Istenia pomocou kýblika
Moderátoři: Moderátoři - veteráni, Moderátoři - nová krev
od Vojtos » pon kvě 14, 2007 13:50
Spasitel píše: V stande nemas mat ziadne ine istitko ako pollodak (pri isteni prvolezca samozrejme). Kyblik aj reverzo mas mat na sedaku a potom samozrejme ze v centralnom bode standu nebudes mat istitko.
Myslím že osma i kýbl jsou srovnatelné. Samozřejmě, že pokud se jedná o pád prvolezce do stanoviště bez postupových jištění, tam nemám důvod nesouhlasit, že potom kyblík stejně jako osma neposkytuju potřebnou brzdnou sílu. Ale jak už jsem, řekl nejsem žádný lezec ani se za něj nepovažuju, čerpám z informací které jsem pochytil, ani nikoho neškolim či něco podobného a už vůbec si netroufám tvrdit že vše vim a vše znám, na školení tu jsou jiní a kdo chce lézt tak to bez horoškoly prostě nejde. Jinak jestli chceš konkrétně třeba HK Vyšehrad. Ona diskuze asi není na škodu znám lidi, kteří třeba nemají rádí Schuberta jelikož tvrdí, že v té knize je také několik potenciálně nebezpečných postupů. Ostatně diskuze na téma jištění, osma, maglajz apod. jsou neustále omílané na Lezci a na horosvazu. Kolik lidí tolik názorů.
Jenom mne překvapuje, je že co se týká tvých příspěvků nevim jestli tě mám oslovovat Spasiteli anebo všemocný lezecký bože
PS: Ty máš instruktorát nebo ne?
od pripluv » pon kvě 14, 2007 13:59
Protože se tato diskuze ale otočila směrem na metodiku (která se s praxí míjí dost často), tak by horoškola být měla. Nebo spíš oddíl. To jo...
PS: třebas v Rusku jsme měli pět karabin se šroubem na víc než čtvrtkilometrový lezení v ledu. Presa žádný, ostatní karabiny taky ne.
od Spasitel » pon kvě 14, 2007 14:11
Povedzme radsej ze toto je cisto tvoj sukromny nazor. A podla mna je to oslovina (prepac za vyraz)Myslím že osma i kýbl jsou srovnatelné.
Ako sa ti paci, mozes kludne pouzivat jedno aj druheJenom mne překvapuje, je že co se týká tvých příspěvků nevim jestli tě mám oslovovat Spasiteli anebo všemocný lezecký bože
(Spasitel -> pes u Simpsonovcov, to je taky kresleny serial - aby nedoslo k omylu ohladom povodu mojho nicku)
Nemam, bol by mi teraz na nic, ale viem o metodike dost a hlavne chcem istit (a byt isteny) tak, aby sa pokial to len je mozne predislo urazom pri lezeni.PS: Ty máš instruktorát nebo ne?
- Spasitel
od Simi » pon kvě 14, 2007 14:17
Spasitel píše:Som si vedomy, ze touto otazkou sposobim diskusiu, ktora bude obtiazne sledovatelna, pretoze bez nazornej ukazky sa tie smery cvakania zle vysvetluju, ale aj tak: Co v tomto pripade povazujes za spravne procvaknuti? Lebo dovolim si tvrdit (odhliadnuc od toho, ze nadalej tvrdim ze jedine spravne riesenie je karabina s poistkou a nie expreska) ze prave v tomto pripade na 90 percent to cvaknes zle, dalej ze je tam velke riziko ze sa to samo vycvakne pri brutalnom pade, a dalej ze ta sodoma gomora co na stande nastane pri pade zachytenom do standu urcite nebude respektovat nase odhady a zelania a co sa bude dat to sa tam pokasle (aspon s tymto ocakavanim by clovek mal formulovat vsetky postulaty tykajuce sa situacii podobnych zachyteniu padu do standu...)
Spravnym cvaknutim myslim napr. situaci, aby nemohlo nastat treba tohle. Nerozporuji to, ze nejbezpecnejsi je pouzit karabinu s pojistkou, nicmene jak uz jsem napsal, tak pri spravnem cvaknuti bezne karabiny je riziko samovolneho vycvaknuti minimalni.
Spasitel píše:Tak cisto pre zaujimavost, ak mozes napis kolko ich nosis ty.
Jedna na reverzu, jedna do centralniho bodu standu, jedna na odsedavacce, tj. 3 kusy. Plus 1 dalsi, kterou dam do nejlepsiho z bodu standu. Pokud jsem zrovna paranoidni z hlediska vycvaknuti nejaky karabiny v dalsim z bodu standu, dam tam 2 karabiny se zamky proti sobe, nicmene to obvykle nedelam. Spolulezec samozrejme ma karabin s pojistkou stejne.
