Nevim, kam to presne dat, ale souvisi to s pocasim, tak dam sem.
Stav ledovcuManzelka se synem se ted vratili z Dolomitu a italske strany Zillertalskych Alp. Z ledovcovych kopcu byli na Hochgallu a Grosser Loffleru. Rikaji, ze ledovce v ZIllertalskych Alpach jsou v bidnem stavu. K prekvapeni - vyrazne horsi stav je na rakouske, severni strane. Mozna je to tim, ze na italske jsou v mene strmem terenu.
Kdyz sli na G. Loffler, v sedle je zastavili nejakci Nemci, co tam prisli z klasicke ledovcove vystupove trasy, jestli vi, co delaji, ze tam jdou. Jaksi si nevsimli, ze oni se vybrali po hrebeni, nechteli sestoupit na ledovec. Ten byl totiz stejne v takovem stavu, ze by sa na nej vubec netroufli. Beze snehu, roztopeny, popukany, spousta trhlin, na vrchu valici se voda, je to tam pomerne strme - no, prvotridni podminky na zrakveni.
K tomu vsemu se kvuli teplu uvolnuji skaly a furt to pada - i na jejich ceste padaly docela pekne kusy skal, nastesti je bylo slyset a/nebo videt.
Jeste ted nova vlna horka a budou ledovce uz o rad, mozna i dva rizikovejsi. I proto nejspise letos se ani nevyberou do Svycar, tam je stav taky hodne bidny. Jak jsem uz davneji psal, uz koncem cervna byl na nekterych mistech stav, jaky bezne byva az na podzim, vsechno roztopene, snih nic nehcrani. Na mnoho kopcu se ani nechodi, krome par dobrodruhu, protoze je to prilis velke riziko.
Jeste k Dolomitum - je tam krasne, dokonce po chvilce slapani z parkoviste uz ani lidi moc neni. Ale najit misto k parkovani je na dlouho. Samozrejme, na parkovistich urcenych pro osobne vozidla kempuje dlouhe dny mnoho karavanu a kazdy zabira (nekdy i se "zahradkou" kolem nekolik parkovacich mist (otazkou je, jestli se to smi, kdyz je to pro os. auta - ale nikdo si s tim nelame hlavu, ne to ze by se to snazil resit).
Dalsim problemem jsou cykliste - kvuli nim se tahaji dlouhe kolony, protoze prece se nezastavi nebo neuhne (a kvuli protijdoucim autum nebo uzke ceste se jen tak predjizdet neda). Vubec jim nevadi, ze za nima v serpentinach se tahaji kamiony, ktere kvuli jejich jizde casto musi v serpentine zastavit, aby do cyklistu nevrazily. A za kamionem desitky dalsich aut, osobnich i nakladnich. Jo, stejne to vypada i kdyz maji kousek vedle silnice postavenou krasnou asfaltovou cyklostezku, na ktere skoro nikdo nejzdi.
A osobitym problemem jsou ridici terenaku s karavanem, ponejvice z Nizozemi, co to vubec neumi - doma si k autu pujci karavan, mozna jako kazdym rokem po dalnici k mori, ale jedou s nim ted poprve do horskych prusmyku. Samozrejme, vubec nevedi, jak si se serpentinami maji poradit. Neveri si - a potom v serpentine si najedou plne do protipruhu, cimz blokuji dopravu v obou smerech, potom zaboci a protoze si nejsou jisty, ze jim tech par metru na boku staci, pro jistotu se uprsotred serpentiny "spriceny" zastavi. No a rozejit se jim nedari. Protoze to zastaveni pri bezproblemovem miste na obou stranach auta za nim necekaji, tak kazdy potom dupe na brzdy a je rad, ze se zastavil jeste pred kufrem dalsiho auta.
No, muselo to byt hodne zajimave...