Off-road cyklotouring/Bikepacking

Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev

Off-road cyklotouring/Bikepacking

Příspěvekod grco » ned črc 19, 2015 20:32

Zacal som sa trochu zaujimat o cyklo touring a vsimol som si jednu vec.

99.99% touring bicyklov je s pevnou prednou vydlicou. Chapem, ze su pre to dva dovody. Za prve bezudrzbovost, a za druhe lahsie uchytenie prednych nosicov.

Lenze, ked neplanujem jazdit stale po ceste 1. triedy, ale pocitam s tym, ze sa niekedy dostanem aj na nejaku polnacku, nebodaj do lesa, tak mi ta odpruzena vidlica pride ako plus, a na asfalte sa da zamknut...

A co sa tyka tej spolahlivosti/bezudrzbovosti, to chapem, ked ide niekto po afganistane a nema moznost to opravit, ale v civilizovanom svete by s tym nemal byt az taky problem. A nosice uz existuju aj na odpruzenu vidlicu.

Chapem, ze urcite niekto ma aj touring bike s odpruzenou vidlicou, ale skor to myslim tak, ze ked clovek da hladat "touring", tak tam nie je jediny s odpruzenou vidlicou. Takze preco je v tom "touring svete" taky odpor k odpruzenym vidliciam? Unika mi nieco? :)

PS: Dokonca aj ked dam hladat nejaky off-road touring tak su tam fatbiky s pevnou vidlicou, ziadny obycajny hardtail mtb. :)
Naposledy upravil grco dne stř črc 22, 2015 7:56, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod obda » pon črc 20, 2015 9:31

Důvodů pro pevnou je povícero, první tři zmínil sám:
  • použití nosiče
  • spolehlivost
  • bezúdržbovost
  • hmotnost (+- kilo dolů oproti odpružené!!!)
Jinak odpružená vidlice není primárně kvůli pohodlí, ale kvůli ovladatelnosti kola ve sjezdu (aby neodskakovalo - pak se blbě zatáčí i brzdí). Tenhle důvod u touringu ovšem nijak podstatný není.
Uživatelský avatar
obda
nováček
nováček
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob úno 1, 2014 19:05

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » pon črc 20, 2015 10:52

Jo ta hmotnost, to chapem, to mi uniklo, diky :)

Pre mna je ale dolezite aj to pohodli, nechcem mat vyhrkane ruky :)
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod obda » pon črc 20, 2015 12:16

Větší průměr kol, karbonová vidlice a objemnější pláště zajistí dostatečné pohodlí drtivé většině lidí.
Uživatelský avatar
obda
nováček
nováček
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob úno 1, 2014 19:05

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod pavproch » pon črc 20, 2015 12:19

pohodlí se často řeší odpruženým představcem resp. odpruženou sedlovkou
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28136
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » pon črc 20, 2015 12:31

Jak pohodli, pod ktorym myslim hlavne tlmenie narazov, pomoze karbonova vidlice?
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08


Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » pon črc 20, 2015 12:39

Akoze pevna karbonova vidlice tlmi vibracie viac ako pevna hlinikova?
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08


Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » pon črc 20, 2015 12:51

No ale na karbonovu asi tiez nepojde nejak bezproblemovo upnut nosice, vsak sa mi to rozsype :) A je to tlmenie fakt znat? Ma to niekto odskusane, moc sa mi tomu nechce verit, ked tam nie je ziadny piest :)

Ale uz aspon chapem, preco tie fatbiky nemaju odpruzenu vidlicu, lebo to koleso to odpruzi samo... takze diky za vyjasnenie aspon niecoho :)
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod pavproch » pon črc 20, 2015 12:53

ta fičura se menuje "vnitřní útlum" materiálu.... čím je menší, tím líp materiál přenáší vibrace (viz např. hudební "ladička"), čili pro vidlici bajku čím větší tím líp... proto ocelová vidle přenáší mnohem víc vibrací než chliniková a kabroň ešče výrazně míň než humpolec
...and push the baby hard.... well, gotta admit I do...
Uživatelský avatar
pavproch
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 28136
Registrován: čtv říj 6, 2005 10:50
Bydliště: Zaplaťpanbu 350km na východ od 100věžaté (a často ještě o 200km dál východněji)

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod wawrik » pon črc 20, 2015 13:04

grco píše:A je to tlmenie fakt znat? Ma to niekto odskusane, moc sa mi tomu nechce verit, ked tam nie je ziadny piest :)
Záleží od každého súdruha. Ešte na škole sme s kolegom namotávali karbónové predstavce (on si na tom robil doktorandúru a ja skoro tiež), ale skúšať som musel ja - on to vôbec necítil, no ja som nejaký citlivejší a pripadalo mi to ako galaktické rozdiely. Som mu to musel dokazovať slepými testami :-) Myslím rozdiely medzi rôznymi karbónovými predstavcami, rozdiel dural/karbón spoznal väčšinou aj on.