Z mych znamych(vcetne velmi zkusenych lidi) prakticky nikdo nenosi vic karabin s pojistkou.
od J4nina » pon kvě 14, 2007 14:20
Přípluv píše:Bez horoškoly to jde, ale záleží na člověkovi, jestli poleze sebevražedným stylem, nebo jestli se do toho pustí, nastuduje, přečte, vyzkouší...
Protože se tato diskuze ale otočila směrem na metodiku (která se s praxí míjí dost často), tak by horoškola být měla. Nebo spíš oddíl. To jo...
PS: třebas v Rusku jsme měli pět karabin se šroubem na víc než čtvrtkilometrový lezení v ledu. Presa žádný, ostatní karabiny taky ne.
Hlavně neustale se vzajmne kontrolovat se spolulezci, nelezt jen tak s kazdym a premyslet u toho.
- J4nina
- nováček
- Příspěvky: 161
- Registrován: pát lis 10, 2006 14:11
od Simi » pon kvě 14, 2007 14:37
Spasitel píše:Povedzme radsej ze toto je cisto tvoj sukromny nazor. A podla mna je to oslovina (prepac za vyraz)Myslím že osma i kýbl jsou srovnatelné.
Hele chlape, osloviny tady pises hlavne ty. Vojtos ma pravdu, ze co se tyce brzdicich ucinku, je podle provedenych testu osma a bezny kybl priblizne srovnatelny(bohuzel nemam cas na to, abych ty testy hledal, ale treba je nekdo zna). Samozrejme jsou kybliky, kde je diky konstrukci vyssi treni - napr. ATC XP.
od pripluv » pon kvě 14, 2007 14:38
Spasitel píše:...viem o metodike dost...
To samé si myslím o sobě
Spasitel píše:...chcem istit (a byt isteny) tak, aby sa pokial to len je mozne predislo urazom pri lezeni.
To snad každý .
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 6:55
V tomto ma Ryba pravdu, velmi logicka uvaha. Inac istenie HMSkou rovno v stande je velkou vyhodou prave z tohto dovodu pri jednoduchych lanach a dvojickach, zial neda sa praktizovat s polkami.Spíš mi nejde do hlavy to použití jen jednoho bodu štandu jako post. jištění. Protože počítej se mnou:
Mějme štand ze dvou bodů a cuk od padajícího prvolezce F.
Tedy pokud:
a) padá do centrálního bodu štandu, je jeden bod zatížen cca 1/2 F (ono je to víc, ale dejme tomu)
b) padá do presa/šroubovačky v jednom z bodů štandu, zatěžuje ho silou 2F.
Tak snad sa zhodneme, ze toto je trochu ina situacia, ked sa mnozstvo materialu redukuje s ohladom na prijatelne riziko, co najnizsiu hmotnost a vzdialenost ciela. Inak tam by vam nez expresky boli iste viac platne snehove kotvy a pri podobnom terene casto staci jedna kotva na kazdy stand cize expresky by ani nebolo do coho cvakatPS: třebas v Rusku jsme měli pět karabin se šroubem na víc než čtvrtkilometrový lezení v ledu. Presa žádný, ostatní karabiny taky ne.
(inac si to napisal tak ako keby ste tych 250 m liezli naraz a nie po cca 50 m dlzkach )
Ved teda napis konkretne ako by si to cvakol. Povedzme ze rozlisime 2 pripady, a to ked je rovina expresky kolmo na skalu (cize napr. expreska je cvaknuta do centralneho bodu standu alebo do jednej z karabin ktore su v istiacich bodoch, z ktorych pozostava stand) a druhy pripad, ked expreska "lezi" naplocho na skale. Skusim ti potom zdovodnit, co sa moze stat a o kolko vyhodnejsie je tam dat karabinu s poistkou.Spravnym cvaknutim myslim napr. situaci, aby nemohlo nastat treba tohle. Nerozporuji to, ze nejbezpecnejsi je pouzit karabinu s pojistkou, nicmene jak uz jsem napsal, tak pri spravnem cvaknuti bezne karabiny je riziko samovolneho vycvaknuti minimalni.
