Jak je to doopravdy s lany?
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
Jak je to doopravdy s lany?
od tomtichy » ned dub 13, 2014 15:06
Hoj. Něco už nalezeno mám, ale vždycky spíše v partě s někým zkušenějším, kdo se zároveň staral o takové ty praktické věci.
Teď bych se chtěl postavit na vlastní nohy a pomalu dávám dohromady vlastní vybavení. Proto bych se vás chtěl zeptat, jak to doopravdy je s lany.
Mám načteny tuny různých poloreklamních textů, že lano je potřeba měnit po každých x pádech, starší lana průběžně vyřazovat... Na jednu stranu mi je jasné, že je to životně důležité, aby lano náhodou někde nezařvalo, na druhou stranu mi to občas přijde jako dobrý způsob, jak zajistit, aby se lana prodávala.
Proto jsem se chtěl zeptat jak to děláte. Vzhledem k tomu, že jste ještě živí, se zdá, že vám to funguje Co mne konkrétně zajímá:
- jak často lano měníte?
- na kolik pádů se odvážíte?
- co považujete za velký pád?
- necháváte lano po velkém pádu "odpočinout"?
- jak děláte, že vás to finančně nezruinuje?
Teď bych se chtěl postavit na vlastní nohy a pomalu dávám dohromady vlastní vybavení. Proto bych se vás chtěl zeptat, jak to doopravdy je s lany.
Mám načteny tuny různých poloreklamních textů, že lano je potřeba měnit po každých x pádech, starší lana průběžně vyřazovat... Na jednu stranu mi je jasné, že je to životně důležité, aby lano náhodou někde nezařvalo, na druhou stranu mi to občas přijde jako dobrý způsob, jak zajistit, aby se lana prodávala.
Proto jsem se chtěl zeptat jak to děláte. Vzhledem k tomu, že jste ještě živí, se zdá, že vám to funguje Co mne konkrétně zajímá:
- jak často lano měníte?
- na kolik pádů se odvážíte?
- co považujete za velký pád?
- necháváte lano po velkém pádu "odpočinout"?
- jak děláte, že vás to finančně nezruinuje?
- tomtichy
- nováček
- Příspěvky: 6
- Registrován: ned dub 13, 2014 14:59
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Indy » ned dub 13, 2014 16:20
- jak často lano měníte?
lana NEMENIME. beznym opotrebenim a poskozenim opletu (ne kartac nebo chlupy co z nej lezou, ale kdyz je videt jadro a ne malo) se stane ze v tom miste lano riznes. pokud je to kraj a lano je dlouhy, mas kratsi lano a kus ze kteryho udelas smycky. prebytek rozdas, pak zas sam dostanes jiny... pokud je to uprostred, tak pokud to nebyla 80ka, mas dve hodne kratky lana pri trose stesti na stenu. tam se pada tak ze to nepredstavuje velkou zatez, a az se s tiim lanem neda pracovat, protoze je tuhe jak autoantena, je cas jej pouzit jinak. prolizacka pro decka? kus ze smyckama na skalach kde je blby pristup a nechce se vrtat kramle? recept na upleteni rohozky byl na lezcovi, me prijde trochu ujety ale proc ne.
- na kolik pádů se odvážíte?
podle vkusu kazdeho soudruha, anebo do ty doby nez to prestane bavit anebo se dotycny nezmasi. osobne to delam jinak. nepadam. ma to jiste nezanedbatelne vyhody.
- co považujete za velký pád?
lano poskozuje pad s velkym padovym faktorem. napr od standu nalezene 2metry nahoru, a tlama, cili 4metry letu+prokluz+prutah lana, ale porad padovy faktor 2 a to je moc spatny. takovych padu by nemelo moc byt. pokud ma clovek pochybnost, tak se prevazat na druhy konec lana (pokud ho lano ma, nektere, zejmena dlouhe ho nemaji) na novy pokus. ten opadany si poznac uzlem a doma fixem na znaceni lan nebo tim stejnym na textil. pak prednostne pouzivej druhy. ale kdyz pohmatem tam nic spatnyho nebude, tak v klidu.
pro lezce je velky pad kdyz je dlouhy. nabere rychlost a to co by bylo brknuti o skalu zacne byt zavazne, klidne si jde vyvalit kotnik nebo se poradne dolamat. taky silne roste sance ze prijde predskali, teraska, vycnelek atd. kdyby to bylo do previsu cili do vzduchu tak s malym padovym faktorem o nic nejde.
