penezne). Jancura a Leo se ani neobtezovali neco shanet, i kdyz par jejich busu jezdilo kolem, pul km od nadrazi - jenze plne.
Vetsina lidi si nakonec zabezpecila odvoz ve vlastni reziii, ale i jen v Polomi nekolik set jich tam zustalo ve vlacich a ti se postupne dostali do OV az davno po pulnoci, kdy alespon hodne omezene povolili obcasny projezd vlaku.

Tady opravdu dobre videt, ze ta zodpovednost fakt neni az tak jednoducha vec. Muzes tyto podminky zkusit zadat do ChabGPT a uvidis, co z nej vyleze.
I proto ja opakovane pisu, ze system dopravy v CR je hodne slozity, neprehledny a v podstate tezko uriditelny. Nikdo poradne netusi, jak se ma prepravovat - a hlavne se nikde nijak neresi nejaka kooperace v pripade problemu.

Az nekdo vytahne Rakousko nebo Nemecko, tak tam sice je par komercnich spoju, ale stale plati, ze je znamy zonovy system prepravy, ktery zahrnuje celou krajinu, jak vlaky, tak i busy. Navazovani je sice casto mizerne (neceka se), ale nahradni doprava je resena (mimo komercni spoje) centralne.
Napr. v Nemecku, jako priklad, mistni vlakove spojeni v Severnim Poryni Westfalsku vykonava hlavne NRW, ne DB, ale i DB tam ma par mistnich vlaku (podle linek, soutezi se na kazdou linku), mnohdy jsou casti linek soubezne, jezdi tam jeho dalkove a mezinarodni spoje - spravcem drahy, ale i prodejcem jizdenek, mistenek, atd. je DB a ona se stara i o pripadnou nahradni dopravu (a ma to i nasmlouvane).
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod milarepa » pon dub 24, 2023 17:33

k té tebou popisované kalamitě jen podotknu, že české dráhy nebyly schopny dát sebemenší informaci o tom na web, žádnou aktualitu o zpoždění, prostě nic......bo jsem zrovna jel na Slovensko do hor nějakým popůlnočním vlakem, měl jsem to natěsno, tak jsem cestou na nádraží ještě kontroloval jestli není nějaké zpoždění, a nic, tak jsem s těžkým báglem sprintoval na vlak, bo to bylo na minutu, no a když jsem se za běhu díval na odjezdovou tabuli, odkud mi to jede, tak mě málem jeblo - můj vlak tam vůbec nebyl, bo tam byly předchozí vlaky, a u nich 300 a více minutová zpoždění.........naštěstí se to po hodině čekání rozjelo, a pak to jezdilo jako metro, co 2 minuty přijel prázdný vlak........jako napsat na web nějakou aktualizaci při takové totální kalamitě by nebylo od věci.....
milarepa
účastník
účastník
 
Příspěvky: 831
Registrován: stř pro 30, 2020 22:01

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » pon dub 24, 2023 19:20

Jo, to mas pravdu. Nejaka informace se jistou dobu objevila na strankach (neboFacebooku/Twitteru???) SZDC, ale dostat se k ni nebylo uplne jednoduche. Navic se to ani neaktualizovalo a nakonec "nekam" zmizelo.

Taky vim dobre, resili jsme to nekolikrat "online" s manzelkou (sedela v Pendolinu nebo IC?) a parkrat rikala, ze ani vlakvedouci, dokonce ani prednosta v Polomi dlouho nic moc nevedeli. Ono na te trati je neskutecne, jak je mizerny, presneji casto zadny signal i kdyz trat prechazi pres docela huste obyvana mista - je jedno, jakeho operatora pouzivas. Mas pravdu i v tom, ze pred pulnoci, kdy jeste netusili, jestli a kdy se to rozjede nektere vlaky z OV dal jednoduse zrusili. Popravde receno, mel jsi asi docela stesti.

Vim, ze ten konkretni pripad byl opravdu extremni, tam se seslo vsechno spatne, co mohlo (jeste i s tim, ze vlak, ktery vlastne strhl trolej jeste projel a o nicem nevedel a te dalsi si jen vypil poradny kalich smuly). Sem to sem dal opravdu kvuli tomu, ze skvele znazornuje tu neprehlednost a absolutne neresene rozdeleni zodpovednosti a spoluprace na narodni urovni.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » pon dub 24, 2023 19:58

apuka píše:Nevim, co do toho tahas PPL, to je uplne jiny pripad. Jak jsem uz jinde psal, PPL ma v podstate hodne jednoduchy typ podnikani, ale s tim, jak je to na draze se to neda vubes srovnat.