Tak ja ich nosim 5 (+1 v batohu spolu s kladkou a jumarom pre pripad zachrany spolulezca) a zvycajne pridem na to, ze mi jedna este chyba a nahradzam ju karabinou bez poistky, za co si v duchu nadavam Lebo ked sa podari stand z 3 bodov, tak tam by mali byt 3ks, jedna v centralnom bode standu, jednu mam na odsedavacke (aj ked tato by sa dala usetrit a mat samoistenie rovno na lane lodakom v jednom bode standu, ale zvykol som si takto, je to pohodlne a pohotove) a jednu mam pri kybliku. Cize 6 je podla mna idealne, jedna z toho je este v zalohe ked je stand 2bodovy. Nehovorim ze je to malo a ze je to usporne, ale nezda sa mi rozumne setrit ci peniaze ci dekagramy zrovna tu...Jedna na reverzu, jedna do centralniho bodu standu, jedna na odsedavacce, tj. 3 kusy. Plus 1 dalsi, kterou dam do nejlepsiho z bodu standu.
Toto sa da samozrejme akceptovat, pravdepodobnost zlyhania je mala, ale i tak to nie je vyhodne, pretoze proste minies 2 obycajne karabiny (pravdepodobne z expresky ktoru moze prave potrebovat prvolezec odliezajuci zo standu), 2 karabiny nie su pravdepodobne lahsie ako 1 s poistkou, ani sa s tym nepracuje rychlejsie. Takze podla mna mat v rezerve vzdy 1 alebo 2 ks karabin s poistkou je celkom dobry napad a dobre minute peniazePokud jsem zrovna paranoidni z hlediska vycvaknuti nejaky karabiny v dalsim z bodu standu, dam tam 2 karabiny se zamky proti sobe, nicmene to obvykle nedelam.
O tych testoch som pocul, aj ked vysledky si zial presne nepamatam. Ale osma sa podla ich vysledku na istenie neodporucala, pokial viem. Ked vidim niekoho istit osmou, tak to povazujem za spiatocnictvo a to na velmi nespravnom mieste. Dnes uz sa da vybrat ozaj co sa komu paci a nie su to take sumy aby sa o tom vobec malo cenu bavit. Asi ako ist si kupovat auto a hadat sa v showroome ze chcem zlavu ked mi vymontuju bezpecnostne pasy, airbagy a ABS...Vojtos ma pravdu, ze co se tyce brzdicich ucinku, je podle provedenych testu osma a bezny kybl priblizne srovnatelny(bohuzel nemam cas na to, abych ty testy hledal, ale treba je nekdo zna)
Dalej, osma a kyblik nie su porovnatelne uz len preto, ze osmou tazko budes istit polovicky (este povedzme dvojicky ano, ale to je naozaj nerozum vzhladom na ich maly priemer - ked zlanujes napr. na duostaroch 7.8 mm s osmou tak je to citit ze ta brzdna sila je ozaj mala)... Kybliky a reverza by asi ani nevznikli keby sa stale liezlo len na jednoduchych lanach, istilo by sa prosto HMSkou v stande a nebolo by o com diskutovat. A tym padom kyblik ma rozsah pouzitelnych priemerov lan taky, ze ked istim s alteou 10.5 mm tak ju tam musim "narvat" ked ju zakladam do kybla cassin piu, a ked ju vyberam tak to tiez nejde uplne bez nasilia (cize sme pri hornom limite priemeru lana - pri lanach s mensim priemerom je to obdobne...). Lano v kybliku ide cez 3 ohyby malych priemerov, brzdna sila je pomerne velka, znova staci ked skusis laicky posudit pri zlaneni aj na jednom prameni.
Ale aky rozsah pouzitelnych lan ma tvoja osma? Tam ide lano v ohyboch o vacsom priemere, preto je brzdny ucinok podstatne mensi.
- Spasitel
od pripluv » úte kvě 15, 2007 7:09
Při výškových pracích se zase osma dá použít jako samoblokovací splachovadlo, ale Pit by z toho umřel, kdyby to viděl.
A když lezu stěnu, která má 250 metrů, řeknu, že jsem lezl 250 metrů a ne 3x50, 2x40 a 1x20...
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 7:52
Ok len proste ked lezies tak je vlastne jedno kolko dlzok toho je lebo vyzdobit isteniami vzdy musis max tych 50 m naraz, a podla toho ake je to huste tak v zodpovedajucej hustoteA když lezu stěnu, která má 250 metrů, řeknu, že jsem lezl 250 metrů a ne 3x50, 2x40 a 1x20...