- necháváte lano po velkém pádu "odpočinout"?
ano, ale jen z technologickych duvodu, nez se prvok vzpamatuje k novemu pokusu a vysmatla na misto kde skoncil.
- jak děláte, že vás to finančně nezruinuje?
viz vyse.
lana NEMENIME. beznym opotrebenim a poskozenim opletu (ne kartac nebo chlupy co z nej lezou, ale kdyz je videt jadro a ne malo) se stane ze v tom miste lano riznes. pokud je to kraj a lano je dlouhy, mas kratsi lano a kus ze kteryho udelas smycky. prebytek rozdas, pak zas sam dostanes jiny... pokud je to uprostred, tak pokud to nebyla 80ka, mas dve hodne kratky lana pri trose stesti na stenu. tam se pada tak ze to nepredstavuje velkou zatez, a az se s tiim lanem neda pracovat, protoze je tuhe jak autoantena, je cas jej pouzit jinak. prolizacka pro decka? kus ze smyckama na skalach kde je blby pristup a nechce se vrtat kramle? recept na upleteni rohozky byl na lezcovi, me prijde trochu ujety ale proc ne.
- na kolik pádů se odvážíte?
podle vkusu kazdeho soudruha, anebo do ty doby nez to prestane bavit anebo se dotycny nezmasi. osobne to delam jinak. nepadam. ma to jiste nezanedbatelne vyhody.
- co považujete za velký pád?
lano poskozuje pad s velkym padovym faktorem. napr od standu nalezene 2metry nahoru, a tlama, cili 4metry letu+prokluz+prutah lana, ale porad padovy faktor 2 a to je moc spatny. takovych padu by nemelo moc byt. pokud ma clovek pochybnost, tak se prevazat na druhy konec lana (pokud ho lano ma, nektere, zejmena dlouhe ho nemaji) na novy pokus. ten opadany si poznac uzlem a doma fixem na znaceni lan nebo tim stejnym na textil. pak prednostne pouzivej druhy. ale kdyz pohmatem tam nic spatnyho nebude, tak v klidu.
pro lezce je velky pad kdyz je dlouhy. nabere rychlost a to co by bylo brknuti o skalu zacne byt zavazne, klidne si jde vyvalit kotnik nebo se poradne dolamat. taky silne roste sance ze prijde predskali, teraska, vycnelek atd. kdyby to bylo do previsu cili do vzduchu tak s malym padovym faktorem o nic nejde.
- necháváte lano po velkém pádu "odpočinout"?
ano, ale jen z technologickych duvodu, nez se prvok vzpamatuje k novemu pokusu a vysmatla na misto kde skoncil.
- jak děláte, že vás to finančně nezruinuje?
viz vyse.
Ajatolah politicke nekorektnosti od dob, kdy jeste nebylo nutne byt korektni ani v nicem jinem
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od timo » ned dub 13, 2014 18:35
1. když už neprojde jistidlem a vypadá jako štětka na hajzl a i takové lano vydrží víc než si myslíš
2. kolik odvaha dovolí (s lanem to nemá nic společného)
3. velký pád je v případě většiny lezců spojen s velmi silným stresujícím zážitkem a často taky s návštěvou nebo pobytem v nemocnici
4. po velkém pádů odpočívám spíš já. lepší je nepadat. a když už padat, tak ne moc anebo vědět kdy člověk může padat moc.
5. mě lezení finančně ruinuje pořád:)
S modernímy lany je to tak, že vydrží téměř cokoliv (stovky běžných pádů). Tady jsem dohledal jeden moc pěkný článek na toto téma:). Jediné co nevydrží žádné lano a zároveň je to největší nebezpečí je pád přes ostrou hranu, ale to je otázka spíš horských terénů.
Tak tvrdý pád, abys uvažoval jestli lano používat dál, na skále prakticky nedosáhneš. Není totiž rovnítko mezi délkou a tvrdostí pádu. Paradoxně je to často naopak. Nechci sem tahat čísla a pojmy. Google ti odpoví.