S PPL to byl priklad situace, jak se slusna firma stavi k zodpovednosti i za to, co zpusobili jeji smluvni partneri. Kdyz nejsi schopen pochopit neco tak jednoducheho, tak nevidim duvod, proc s tebou dal ztracet cas. Chapu, ze musis mit tezky zivot, kdyz ve vsem vidis neresitelne slozitosti, ale za to ani ja ani nikdo jiny tady nemuzeme. Mohl by sis to tedy poresit se svym psychiatrem a prestat sem postovat sve nekonecne blaboly?
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Hafi » pon dub 24, 2023 23:10

tušíte někdo, jaký maj italský dráhy pravidla pro přerušení jízdy? Můžu si koupit jízdenku z A do C a v B vystoupit, být tam několik hodin a pak dalším vlakem pokračovat dál. Jízdenka není vázána na vlak, vše je v den platnosti.
Ale afaik ČD maj oficiálně vynucené přerušení povolený po 100 ujetých km
Uživatelský avatar
Hafi
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 8429
Registrován: pát led 5, 2007 10:28
Bydliště: Už zas Praha :-(

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » pon dub 24, 2023 23:23

Tusim, ale fakt jen tusim, ze je to OK. Mam ale pocit, ze v Italii jsou ruzni dopravci a ze se to muze lisit. Radej si to zkus najit.

Moje zkusenost z Italie je, ze uz tam skoro vubec nechodi pruvodci, jen na kazde stanici hlasi neco jako ze neoznacena jizdenka je neplatna (ta se oznacuje ve stanici, ale to asi vis). A obcas prijde revizor ji zkontrolovat, zazil jsem.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Hafi » pon dub 24, 2023 23:44

dopravce je státní TrenItalia. Jízdenku mám QR kód v telefonu, to nevím, jak/zda se označuje.
Uživatelský avatar
Hafi
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 8429
Registrován: pát led 5, 2007 10:28
Bydliště: Už zas Praha :-(

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » pon dub 24, 2023 23:50

Aha, tak to taky nevim :) Papirova se oznacuje ve strojku na nadrazi, jsou podobne, jako u nas v tramvajich. Typicky byvaji na nastupistich.

Jakou ma ta jizdenka platnost? Ty papirove mivaly 14 dnu, takze chapu, ze na oznaceni trvali.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » úte dub 25, 2023 12:31

Popravde nevim, ale vypada tak, ze (alespon online) si ani nemuzes koupit z A do C s tim, ze chces jit pres B, proste "pres" jsem nenasel, jak zadat. Tj. nejspise se prodava jizdenka jenom na spojeni z A do C. Co jsem ale v podminkach narychlo nasel, tak oni snad ani nemaji jizdenku, ktera by byla uplne nevazana na zadny vlak, napr. na konkretni cely den.
Na jizdenky typu Basic muzes kolikrat chces si zmenit rezervaci az po hodinu po odjezdu vlaku, ale o preruseni nic nepisou. Z uvedenho duvodu nejspise ani nepotrebujes potvrzovat jizdenku v mobilu. Ale tvrdit to netvrdim.

Najdes podminky, co pisou tady nebo primo na strankach trenitalia.it (i v English).

Jeste muzes napsat do jejich Customer centra, mozna Ti nekdo odpovi i anglicky.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » úte dub 25, 2023 12:42

mike píše:S PPL to byl priklad situace, jak se slusna firma stavi k zodpovednosti i za to, co zpusobili jeji smluvni partneri. Kdyz nejsi schopen pochopit neco tak jednoducheho, tak nevidim duvod, proc s tebou dal ztracet cas.
Hm, uz jsem psal, ze Ty jsi asi v zivote nevidel ponekud slozitejsi dodavatelsko-odberatelske stavy, kdy jsi svazany dohodami na jedne strane a omezenimi (i z tech dohod) na druhe (a treti, ctvrte,...)?

Vzdyt pisu, ze PPL ma jednoduchy biznis s jednoduchymi pravidly, tak si to muze klidne udelat. To je neco, co vubec nemuzes srovnavat s dopravou. Ale toto je Tvuj obecny problem, nechces pochopit, ze ne vsechno jde udelat tak jednoduse, jak si Ty predstavujes (odkazuji na svoji analogii na aproximaci hodne slozite matematicke funkce s mnoha nezavislymi promennymi s jednodussi o nekolika mala promennych - ze nekdy sice dostanes stejny vysledek, ale mnoho veci je uplne mimo).
Viz ten priklad se strzenou troleji, co v plne krase obsahuje vsechno, co v tom muze hrat roli.