Prosim ta mozes to nejak opisat? Lebo vedel som ze take cosi sa da ked sme isli s tymi tenunkymi duostarmi Zabieho kona, a pred finalnym zlanenim som sa tesil ze ako to vyskusam a ako to krasne bude fungovat a bolo to riadne fiasko Urobil som to tak, ze som vzal dva pramene, normalne ich prevliekol okom osmy, tu slucku oboch lan som dal za driek osmy a potom este raz prevliekol cez oko a este raz za driek. Lano teda islo zhora 2x obtocene okolo lavej strany velkeho oka, okolo drieku a 2x (cize v 4 pramenoch) zas vychadzalo z osmy. Vyzeralo to dobre, ale nefungovalo to skoro vobec. Ako som sa do toho zavesil, tak to tak zvlastne ustrelovalo, tych 12 m ciastocne v previse (prvy zlanak zo Zabaka) bolo katastrofalnych, trvali mi asi 5 min - vobec to neodporucam! Bud som to urobil zle lebo som to nespravne pochopil, alebo sa to takto da len ked zlanujes po jednom prameni, nie po dvochHasiči (profi) mne učili, že když máš malý tření v osmě, prohodíš tam to lano nadvakrát.
Mas to vyskusane, zlanoval si tak? Alebo co som urobil nespravne?
- Spasitel
od pripluv » úte kvě 15, 2007 7:59
od Simi » úte kvě 15, 2007 9:28
Kdyz uz tady zaznelo spojeni osma a Duostary, tak tam neni od veci mit mensi osmu nez je bezna velikost. Na slaneni na Duostarech lze u bezne pouzit mezsi oko osmy, ktere vyvine dostatecne treni. Znam par lidi, co to uz dlouho pouzivaji.
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 9:49
Tu neslo ani tak o to samotne zlanovanie ako skor o poukazanie na to, aka je ta brzdna sila mala.Kdyz uz tady zaznelo spojeni osma a Duostary, tak tam neni od veci mit mensi osmu nez je bezna velikost. Na slaneni na Duostarech lze u bezne pouzit mezsi oko osmy, ktere vyvine dostatecne treni. Znam par lidi, co to uz dlouho pouzivaji.
Skoda ze si sa nepokusil napisat ako cvaknes tu prvu expresku zapnutu v stande. Ide totiz o to, ze ked je kolmo k skale a prvolezec lezie nad tebou, tak vlastne nevies ci v pripade padu bude padat vlavo alebo vpravo od standu, co je klucova vec pre to aby si vedel ako to cvaknut aby nenastala situacia ktora je na tej ilustracii. Ked tam ale das srobovacku tak to neriesis.
Druha situacia, ked expres prilieha plocho k skale je este zaujimavejsia, lebo ak by si to chcel cvaknut tzv. "spravne" tak by si lano musel viest od istitka najprv ku skale (na prvy pohlad velmi nelogicky a nevyhodne z hladiska trenia lana, ktore musi zmenit svoj smer akoby o 180 stupnov a to este prvolezec neurobil ani krok zo standu...) a potom cez expres a k prvolezcovi. Tipujem ze 90 percent ludi to da v reale naopak. Znova, ked tam das srobovacku, tak lano vedies s ohladom na co najmensie trenie lana a tieto uvahy vobec nemusis riesit.
Cize ta jedna karabina s poistkou v centranom bode standu je dost podstatna a usetri kopu maturovania, lenze nad tymto sa vacsina ludi vobec ani nezamysli
Ale aj tak dik za spolupracu
- Spasitel
od Vojtos » úte kvě 15, 2007 9:59
Spasitel píše:Kdyz uz tady zaznelo spojeni osma a Duostary, tak tam neni od veci mit mensi osmu nez je bezna velikost. Na slaneni na Duostarech lze u bezne pouzit mezsi oko osmy, ktere vyvine dostatecne treni. Znam par lidi, co to uz dlouho pouzivaji.
Skoda ze si sa nepokusil napisat ako cvaknes tu prvu expresku zapnutu v stande. Ide totiz o to, ze ked je kolmo k skale a prvolezec lezie nad tebou, tak vlastne nevies ci v pripade padu bude padat vlavo alebo vpravo od standu, co je klucova vec pre to aby si vedel ako to cvaknut aby nenastala situacia ktora je na tej ilustracii. Ked tam ale das srobovacku tak to neriesis.
Ja jsem parkrat videl cvaknuta dve presa jedno doleva a druhe doprava,na tom podle mne neni co zkazit a je to pojistene.
od Simi » úte kvě 15, 2007 10:08
Spasitel píše:
Cize ta jedna karabina s poistkou v centranom bode standu je dost podstatna a usetri kopu maturovania, lenze nad tymto sa vacsina ludi vobec ani nezamysli
Sroubovacku v centralnim bode standu jsem ani jednou nerozporoval. Viz moje predchozi prispevky. Mluvil jsem o situaci, kdy jeden z bodu standu je zaroven prvnim jistenim a tam se expreska/karabina bez pojistky da pouzit bez zasadniho snizeni bezpecnosti. Ona ani ta pojistka na karabine neni dokonala a pri trochu spatnem zatizeni se VELMI snadno vylomi. Kamarad diky tomu byl 1,5roku o berlich a to si jenom odsednul.