Inak rozdiel v tlmení vibrácií od dezénu MTB pneumatiky sa dal ľahko zbadať aj s odpruženou vidlicou.
Uživatelský avatar
wawrik
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 4311
Registrován: pon úno 22, 2010 16:11

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod pickard » pon črc 20, 2015 14:20

Mám konstruktivní příspěvek do diskuse:

Fuj, kolo.
pickard
nadšenec
nadšenec
 
Příspěvky: 1066
Registrován: ned črc 7, 2013 8:35

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod davkral » pon črc 20, 2015 15:18

Zrovna se poohlížím po nové silničce jako náhradu za starou ocelovou. Dneska jsem si projel karbonovou. Na tvrzení prodejce, že to krásně žehlí nerovnosti, jsem jako majitel celoodpruženého kola, jen tak nezúčastněně pokyvoval hlavou a myslel si svoje. Výsledek mi ale fakt vyrazil dech. S celopérem to samozřejmě nebudu porovnávat, ale rozdíl přejezdu po nerovnostech s ocelovou silničkou a karbonovou je opravdu, ale opravdu zcela odlišný.
To ale nic nemění na tom, že na touring bych si vzal svého ocelového celopevňáka. Viz důvody výše: spolehlivost (ano, civilizace je všude, ale chceš fakt na dovolený čekat x-hodin/dní, než se to opraví), váha, bezúdržbovost.
Nevím, kudy všude chceš drandit, ale podle mě podíl míst, kde bys odpruženou vidlici opravdu použil bude vzhledem k zbytku zanedbatelný.
Naposledy upravil davkral dne úte črc 21, 2015 7:03, celkově upraveno 1
kralik-d.blogspot.com
davkral
nováček
nováček
 
Příspěvky: 7
Registrován: čtv dub 21, 2011 8:39
Bydliště: Praha

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod sandy » pon črc 20, 2015 21:56

Neni karbon jako karbon. Jak u rámů, tak u vidlic. Ja osobně nevidím rozdíl v karbonové vidlici, nebo duralové. Většina pohodlí stejně vyřeší pláště a co mě překvapilo, tak když jsem nasadil karbonová řidítka, tak to bylo znát. Bika mám karbonovou 29 ale tak tvrdou, že se nedá o pohodlí mluvit. Podle mě není odpružená vidla na touring na škodu. Ale vzduchová.
Valhala čeká.... :twisted:
Uživatelský avatar
sandy
nováček
nováček
 
Příspěvky: 159
Registrován: čtv zář 22, 2011 0:21
Bydliště: Jihlava

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » pon črc 20, 2015 22:10

preco vzduchova?
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod Quido » úte črc 21, 2015 7:55

pavproch píše:pohodlí se často řeší odpruženým představcem resp. odpruženou sedlovkou


mno, zkoušel jsem oboje a v životě bych už ani jedno nechtěl, nejen proto, že každé odpružení ubírá síl kzdci...

:bike:
teď, když už mám zamykatelnou vidlici, po cestě do práce a v 80ti % ostatních případů, ji mám zamčenou, odemykám až v opravdovém terénu (kořeny, kameny atp.)... dokonce i např. na kočičích hlavách je lépe ji mít zamčenou;
a ten rozdíl váhy +- 1kg jeu touringu, kdy samotná kola dosahují váhy nezřídka pod 10 kg, je opravdu dost podstatný...
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, který neví, že to nejde, a udělá to...
Uživatelský avatar
Quido
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3766
Registrován: čtv říj 10, 2013 10:46
Bydliště: tož bývam totkaj pod kotárami a čučím na Lysů...

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod Quido » úte črc 21, 2015 8:13

měl jsem půjčené karbonové kolo a je to fakt úplně jiná jízda - a nejen, že je lehčí...
8)
nicméně, hodně záleží na výrobci a konstrukci rámu, na touring bych asi opravdu tu odpruženku oželel, ale když už by ti nevadilo těch pár deka navíc, tak asi tu, jak se tu píše, vzduchovou - je většinou o něco lehčí, než olej nebo péro, a její údržba je relativně snadnější...
a zase - stejně jako u rámu platí, že není karbon jako karbon, tak platí i, že není vzduch jako vzduch; a ve finále je to zase o penězích, čili, když nemáš limit, kolik za kolo dát, určitě poskládáš hodně slušný karbonový touring i s odpruženkou, aniž bys tu váhu nějak moc přetáhl ...
:wink:
Naposledy upravil Quido dne úte črc 21, 2015 8:24, celkově upraveno 1
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, který neví, že to nejde, a udělá to...
Uživatelský avatar
Quido
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3766
Registrován: čtv říj 10, 2013 10:46
Bydliště: tož bývam totkaj pod kotárami a čučím na Lysů...