Na druhe strane by me zajimalo, jestli bys uplne stejne chvalil PPL, kdyby se stalo Tobe, co me - kdyz mi dodavatel zidle v reakci na reklamaci (chybela jedna packa) obratem chybejici dil poslal PPL-kem. Kdyz se ne a ne neco objevit, ani jsem zadne upozorneni od PPL nedostal, pri reseni s dodavatelem nekomunikovalo PPL ani s nim (se mnou uz vubec ne) a az po nekolika tydnech z nich vyslo, ze se jim ta zasilka rozbila, ale uz po prevzeti, tj. se to ani nedostalo do jejich interniho systemu krome objednavky u dodavatele. (Myslim, ze sveho casu jsem o tom tady psal.) Nejaka omluva ani nahodou. To je taky o tom, "jak se slusna firma stavi k zodpovednosti" :wink:.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » úte dub 25, 2023 16:05

OMG :roll: s PPL to byl priklad, jak to ma realne fungovat. Princip je uplne stejny bez ohledu na slozitost dodavatelsko odberatelskych stavu. Ktere zakaznika vubec nemusi zajimat, protoze on ma smlouvu s jednim dodavatelem a ten je odpovedny za vysledek. Ale to je jak do dubu.

apuka píše:Na druhe strane by me zajimalo, jestli bys uplne stejne chvalil PPL, kdyby se stalo Tobe, co me

Proc bych to mel delat? Chvalil jsem je proto, ze problem zvladli vyresit k me spokojenosti, kdyby nezvladli, tak je klidne dam na blacklist. Tak jednoduche to je.

Ja bohuzel vidim, jak k podobnym uvaham dojdes, analyza pokazeneho kodu je soucasti me prace. Ty jsi pokazeny uplne tragicky, takovy program bych proste smazal a napsal znovu a lepe.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » úte dub 25, 2023 18:38

mike píše:Princip je uplne stejny bez ohledu na slozitost dodavatelsko odberatelskych stavu. Ktere zakaznika vubec nemusi zajimat, protoze on ma smlouvu s jednim dodavatelem a ten je odpovedny za vysledek. Ale to je jak do dubu.
Houbelec je princip ten samy.
A opravdu je to jako do dubu. Jsi slepy, hluchy, co semTi nehodi, nechces slyset a videt.

Jsi si opravdu jisty, ze je to nutne smlouva s jednym dodavatelem? Proc si to myslis a se kterym? Ze sis koupil jizdenku v Aplikaci MujVlak? I kdyby to byla ve skutecnosti jizdenka IDSK? Ze jsi cestoval vlakem CD i kdyby byl prepravce IDSK?

Kdyby sis koupil v aplikaci PID na Vasi Litacku vicezonovou jizdenku na stejnou trasu a taky bys jel vlakem CD, tak se ta "smlouva s jednm dodavatelem" zmeni podle Tebe jak? Stejne tak muzes mit zonovou jizdenku IDSK.
A jak se to projevi, kdybys kousek trati jel (stale na stejnou jizdenku) vlakem Arriva(taky soucast IDSK nebo v ramcijizdenky jeste prestoupil i na bus?
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod irem » stř dub 26, 2023 9:12

Zakaznik je zakaznikem prave proto, ze nemusi resit "dodavatelsko-odberatelske stavy" Zakaznik uzavira smlouvu s poskytovatelem sluzby a plati mu mj. prave za to, ze se postara o to, aby vsechny potrebne vstupy fungovaly. A pokud nefunguji, je na poskytovateli sluzby, aby to vyresil, protoze se jedna o jeho smluvni zavazky.
Z prikladu s troleji je jasne jen to, ze nasledkem spadle troleje staly vlaky ruznych dopravcu. A je na jednotlivych dopravcich, aby situaci pro sve zakazniky resili (jestli nekdo sezene vrtulnik, jiny autobus a dalsi letajici koberece je jen jejich vec). Nezalezi na tom, kdo vlak objednaval. Vykonavatel teto objednavky tj. dopravce na dane casti prepravy je zodpovedny za to ze a jak se preprava uskutecni. Stejne tak nezalezi na tom, jestli je vlak v miste zdrzeni prave v pasmu integrovaneho systemu.

Integrovany system sam o sobe neni prepravce. Pokud si v ramci integrovaneho systemu koupim jizdenku z bodu a do bodu b a pojedu cast cesty autobusem KAD a zbytek vlakem CD, tak KAD je poskytovatelem sluzby (dopravcem) na useku, kdy jedu autobusem a pokud autobusu upadne cestou kolo, nahradni dopravu bude resit KAD a ne nejaky integrovany system. Analogicky na useku, kdy pojedu vlakem CD.