Co se tyce osmy a jinych jistitek, nelze se u nich bavit o treni obecne v celem rozsahu prumeru lan. Neco pobere cely rozsah s lepsim ci horsim ucinkem, neco pouzitelne jenom cast. Treba i takovy reverzo je tenkych dvojcatech taky svinsky rychla vec... Stejne tak, kdyz vezmu beznou osmu nebo klasicke kybliky bez ruznych drazek atd..
od J4nina » úte kvě 15, 2007 10:08
Spasitel píše:Druha situacia, ked expres prilieha plocho k skale je este zaujimavejsia, lebo ak by si to chcel cvaknut tzv. "spravne" tak by si lano musel viest od istitka najprv ku skale (na prvy pohlad velmi nelogicky a nevyhodne z hladiska trenia lana, ktore musi zmenit svoj smer akoby o 180 stupnov a to este prvolezec neurobil ani krok zo standu...) a potom cez expres a k prvolezcovi. Tipujem ze 90 percent ludi to da v reale naopak.
Nepodcenujes ty lidi trosku? Toto je naprosty zaklad, ktery snad vi uplne kazdy. Pokud by toto nevedeli, nemuzou snad vubec lezt...
Spasitel píše:Znova, ked tam das srobovacku, tak lano vedies s ohladom na co najmensie trenie lana a tieto uvahy vobec nemusis riesit.
Ked tam das sroubovacku, tak mozna nemusis resit, zda se otevre nebo ne, ale smer vedeni lana musis resit tak jako tak, bys ji nezatezoval nejak jinak, nez jak je konstruovana. Kdyz se ti to pak pri zatizeni nejak prekrouti, muze to nadelat vic paseky, nez spatne zalozene preso, kde ti to jeste muze "vyeliminovat" ten kus textilu uprostred.
Spasitel píše:Cize ta jedna karabina s poistkou v centranom bode standu je dost podstatna a usetri kopu maturovania, lenze nad tymto sa vacsina ludi vobec ani nezamysli
K tomu muzu jen znova rict: zamkova karabina - ano, lepsi, ale jen se spravne vedenym lanem, jinak taky mozna neusetri nic, spis naopak... A znovu, nelibi se mi, ze povysenecky predpokladas, ze 90% lidi se nad jistenim nezamysli. Klidne si ostatni podcenuj, ale doufej, ze se nikdy na nikoho z nich nebudes muset spolehnout nebo nebudes od nej potrebovat pomoc.
(Tedy pokus jsi mluvil o Madarech, tak beru zpet a nezbyva mi, nez s tebou souhlasit. Ale to take vsichni vedi, ze kdyz na skale potkaji Madary, maji se co nejrychleji klidit z dosahu - poucka c. 1, jeste pred spravnym jistenim... )
- J4nina
- nováček
- Příspěvky: 161
- Registrován: pát lis 10, 2006 14:11
od pripluv » úte kvě 15, 2007 10:32
od J4nina » úte kvě 15, 2007 10:46
Přípluv píše:Jednou jsem s sebou švihl tak, že jsem šroubovací karábli otevřel až doma kombinačkama. Představa, že bych se takto přikoval ke štandu je až skoro fascinující. Řecké báje hadr...
Kdysi jsem si zasroubovala blbou odsedku tak, ze me museli nahoru vylezt odsroubovat (nastesti sportovni jednodelka). Zamek vzdycky zasroubovat a na lehce povolit zpatky...
- J4nina
- nováček
- Příspěvky: 161
- Registrován: pát lis 10, 2006 14:11
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 11:23
Dobre, lenze chapes, to su 2 presky = 4 karabiny pouzite tak ze nahradia jednu spravneho typu. Keby si takto vybaveny chodil do hor tak ani nedojdes na nastup. Kolko nosis expresov? Ja tak 8-9 (dohromady s partakom), tie 2 v stande by mi uz chybali v dlzke do postupovych isteni.Ja jsem parkrat videl cvaknuta dve presa jedno doleva a druhe doprava,na tom podle mne neni co zkazit a je to pojistene.