2. kolik odvaha dovolí (s lanem to nemá nic společného)
3. velký pád je v případě většiny lezců spojen s velmi silným stresujícím zážitkem a často taky s návštěvou nebo pobytem v nemocnici
4. po velkém pádů odpočívám spíš já. lepší je nepadat. a když už padat, tak ne moc anebo vědět kdy člověk může padat moc.
5. mě lezení finančně ruinuje pořád:)
S modernímy lany je to tak, že vydrží téměř cokoliv (stovky běžných pádů). Tady jsem dohledal jeden moc pěkný článek na toto téma:). Jediné co nevydrží žádné lano a zároveň je to největší nebezpečí je pád přes ostrou hranu, ale to je otázka spíš horských terénů.
Tak tvrdý pád, abys uvažoval jestli lano používat dál, na skále prakticky nedosáhneš. Není totiž rovnítko mezi délkou a tvrdostí pádu. Paradoxně je to často naopak. Nechci sem tahat čísla a pojmy. Google ti odpoví.
Když už nemůžeš, tak přidej.
-
timo - účastník
- Příspěvky: 229
- Registrován: ned úno 14, 2010 17:25
- Bydliště: Brno
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od vonkreuz » ned dub 13, 2014 18:45
Hned jak jsem si přečetl dotaz jsem si vzpomněl na to lano od Špeka, které je opáskované... A Timo to našel...
Ještě k finanční ruinaci: Někteří lidé si pro náročné sportovní lezení s mnoha pády kupují levná lana jako je Beal Yuji, Tendon Smart/Classic nebo Mammut Climax. Pak ho odrovnají za jednu sezonu a diví se tomu, jakto, že to nevydrželo...
Na stěnu je lepší koupit lano se silnějším opletem a tedy i silnějším pruměrem od 10 nahoru než si drbat lano, které mám ven na skálu. U lana na stěnu váha nehraje takovou roli, když se nese lano jen od auta/MHD na překližku.
Ještě k finanční ruinaci: Někteří lidé si pro náročné sportovní lezení s mnoha pády kupují levná lana jako je Beal Yuji, Tendon Smart/Classic nebo Mammut Climax. Pak ho odrovnají za jednu sezonu a diví se tomu, jakto, že to nevydrželo...
Na stěnu je lepší koupit lano se silnějším opletem a tedy i silnějším pruměrem od 10 nahoru než si drbat lano, které mám ven na skálu. U lana na stěnu váha nehraje takovou roli, když se nese lano jen od auta/MHD na překližku.
Nám šlo hlavně o člověka.
Kefalín, tyhle starosti pusťte z hlavy. Lidí je na světě jako sraček.
Hodnota života je přehnaná. Popeláři pro lidi dělají více než ti z horské služby.
Prarodiče současné generace si hřáli nohy v kravském lejnu a boty byl nejdražší majetek. Proto jsou boty tak sledované.
Kefalín, tyhle starosti pusťte z hlavy. Lidí je na světě jako sraček.
Hodnota života je přehnaná. Popeláři pro lidi dělají více než ti z horské služby.
Prarodiče současné generace si hřáli nohy v kravském lejnu a boty byl nejdražší majetek. Proto jsou boty tak sledované.
-
vonkreuz - Moderátor
- Příspěvky: 9590
- Registrován: sob bře 1, 2008 21:37
- Bydliště: Co by cepínem dohodil a nemetodicky v mačkách do hor došel...
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od tomtichy » pon dub 14, 2014 8:51
Díky kluci, takhle už to začíná dávat docela smysl a zní to rozumně.
K tomu pádovému faktoru - pokud to dobře chápu, tak když mi lezec spadne v deseti metrech a zhoupne se o dva metry, tak je to zhruba f=0.2 a v podstatě se nic neděje?
K tomu pádovému faktoru - pokud to dobře chápu, tak když mi lezec spadne v deseti metrech a zhoupne se o dva metry, tak je to zhruba f=0.2 a v podstatě se nic neděje?