U nas napr. funguje integrovany system IREDO. Z prepravnich podminek publikovanych MDCR

3. Uzavřením přepravní smlouvy o přepravě osob vzniká mezi Dopravci zúčastněnými na přepravě a cestujícím závazkový právní vztah, jehož obsahem je:
a) závazek každého na přepravě zúčastněného Dopravce v části přepravy, kterou v rámci uzavřené přepravní smlouvy realizuje, cestujícího přepravit řádně a včas spoji uvedenými v platných jízdních řádech za podmínek stanovených v Přepravním řádu, SPP IREDO a Tarifem IREDO
irem
účastník
účastník
 
Příspěvky: 272
Registrován: čtv kvě 24, 2018 7:14

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » čtv kvě 4, 2023 1:46

Ceske drahy vyresily me "uplatneni prava z prepravni smlouvy" uz za 18 dni. Neuveritelne :twisted: Tentokrat uspesne na prvni pokus, holt jsem mel spravne potvrzeni, az zije byrokracie.

Akorat mi tentokrat nevratili cele jizdne, ale jen cast za neprojety usek (kde ujel pripoj). Coz mne prekvapilo, kdyz jsme to resili posledne, tak v jejich pravidel vyplynulo, ze vraci celou cenu jizdenky a nakonec to taky po dlouhe anabazi udelali. Koukam na SPPO a prijde mi, ze to ted udelali spravne:

82. Návratek z částečně nevyužitých dokladů

82.1. Cestující má právo vzdát se další jízdy, pokud vlak mimořádně ukončí jízdu před cílovou stanicí, v přestupní stanici dojde ke ztrátě přípoje, návazný vlak má vyčerpanou kapacitu míst pro přepravu spoluzavazadel nebo v úschově během přepravy nebo pokud z důvodu zpoždění vlaku nechce cestující v nastoupené jízdě dále pokračovat.

82.2. Ve stanici, kde se cestující vzdal další jízdy a nepožaduje návrat do své půvo dní nástupní stanice dle čl. 106 SPPO, je přepravní smlouva považována ze strany ČD za splněnou.

82.3. Za neprojetou část původně zamýšlené cesty má cestující nárok na návratek jízdného a ceny za zcela nevyužité místenky. Své právo musí cestující v tomto případě uplatnit bezprostředně po vystoupení z vlaku u pokladní přepážky ve stanici, kde jízdu ukončil, nebo na základě potvrzení od pověřeného zaměstnance ČD ve stanovené lhůtě. Vypočtený návratek se před vyplacením vždy zaokrouhlí na celé koruny nahoru.


Ono je to i logicke, ale uprimne, kvuli 24 Kc mi nestalo za to absolvovat ten opruz s pokladni, co nevedela, ktera bije (delam tu 17 let a tohle jsem jeste nikdy neslysela...), a dolovat z ni spravne potvrzeni. Cekal jsem, ze mi vrati celych 310 Kc. Asi se od minula neco zmenilo, tusi nekdo, co?
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod apuka » čtv kvě 4, 2023 10:02

V tomto smeru se nemenilo nic. Nejspise predtim si z nejakeho duvodu usoudili, ze jsi se nejenom vzdal dalsi cesty ale jsi se i vratil do vychoziho mista (na coz mas narok) - a v tom pripade bys mohl zadat uhradu cele jizdenky.
apuka
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 16577
Registrován: čtv bře 31, 2011 8:34

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod mike » čtv kvě 4, 2023 15:46

Tenkrat jsi mi sam tvrdil, ze mam narok na vraceni cele castky a ja jsem po precteni podminek s prekvapenim konstatoval, ze ano. A taky to tak nakonec dopadlo. Ted tam nevidim nic, ze ceho by takovy narok vyplynul. Takze bud neco prehlizim nebo se neco zmenilo.

apuka píše:Nejspise predtim si z nejakeho duvodu usoudili, ze jsi se nejenom vzdal dalsi cesty ale jsi se i vratil do vychoziho mista

To je naprosty nesmysl, resil jsem to s nima nekolik mesicu a situaci jsem jim podrobne popsal. Kdybych se vracel do vychoziho mista, tak bych zadal i o proplaceni cesty zpet a k te situaci by vubec nemohlo dojit.