To mam chapat tak, ze istitko mas na sebe, vedies lano cez karabinu poistkou v centralnom bode standu a potom mas jednu expresku este v niektorom bode standu? To sa mi zda dost zbytocne, uz aj pre to co pisal o zatazeni jedneho bodu standu Ryba, a preto ze od stredu pavuka po prvu expresku by bola vzdialenost tak 30 cm...Mluvil jsem o situaci, kdy jeden z bodu standu je zaroven prvnim jistenim a tam se expreska/karabina bez pojistky da pouzit bez zasadniho snizeni bezpecnosti.
Ved reverzo ani nie je urcene na tenke dvojcata, na to je reverzino To potom niet divu ze je to svinsky rychla vec!Treba i takovy reverzo je tenkych dvojcatech taky svinsky rychla vec...
Samozrejme ze zacinam mat sklon ludi trochu podcenovat a to hlavne na zaklade vlastnych skusenosti. (A aj o sebe mam urcite pochybnosti! ) Keby to totiz bolo take samozrejme ako pises, tak tu teraz vobec nediskutujeme ci ma byt v stande expreska alebo srobovacka a ci kyblik brzdi sam alebo nie resp. kedy ano a kedy nie. Takze samozrejme to ani nahodou nie je a ked si myslis ze kazdy co lezie po skalach bol v horoskole a ze sa tam aj naucil co mal, tak to si dost naivna.Nepodcenujes ty lidi trosku? Toto je naprosty zaklad, ktery snad vi uplne kazdy. Pokud by toto nevedeli, nemuzou snad vubec lezt...
Ako mas v umysle prosim riesit smer vedenia lana tak, aby som ju nezatazoval nejako inak nez ako je konstruovana? Ved na to tam je poistka zamku, aby sa to ani nahodou nevycvaklo, a s tym smerom vedenia lana vela nenaspekulujes. A ked ta karabina visi v strede "pavuka" tak to hadam splni aj ulohu expreskovej slucky (aj ked toto je teda zvlastna uvaha). A porovnavat expresku s karabinou ktora ma bezne nosnost 30/10/10, je z masivnejsieho materialu a hlavne urcena na ten ucel... trosku zvlastne.Ked tam das sroubovacku, tak mozna nemusis resit, zda se otevre nebo ne, ale smer vedeni lana musis resit tak jako tak, bys ji nezatezoval nejak jinak, nez jak je konstruovana. Kdyz se ti to pak pri zatizeni nejak prekrouti, muze to nadelat vic paseky, nez spatne zalozene preso, kde ti to jeste muze "vyeliminovat" ten kus textilu uprostred.
Este dodam cerstvu spravu z kurzu v horoskole Rockstar, na ktorom sa kamos dozvedel ze v centralnom bode standu sa najnovsie odporuca (asi ocelova) mailona, lebo doslo k nehodam ked sa HMSka nejako vzpriecila (podrobnosti zial neviem) a praskla. Inac tym co este stale rozmyslaju o exprese v stande odporucam navstevu menovanej horoskoly, myslim ze to pre vas bude velmi poucne.
Nie nehovorim o Madaroch, myslim ze je to univerzalne. Neviem ake a odkial mas s Madarmi skusenosti Ty, ale o tych co stretavam v Tatrach pri lezeni mam vysoku mienku - vacsina je velmi dobre vybavena, nemaju sklon podcenovat Tatry a idu tury na ktore stacia. A specialne par dvojok som videl takych ze klobuk dole aki pani lezci to boli (a stale su). Jedneho chlapika som opakovane vidal na Osarpanoch (ak tusis kde to je) a liezol tam velmi tazke cesty, zjavne to tam poznal ako vlastnu dlan a celkom sympaticka bola aj jeho snaha ovladat zakladnu slovensku komunikaciu. Ale mozno ty si stretla inych.Klidne si ostatni podcenuj, ale doufej, ze se nikdy na nikoho z nich nebudes muset spolehnout nebo nebudes od nej potrebovat pomoc.
(Tedy pokus jsi mluvil o Madarech, tak beru zpet a nezbyva mi, nez s tebou souhlasit. Ale to take vsichni vedi, ze kdyz na skale potkaji Madary, maji se co nejrychleji klidit z dosahu - poucka c. 1, jeste pred spravnym jistenim... )
- Spasitel
od Rujir » úte kvě 15, 2007 11:25
Přípluv píše:Jednou jsem s sebou švihl tak, že jsem šroubovací karábli otevřel až doma kombinačkama. Představa, že bych se takto přikoval ke štandu je až skoro fascinující. Řecké báje hadr...
Tak vidis. A tebe sa nezdalo, ze tu bol niekto, kto chcel brat do hor kombinacky...