- tomtichy
- nováček
- Příspěvky: 6
- Registrován: ned dub 13, 2014 14:59
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Indy » pon dub 14, 2014 9:52
dva metry je obtizne proveditelne i na cvicne stene s jistenim po metru.
je to velmi velmi maly pad. dalo by se rict odsednuti.
s lanem, preskama, jistenim a tak se nedeje vubec nic. co se uvazu tyka, zavisi to na mire kontaminace pradla a jeho propustnosti.
je to velmi velmi maly pad. dalo by se rict odsednuti.
s lanem, preskama, jistenim a tak se nedeje vubec nic. co se uvazu tyka, zavisi to na mire kontaminace pradla a jeho propustnosti.
Ajatolah politicke nekorektnosti od dob, kdy jeste nebylo nutne byt korektni ani v nicem jinem
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Kuba Turek » pon dub 14, 2014 11:29
K tomu pádovému faktoru - pokud to dobře chápu, tak když mi lezec spadne v deseti metrech a zhoupne se o dva metry, tak je to zhruba f=0.2 a v podstatě se nic neděje?
Reálně je to ještě míň - lano proklouzne a zbrzdí se o mnoho dalších věcí - třetím o skálu i expresky, měkký jsi Ty i Tvůj jistič, trošku Tě to nadnese, další ztráty energie jsou v jistítku a sedáku... Atd.
Kdo moc nepadá (tzn. že si občas odsedne, párkrát za sezonu letí pár metrů), ten lano vymění, až když se mu prodře oplet až na jádro. To trvá několik let.
Takoví rekreační lezci jako já (lezení spíš položených cest cca 2-6, hory v zimě i v létě, skialp, časté slaňování hnusem, občas prusikování v zablácených jeskyních, skalky všeho druhu, cca 30-50 dní lezení/rok) můžou mít lano hodně let. Já mám 6 let staré půlky a 5 let stará dvojčata a už je pomalu začínám prodírat, ještě cca 2-3 roky mi asi vydrží.
Lano překvapivě hodně vydrží. Nejhorší vyřazená oddílová lana používáme na nácvik chytání pádů a skoro se nám je nedaří přetrhnout. Viz třeba video z Klokoček http://youtu.be/Su6dff-NeJM nebo jedno hodně staré z Bořeně: http://youtu.be/QKfDToJOzVc
-
Kuba Turek - účastník
- Příspěvky: 737
- Registrován: úte říj 31, 2006 13:17
- Bydliště: Praha
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od dudy » pon dub 14, 2014 14:55
A když už je to lano fakt tuze nemocný, tak ho ošetříš kobercovkou a šup s nim do práce a tam bude eště pár let vydělávat kačky. Když už se na něm bojíš viset, tak bude sloužit jenom jako žimarák.
I přes fakt, že to tak spousta lidí dělá, není to moc hodné následování.
I přes fakt, že to tak spousta lidí dělá, není to moc hodné následování.
-
dudy - inventář fóra
- Příspěvky: 3963
- Registrován: úte pro 20, 2011 6:38
- Bydliště: HLMP
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Indy » pon dub 14, 2014 15:10
Aneb jak to rikal ten doktor hasicum z Cernobylu.... kdyz je videt jadro, neni co resit.
Ajatolah politicke nekorektnosti od dob, kdy jeste nebylo nutne byt korektni ani v nicem jinem
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od egrhart » pát kvě 23, 2014 9:30
Ahoj taky mám jeden dotaz. Co znamená nápis "Erreur de Torsion". Našel jsem to na jednom lanu Beal v jednom krámku. Je to lano bezpečné? Dík za odpověď
- egrhart
- nováček
- Příspěvky: 3
- Registrován: úte úno 19, 2013 16:03
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Indy » pát kvě 23, 2014 10:14
je to spatne namotany lano.
po rozbaleni se bude, nez ho proslanujes nebo popretahujes vic kroutit.
po rozbaleni se bude, nez ho proslanujes nebo popretahujes vic kroutit.
Ajatolah politicke nekorektnosti od dob, kdy jeste nebylo nutne byt korektni ani v nicem jinem
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Dundee » sob črc 19, 2014 8:54
Dovolím si využít tohoto tématu a připojím se svými otázkami.
1) Jaké lano (statické/dynamické) je vhodnější pro výstup po laně s využitím jistících pomůcek (jumar ..). Polezu po laně, tj. bude trvale napnuté a nebudu s ním počítat jako s jistícím lanem pro zachycení pádů.