Situace tenkrat a ted byla stejna, dokonce ve stejne stanici, akorat ujel pripoj jinym smerem. A uz jsem vedel, jake potvrzeni z pokladni vydolovat, takze mi ho uznali. Rozdil je jen v propacenem useku.
Uživatelský avatar
mike
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 49411
Registrován: pát čer 13, 2008 17:27

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Etheric » sob kvě 6, 2023 15:56

Nevíte někdo, jestli se dá ještě prodloužit platnost bodů ČD tak, že se za ně něco koupí a vrátí, případně co je nejlepší takto koupit a vrátit? Něco určitě vrátit nepůjde..
Mám 215 bodů, z čehož polovina propadne v půli června a pak už to bude valit dolů.... Do té doby nemám šanci dosbírat do 300b na jízdenku, navíc tu si chcu nechat až pojedu někam daleko na výlet s ubytováním, což bude na podzim.
Díky
Pravda vítězí!
No jo, ale čí?!
Uživatelský avatar
Etheric
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 8085
Registrován: úte říj 23, 2018 6:53

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Hafi » sob kvě 6, 2023 20:37

jízdenky jde vrátit vždy, ostatní asi ne. Není tam za tu cenu nějaká jízdenka/mistenka?
Prodloužení tímto způsobem ještě na podzim fungovalo.
edit: jsou tam za 150 bodů místenka do Pendolina a celodenní jízdenka pro kolo. To by obojí mělo jít bez problémů stornovat.
Uživatelský avatar
Hafi
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 8429
Registrován: pát led 5, 2007 10:28
Bydliště: Už zas Praha :-(

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Etheric » ned kvě 7, 2023 3:51

Díky, otázkou je, když za 150b vezmu tu jízdenku, co bude se zbývajícími body. Jestli se odečtou, bude to problém.
Můžu zkusit dosbírat do 250b, mohlo by se povést, jestli se nic do té doby neodečte..
Pravda vítězí!
No jo, ale čí?!
Uživatelský avatar
Etheric
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 8085
Registrován: úte říj 23, 2018 6:53

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Dromedaro » ned kvě 7, 2023 4:49

A ty body získáváte jak? Díval jsem se teď na stránky ČD a to se vztahuje k těm in-kartám nebo nějak registrací na jejich webu a nákupem jízdenek přes něj?
Dromedaro
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 4361
Registrován: pát bře 27, 2020 8:20

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Etheric » ned kvě 7, 2023 5:25

Nákupem jízdenek přes aplikaci můj vlak. Ale co nejezdím na výlety se spaním, přestává mi dávat smysl ty body sbírat, za 2 roky neprojedu 3 tisíce za který je 300 bodů (a za 300b je jednosměrná jízdenka, celodenní pak za 500. Nebo víkendová skupinová regionální za 250b). Dodělám tyhle body jestli se povede a nový na novou slevu už nenasbírám
Pravda vítězí!
No jo, ale čí?!
Uživatelský avatar
Etheric
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 8085
Registrován: úte říj 23, 2018 6:53

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod milarepa » ned kvě 7, 2023 7:19

osobně si myslím, že ti to nevyjde, co mám zkušenost na své In-25 kartě, tak se mi tam body načítají až v momentě, kdy koupená jízdenka expiruje, do té doby tam nejsou načteny, ale jen visí ve frontě......
milarepa
účastník
účastník
 
Příspěvky: 831
Registrován: stř pro 30, 2020 22:01

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod Etheric » ned kvě 7, 2023 8:47

Jak dlouho to ale může být, co budou "ve frontě"? Když jízdenka expiruje za několik dní, tak to snad ničemu nevadí, že několik dní ty body nebudou k dispozici. Nebo jak to myslíš?
Pravda vítězí!
No jo, ale čí?!
Uživatelský avatar
Etheric
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 8085
Registrován: úte říj 23, 2018 6:53

Re: Cestovani vlakem a stiznosti na Ceske drahy aj. dopravce

Příspěvekod milarepa » ned kvě 7, 2023 9:55

koupíš si jízdenku v jejich eshopu, ta jízdenka má nějakou dobu platnosti, podíváš se do svého profilu na in kartě a tam ti na bodovém kontě ještě nepřibyly žádné nové body, ale visí ve frontě, no a až doba platnosti jízdenky skončí, tzn., že ji už nemůžeš vrátit, tak se teprve pak body převedou na tvé konto na kartě a jsou k dispozici

když si vybereš z konta body za nějaký jejich produkt, tak to podle mě bude fungovat stejně, jen naopak, vyzkoušej a uvidíš.............já si za body vždy jednou za rok obnovuju tu in kartu, případně si za ně koupím lístek, když jedu přes celou republiku na Šumavu
milarepa
účastník
účastník
 
Příspěvky: 831
Registrován: stř pro 30, 2020 22:01

PředchozíDalší

Zpět na Pokec

cron