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 11:40
Sak jasne, naco kombinacky ked pouziva len karabiny bez zamkovTak vidis. A tebe sa nezdalo, ze tu bol niekto, kto chcel brat do hor kombinacky...
Mna to tiez na jednom kurze ucili, ze zavit nezasrobovat az do konca, ale o 1/4 zavitu povolit, lebo zamok je dostatocne blokovany, ale pri zatazeni karabiny sa nema zatazit samotny zavit. Aspon vies preco to boloJednou jsem s sebou švihl tak, že jsem šroubovací karábli otevřel až doma kombinačkama.
- Spasitel
od J4nina » úte kvě 15, 2007 11:51
Rozhodne jsem nerekla, ze verim vsechno vsem. Jen ten smer procvakavani lana expreskou... To je ten naprosty zaklad a co se tak divam po lidech, v tomhle zrovna nechybuji.Spasitel píše:Samozrejme ze zacinam mat sklon ludi trochu podcenovat a to hlavne na zaklade vlastnych skusenosti. (A aj o sebe mam urcite pochybnosti! ) Keby to totiz bolo take samozrejme ako pises, tak tu teraz vobec nediskutujeme ci ma byt v stande expreska alebo srobovacka a ci kyblik brzdi sam alebo nie resp. kedy ano a kedy nie. Takze samozrejme to ani nahodou nie je a ked si myslis ze kazdy co lezie po skalach bol v horoskole a ze sa tam aj naucil co mal, tak to si dost naivna.Jana79 píše:Nepodcenujes ty lidi trosku? Toto je naprosty zaklad, ktery snad vi uplne kazdy. Pokud by toto nevedeli, nemuzou snad vubec lezt...
Uplne stejne, jako resis vedeni lana expreskou (kde ale navic zohlednujes smer padu, kvuli otevreni zamku, coz v pripade zamkove karabiny resit moc nemusis. Spatne zatizeni resis v obou pripadech.Spasitel píše:Ako mas v umysle prosim riesit smer vedenia lana tak, aby som ju nezatazoval nejako inak nez ako je konstruovana? Ved na to tam je poistka zamku, aby sa to ani nahodou nevycvaklo, a s tym smerom vedenia lana vela nenaspekulujes.Jana79 píše:Ked tam das sroubovacku, tak mozna nemusis resit, zda se otevre nebo ne, ale smer vedeni lana musis resit tak jako tak, bys ji nezatezoval nejak jinak, nez jak je konstruovana. Kdyz se ti to pak pri zatizeni nejak prekrouti, muze to nadelat vic paseky, nez spatne zalozene preso, kde ti to jeste muze "vyeliminovat" ten kus textilu uprostred.
Ano, to bude asi prave ten priklad, o kterem mluvim. Karabiny jsou proste konstruovane na podelne zatizeni (je na nich psano tech nekolik cisilek... ) a kdyz ji povedes lano spatne a nejak se to vzprici/zatizi spatne/prekrouti, pak bych se prave bala tohoto prasknuti. Ony ty karabiny sice maji garantovanou nosnost, ale jenom pri spravnem pouziti.Spasitel píše:Este dodam cerstvu spravu z kurzu v horoskole Rockstar, na ktorom sa kamos dozvedel ze v centralnom bode standu sa najnovsie odporuca (asi ocelova) mailona, lebo doslo k nehodam ked sa HMSka nejako vzpriecila (podrobnosti zial neviem) a praskla. Inac tym co este stale rozmyslaju o exprese v stande odporucam navstevu menovanej horoskoly, myslim ze to pre vas bude velmi poucne.
Mluvim o zkusenostech z Alp, kde jsou Madari skutecnym postrachem. Lezou do vedlejsich cest nad jine lezce, zabiraji standy taky jinych cest, shazuji mnozstvi kamenu, aniz by jen pipli (tolik obecna zkusenost nase a nasich znamych). My ji jeste muzeme obohatit o to, ze bohuzel kradou cizi material - pote, co jsme s nimi o nej dobu smlouvali (pres vysilacku, pac uz ti prvni s nim byli v trapu), nam pak u stanu nechali neco malo uplne jineho materialu (teda nepouzitelneho ) Jinak velmi spatne zkusenosti maji lide take s Madary na sjezdovkach - bezohlednost nejvyssi.Spasitel píše:Nie nehovorim o Madaroch, myslim ze je to univerzalne. Neviem ake a odkial mas s Madarmi skusenosti Ty, ale o tych co stretavam v Tatrach pri lezeni mam vysoku mienku - vacsina je velmi dobre vybavena, nemaju sklon podcenovat Tatry a idu tury na ktore stacia. A specialne par dvojok som videl takych ze klobuk dole aki pani lezci to boli (a stale su). Jedneho chlapika som opakovane vidal na Osarpanoch (ak tusis kde to je) a liezol tam velmi tazke cesty, zjavne to tam poznal ako vlastnu dlan a celkom sympaticka bola aj jeho snaha ovladat zakladnu slovensku komunikaciu. Ale mozno ty si stretla inych.Jana79 píše:Klidne si ostatni podcenuj, ale doufej, ze se nikdy na nikoho z nich nebudes muset spolehnout nebo nebudes od nej potrebovat pomoc.
