oodoow píše:@mike: To s těma helmama je známá věc, ale nemyslim, že by tohle mělo podobný efekt. Krom toho si myslím, že nebezpečí na sjezdovkách se zvýšilo spíše počtem lyžujících, tím že dneska umožňuje moderní výbava to sjet každému, kdežto dříve tam bylo pár lidí, kteří to v kožených botech uměli a tak bylo méně nehod.
Ja jsem ten vyvoj zazil. Kozene lyzaky jsem mel naposled jako dite, moderni "prezkace" asi tak od 16 tj. od roku 1984. Lidi na sjezdovkach pribyvalo postupne, ale u nas byvaly navaly v pulce 90. let podstatne vetsi, nez pred par lety v Rakousku. Korelace mezi poctem lidi a pocitem bezpecnosti urcite byla, ale nijak zvlast silna. Muj subjektivni pocit bezpecnosti se ale drasticky snizil behem tech nekolika let, kdy zacalo rapidne pribyvat prileb. Moderni vybava byla uz predtim a lidi pribyvalo porad asi tak stejnym tempem. Porozoval jsem to v Rakousku, kam jsme jezdivali kazdorocne do stejne oblasti.
Nez zacaly prilby, tak jsem tam byl jedinym nebezpecnym ja a to sam sobe
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kdyz mel prilbu kazdy druhy, tak jsem se uz vylozene bal zastavit, aby mne nekdo nesejmul.
oodoow píše:Helmy na tom ale určitě mají taky zásluhu, v helmě a brýlích je člověk odstíněn od zbytku světa a prostě se jenom řítí dolů. Stejně tak se teď řeší, že lavinové batohy dávají falešnou jistotu, že v případě laviny prostě zatáhnu za páčku a budu v pohodě.
Bingo. O tohle mi mj. taky jde. Predstav si nasledujici situaci (shodou okolnosti z minule soboty). Jdu po okresce, kde skoro nic nejezdi. Uz je tma, ale porad slusne vidim, takze jdu zatim bez celovky. Pred sebou vidim v dalce svetla auta v protismeru. Blizim se zrovna k pravotocive zatacce. Okolo je vysoky breh a stromy. Budu par metru od zatacky, kdyz se s autem potkam a uvidi mne tak pul sekundy predem. Co udelam?
a) vytahnu celovku aby mne bylo videt. Spatne, ani tak mne neuvidi vcas.
b) nemusim delat nic, mam prece reflexni pasky a zakon je na me strane. Pruser, staci kdyz trochu rizne krajnici a mam smulu.
c) zastavim, vlezu do prikopu a pockam az prejede. OK, mezitim muzu vytahnout celovku.
d) prejdu na druhou stranu a radej vlezu do prikopu tam. Taky OK, podle situace.
Problem vidim v bode b, ke kteremu
nektere lidi navede psychika stejne, jako u tech prileb.
oodoow píše:Zvěř a větve moc ovlivnit nejde, ale tohle ovlivnit jde, tak proč to neudělat? I kdyby to ovlivnilo jenom málo případů, tak aspoň něco. Zkušenost ukazuje, že lidé jsou omylní a nezodpovědní a proto tu tyhle zákony máme, aby svou nezodpovědností neohrožovali ostatní.
Coze? Promin, ale tohle je presne Humlovske uvazovani. Takhle to opravdu nefunguje. Zakon z nikoho odpovedneho cloveka neudela. Presne naopak. Sejme odpovednost i z tech puvodne odpovednych. Dobre zakony maji vymezit ramec, ve kterem se pohybujem, ne se snazit za nas myslet.
oodoow píše:Člověk na silnci by na tom měl být stejně jako kolo nebo auto, proč by měl mít nějakou výjimku? Všechno, co se může nacházet na silnici musí být osvětleno, to mi dává smysl.
Tohle je jediny argument ke zvazeni. Rekl bych, ze proto, ze je nejslabsi a ma nejmensi sanci nekoho ohrozit.
oodoow píše:Ten vývoj, cos napsal, to je teda hodně pesimistické, jestli to tak opravdu nastane, tak tu uznám, že jsem se spletl a byla to hloupost. Na Slovensku to k tomuhle ale zatím nedospělo.
Nejspis to nenastane vsechno a mozna ani ne tak rychle, ale jsem presvedcen, ze cast z toho ano a celkovy vysledek bude zaporny. Co je cilem navrhovaneho zakona? Snizit pocet nehod chodcu. To uz se deje samovolne a myslim, ze tohle nijak nepomuze a naopak se pocet nehod zvedne. I kdyby jen mirne, tak je to naprosty fail.
oodoow píše:No a fascinuje mě, že to vadí vám zodpovědným, vás to přece nijak neovlivní, když jste vidět.
Jestli kvuli tomu zacnou ridici jezdit min opatrne, tak nas to ovlivnit muze. Jde ale hlavne o tu buzeraci, ktera postupne vzrusta. Vem si, ze jsou jeste stale staty, kde policajt nesmi zastavit auto bez duvodu a nase preventivni kontroly jim pripadaji jako zrudnost. Coz taky jsou. Vem si, jak policajti zneuzivaji uz stavajici zakony, jejichz cilem melo byt zvyseni bezpecnosti. Mereni rychlosti na rovnych prehlednych usecich tesne za ceduli konce obce. Prechodna a nesmyslna omezeni rychlosti jen za ucelem nachytat ridice. Atd. Policajtskou naturu nezmenis a proto je spatne jim davat nastroje, umoznujici dalsi buzeraci.
Na zaver mala prihoda z druhe poloviny 80. let. Jeli jsme s kamosem z koleje domu asi po mesici. Prijeli jsme vlakem v noci a sli s batohy na zadech domu. Nikde nikdo a znicehonic u nas zastavilo policajtske auto.
"Kam jdete? Co mate v tech batohach?!" Chvili jsme zirali a pak odpovedeli
"Spinave ponozky". Praskli dverma a odjeli. V 89 jsem doufal, ze tohle jednou pro vzdy skoncilo, ale ted uz si jisty nejsem. Policajtskou naturu nezmenis a zakonu, umoznujici jim buzeraci, pribyva.