Předpokládám, že statické lano bude vhodnější, protože nebude tolik pružit a zbytečně se opotřebovávat. Nebo lze používat i dynamické lana, přece jen je univerzálnější a mohl bych jej použít i k jištění.
2) Liší se nějak životnost lan (statické/dynamické) při použití k výstupů po laně? Lze o některém říct, že je odolnější proti "zlomení" o hranu, prodření od blokantů atd...?
3) Liší se vlastnosti lan (statické/dynamické) při slaňování, vázání uzlů...?
Předem díky všem za odpovědi.
1) Jaké lano (statické/dynamické) je vhodnější pro výstup po laně s využitím jistících pomůcek (jumar ..). Polezu po laně, tj. bude trvale napnuté a nebudu s ním počítat jako s jistícím lanem pro zachycení pádů.
Předpokládám, že statické lano bude vhodnější, protože nebude tolik pružit a zbytečně se opotřebovávat. Nebo lze používat i dynamické lana, přece jen je univerzálnější a mohl bych jej použít i k jištění.
2) Liší se nějak životnost lan (statické/dynamické) při použití k výstupů po laně? Lze o některém říct, že je odolnější proti "zlomení" o hranu, prodření od blokantů atd...?
3) Liší se vlastnosti lan (statické/dynamické) při slaňování, vázání uzlů...?
Předem díky všem za odpovědi.
- Dundee
- nováček
- Příspěvky: 98
- Registrován: pon črc 30, 2012 16:03
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Wolfi » čtv črc 24, 2014 14:05
Dundee píše:1) Jaké lano (statické/dynamické) je vhodnější pro výstup po laně s využitím jistících pomůcek (jumar ..).
Blokanty bych prvně neoznačoval jako jistící pomůcku
1) - Každopádně osobně bych rozhodně volil statiku. Neboť na dlouhém dynamickém lanu můžeš při výstupu hopsat jak jo-jo. Což může být někdy až nebezpečné (dlouhé úseky lana bez kotvení). Rozhodně se na dynamice víc nadřeš než vystoupáš stejnou délku jako na statickém.
2) - Jinak pokud jsou blokanty v pořádku a i tvá technika lezení je OK, nemělo by docházet k nějakému zásadnímu opotřebení lana. Ať už jde o jeden nobo druhý typ lana. A týřidlo je potřeba použít při riziku kontaktu s ostrou hranou u obojího.
3)tady bude spíše záležet na výrobci a typu lana, každopádně třeba speleolana po párkrát protahnutím blátem tvrdnou vcelku slušně.
Dobrodružství začíná tam kde končí komfort.
Re: Jak je to doopravdy s lany?
od Vachon » čtv črc 24, 2014 16:04
Předpokládám že to víš, ale do statiky prostě nesmíš spadnout.
Její využití je proto omezeno prakticky na speleologii a pracovní účely (omlouvám se jestli jsem něco zapomněl), jinak i když předpokládáš především slaňování a šplhání, ale k pádu může dojít (napadají mě ledovce nebo dojišťování někde při vysokohorské turistice) tak rozhodně dynamiku, i když se po ní opravdu leze (nahoru) hůř. I u toho slaňování je lepší, když popouštíš trochu rychleji (hlavně je problém, když jseš zvyklý na dynamiku, to tě to pak kopne děsným způsobem, i když si třeba nezlomí vaz, dokázal bych si představit, že se někdo prostě lekne a pustí).
Její využití je proto omezeno prakticky na speleologii a pracovní účely (omlouvám se jestli jsem něco zapomněl), jinak i když předpokládáš především slaňování a šplhání, ale k pádu může dojít (napadají mě ledovce nebo dojišťování někde při vysokohorské turistice) tak rozhodně dynamiku, i když se po ní opravdu leze (nahoru) hůř. I u toho slaňování je lepší, když popouštíš trochu rychleji (hlavně je problém, když jseš zvyklý na dynamiku, to tě to pak kopne děsným způsobem, i když si třeba nezlomí vaz, dokázal bych si představit, že se někdo prostě lekne a pustí).
Jde-li všechno podle plánu, stala se někde chyba.
-
Vachon - inventář fóra
- Příspěvky: 2261
- Registrován: pát čer 3, 2011 12:01
- Bydliště: matka měst
Příspěvků: 15
• Stránka 1 z 1