(Tedy pokus jsi mluvil o Madarech, tak beru zpet a nezbyva mi, nez s tebou souhlasit. Ale to take vsichni vedi, ze kdyz na skale potkaji Madary, maji se co nejrychleji klidit z dosahu - poucka c. 1, jeste pred spravnym jistenim... )
Jej, zacinam se v tech citacich trochu ztracet...
- J4nina
- nováček
- Příspěvky: 161
- Registrován: pát lis 10, 2006 14:11
od pripluv » úte kvě 15, 2007 12:01
Spasitel píše:Sak jasne, naco kombinacky ked pouziva len karabiny bez zamkov :
To už ale motáš tři lidi dohromady
od pripluv » úte kvě 15, 2007 12:05
Spasitel píše:...ked si myslis ze kazdy co lezie po skalach bol v horoskole a ze sa tam aj naucil co mal, tak to si dost naivna.
Jestli si myslíš, že horoškolou projitý individium bude na tom automaticky líp jak někdo, kdo tam nikdy nebyl, tak jsi naivní ty.
od Vojtos » úte kvě 15, 2007 12:06
Spasitel píše:Ach jaj... Uz normalne nevladzem.Dobre, lenze chapes, to su 2 presky = 4 karabiny pouzite tak ze nahradia jednu spravneho typu. Keby si takto vybaveny chodil do hor tak ani nedojdes na nastup. Kolko nosis expresov? Ja tak 8-9 (dohromady s partakom), tie 2 v stande by mi uz chybali v dlzke do postupovych isteni.
Mno, hele už mi ta diskuze přijde trochu neplodná. Ok opravuji dvě presa se většinou používají při lezení na písku, ale nevylučuje to si myslim i použití na vápně pokud si to člověk může dovolit při dostatku matroše. Co se týče všech jistítek považuju za ideálně metodicky (tzn. že ne vždy a nutně je ve shodě s praxí) vše popsáno (pro, proti, co a jak) od Zobana zde http://www.climbingschool.cz/jistitka.pdf
od Spasitel » úte kvě 15, 2007 12:08
Ano pri postupovom isteni je to pomerne jednoduche, ale pri stande je ten paradox, ze to zvadza cvaknut lano nespravne (popisal som vyssie preco) a okrem toho pripadne este aj nevies ci bude prvolezec v momente padu vlavo alebo vpravo od standu, tak tam to nedokazes vobec odhadnut. Cize vela nenariesisJen ten smer procvakavani lana expreskou... To je ten naprosty zaklad a co se tak divam po lidech, v tomhle zrovna nechybuji.
Prosim pouc ma ako mam cvaknut karabinu s poistkou zamku do centralneho bodu standu tak, aby sa vzpriecila (alebo nevzpriecila)? Ja to tam viem cvaknut stale len rovnako, no a v momente zachytenia padu sa budem len modlit aby sa karabina nezatazovala priecne, a aby sa nezatazovala otvorena tak kvoli tomu zasrobujem poistku. Ine nic urobit neviem. Ty ano?Karabiny jsou proste konstruovane na podelne zatizeni (je na nich psano tech nekolik cisilek... ) a kdyz ji povedes lano spatne a nejak se to vzprici/zatizi spatne/prekrouti, pak bych se prave bala tohoto prasknuti. Ony ty karabiny sice maji garantovanou nosnost, ale jenom pri spravnem pouziti.
Madari - tak to boli nejaki ini nez ti moji Ale ja som o tych 90 percentach hovoril v suvislosti s tym, ze v danej situacii to nejak automaticky zvadza cvaknut tak, ze v pripade padu je to nepriaznivo orientovane a ze teda sa tomu da lahko a elegantne vyhnut pouzitim spravneho typu karabiny. Neslo o nejake podcenovanie alebo vyvysovanie sa. Prosto ludsky usudok a odhad v urcitych momentoch nie su dokonale, len o to slo.
- Spasitel