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 8:19

No to teda touringove biky nemaju pod 10kg... Praveze z toho com som pozeral, tak vacsina preferuje ocelove ramy a ma to vsetko tak 12kg. Alebo kazdy pod "touring" bajkom rozumieme nieco ine :)

A cele karbonove kolo nechcem, to viem urcite...

No, ono viac menej by sa to dalo zhrnut tak, ze uvazujem nad dvomi typmi:

1. Crosstrail
2. AWOL
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod Quido » úte črc 21, 2015 8:29

myslel jsem v karbonu... 12kg je pro touring u mne horní maximální hranice, to už je pak jedno jaké kolo, s touhle vahou
:-..
tak snad kolo na dlouhé cestování, tzv. cykločundr, nebo ne?
:wink:
kamže to chceš jet?
:roll:
asi takto - kdybych chtěl jet napříč Izarelem, bral bych to první, kdybych chtěl jet krz Holandsko, nebo francii, bral bych Awol
Naposledy upravil Quido dne úte črc 21, 2015 8:34, celkově upraveno 1
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, který neví, že to nejde, a udělá to...
Uživatelský avatar
Quido
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3766
Registrován: čtv říj 10, 2013 10:46
Bydliště: tož bývam totkaj pod kotárami a čučím na Lysů...

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 8:34

@Quido: Stahujem sa do Irska, a kedze tam nie su ziadne poriadne hory a nebudem tam mat auto, tak sa mi bude chodit nahovno niekam pesi. Preto rozmyslam, ze si tam kupim bajk a budem chodit na vylety na kole. :) Ale ja by som rad planoval tie cesty "v prirode", pokial to bude mozne. :)

Zacal som teda uvazovat o tom cyklo-touringu, no a zistil som, ze vacsina ludi preferuje bajk typu AWOL, kdezto ja ako laik, by som preferoval ten CrossTrail. No a preto som tu zacal tu diskusiu, aby som mal jasno v tom, ake su dovody a preferencie, a mohol som sa podla toho lepsie rozhodnut.
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod Quido » úte črc 21, 2015 8:42

aha- možná tím jsi měl začít....
tak v tom případě já osobně bych byl taky pro ten CrosTrail, i když jsem v Irsku zatím nebyl a nevím, jak to tam s cestovním kolmo je.... :roll:

měl jsem kdysi treka s pevnou vidlou a byli jsme v tom Holandsku - jeli jsme od moře dolů do vnitrozemí a přes Bellgii do Kolína, celé Holadnsko pohoda a v Belgii jsem už litoval, že nemám odpruženou vidlu :wink:

PS: co máš proti karbonu - cenu?
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, který neví, že to nejde, a udělá to...
Uživatelský avatar
Quido
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3766
Registrován: čtv říj 10, 2013 10:46
Bydliště: tož bývam totkaj pod kotárami a čučím na Lysů...

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 8:59

@Quido: Proti karbonu mam viac veci. :)

1. Tych "hybridnych" bajkov z karbonu moc nie je (ak vobec), vacsinou su to bud az moc cestne na moj vkus, alebo ciste MTB.
2. Na moje vyuzitie mi ten karbon pride zbytocny, dokonca mozno az nevhodny. :)
3. V Dubline sa vraj dost kradnu kola a rad by som ten bajk pouzival podla moznosti aj na cestu do prace, takze nechcem nic zbytocne moc do oci bijuce (a drahe). :)
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 9:10

Ale spat k tej vzduchovej vs. pruzinovej vidlici...

Ja som mal dojem, ze praveze pruzinova je bezproblemova a viacmenej bezudrzbova. Vzduchovu musim dofukovat, a co ja viem co este. Tak preco ste vsetci za vzduchovu? :) Len kvoli vahe?

To totiz zasadne meni vyber. :)
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod obda » úte črc 21, 2015 9:17

Jen par poznámek:
  • materiály podle pohodlí jsou v pořadí hliník < ocel < karbon (ale u karbonu hodně záleží, jak je to namotané)
  • do města chceš levnou plečku, ne ty kola cos ukazoval
  • na silnici fakt odpruženou vidlu nepotřebuješ
  • jak už tu někdo zmiňoval, odpružené představce a sedlovky nee
  • berany jsou na dlouhé štreky lepší - rychleji to jede (odpor vzduchu), víc možností úchopu a tak
  • čím rovnější posed, tím víc trpí bederní páteř
  • pokud chceš i polňačky, zkus zvážit cyklokrosku (ale tam teda bez nosiče, no)
Uživatelský avatar
obda
nováček
nováček
 
Příspěvky: 78
Registrován: sob úno 1, 2014 19:05

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 9:19

Co myslis pod "cyklokroskou"? Posli nejaky priklad...
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod sandy » úte črc 21, 2015 10:20

U pružinové vidlice máš pružinu podle váhy. (V ideálním případě) Jakmile na předek naložíš brašny a dejme tomu 15kg zátěže, tak by nemusela fungovat tak jak má a musel bys měnit pružinu.

To same, kdž třeba rok nebudeš jezdit a přibereš. To se stalo mému kolegovi z práce. Byl po uraze a přibral asi 12kg vidla se zanořovala a musel měnit pružinu stála ho asi 800Kč. Vzduchovou dofoukneš a nebo popustíš podle zanoření a nemusiš řešit pružiny. Já na kole jezdím i na vandry a bez odpružené vidle bych byl asi v PR...I. Ale je to otázka zvyku.

Spousta lidí řeší kola na vandry těma ocelakama z důvodu oprav. Ocel ti svaří kdejekej jezedák ve vsi za krabku. Dural málokdo a karbon na cestě neopravíš. Ale s takovýmhle kolem se nedostaneš na váhu pod 13kg. Když k tomu připočteš odolnější ráfky a ocelové dráty tak jsi na váze elitního DH. Ale kolo na vandry je o odolnosti. Je pravda,že já jezdím na vandry bez nosičů. Mám jen malej na sedlovku pro spacák a ždárák, brašnu v rámu a 30litrovej batoh na zádech. A karbon mám takovej nezvyklej rám, co má silný sedlový zpěry, ne tenký. co se dělaj aby líp pohltili vibrace. Když jedu na "těžko" tak měním sedlovku za duralovou kvůli tomu nosiči na sedlovku. Ale ted ho chci zrušit úplně a ušít si brašnu pod sedlo takovouhle na spacák a zdárák.

http://www.jankopka.cz/brasna-zadni-beznosicova
Valhala čeká.... :twisted:
Uživatelský avatar
sandy
nováček
nováček
 
Příspěvky: 159
Registrován: čtv zář 22, 2011 0:21
Bydliště: Jihlava

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 10:53

Predne nosice predsa prenasaju vahu hlavne na stred kola, nie na riditka, takze ich hmotnost by nemala mat na vidlicu nejaky velky vplyv. A pribrat 12kg sa nechystam. :)

Dalsia vec je, ze samozrejme s nalozenym bajkom nepojdem po nejakych extremnych terenoch, a hlavne nie vo velkych rychlostiach. Takze som si nie isty, ci ta moznost zmeny tlaku vidlice, je nejak moc zasadna v tomto pripade.

Chapem, ze tu vzduchovu si mozem rozne dofukovat a upustat, ale mne to praveze pripada labilnejsie. Schvalne pisem pripada, lebo to nemam nejak podlozene. Je to len moj pocit, ktory mi mozno niekto vyvrati. :) Nechce sa mi okrem dusi dofukovat aj vidlicu a nosit so sebou 2 pumpicky. :) Doteraz som mal pruzinovu X rokov, a nikdy som s nou nic nedelal a bol som relativne spokojny, nemam to totiz s cim porovnat. :)

Jak som pisal, karbon nechcem na 100%, takze do uvahy prichadza len hlinik alebo ocel. No a s tou vidlicou stale nie som rozhodnuty. :) Bude to moj jediny bajk, takze by som bol rad, keby sa dal pouzit aj na nejaky jedno-dnovy vylet po lese, aj do prace, proste univerzal... Preto stale rozmyslam co s tou vidlicou... :)
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod Quido » úte črc 21, 2015 10:56

ten zimni bajk, to je něco :supz:

jinak - jen jednou jsem mel brašny i na předním kole a víckrát už to neudělám... :roll:
Nikdy neříkej, že něco nejde. Vždycky se najde nějakej blbec, který neví, že to nejde, a udělá to...
Uživatelský avatar
Quido
inventář fóra
inventář fóra
 
Příspěvky: 3766
Registrován: čtv říj 10, 2013 10:46
Bydliště: tož bývam totkaj pod kotárami a čučím na Lysů...

Re: Touring a odpruzena vidlica

Příspěvekod grco » úte črc 21, 2015 10:57

@Quido: Preco?
Uživatelský avatar
grco
outdoor maniak
outdoor maniak
 
Příspěvky: 6896
Registrován: čtv dub 8, 2010 20:08

Další

Zpět na Cykloturistika